Den store Norge 2021-tråden

Tråd i 'Reisemål' startet av LN-FHU, 08. mars 2021.

  1. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Muligheten for norgesferie i 2021 er vel også tilstede.
    Undertegnede og tre kompiser tenker oss Lofoten i slutten av august...målet er to ting : havfiske og fjelltur(er) Bomessig tar vi egentlig hva som helst, men det bør være 4 soverom og dusj(er). Vi ser for oss fly og leiebil. Noen som kan linke til eller tipse om noe slikt..? Har sett på rorbu i Reine kun foreløpig...
     
    Last edited: 08. mars 2021
  2. Lnbre

    Lnbre Senior Medlem

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    4,666
    Bonuspoeng:
    93
    Og vi har bestilt fly til Kirkenes i juni 2021, så da blir det ti dager rundt omkring i Finnmark med familien. Blir generelt friluftsliv (og periodevis lange bilturer) og mer spesielt fuglekikking og fisking. Tar gjerne imot fisketips på Varangerhalvøya og Ifjord/Laksefjordvidda.
     
  3. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Mine tips gjelder Varangerhaløvya:
    – Det kan finnes noen generelle tips i dette reisebrevet.

    Fiske:
    Dersom du ikke bor innenfor grensene til tidl. Finnmark fylke kreves det at du har fiskekort selv når du skal fiske etter ørret/røye. For denne type fiske er Andersbyvannet ikke langt fra Vadsø en god variant (kort tusletur, neste garantert å få fisk).

    Når det gjelder laksefiske har Finnmarkseiendommen (FeFo) en oversikt over fiskekorttilbydere og hvilke elver som krever fiskekort. Det er vel kun et fåtall elver at laksefisket har startet i juni, men jeg nevner det likevel.

    For havfiske har jeg ikke noen tanker om tilbydere, men dersom dere får tak i en båt, så veit jeg at Kibygrunna litt utenfor Vadsø er en god fiskeplass for sei og torsk. Det er vel også mulig å bli med på kongekrabbesafari.

    Fugletitting:
    Ekkerøy ved Vadsø og Hornøya ved Vardø er vel de mest typiske.

    Velkommen til korrekt side av moralsirkelen (eller var det polarsirkelen?)!
     
    Avixlo, OttoL, Lnbre and 2 others like this.
  4. Lnbre

    Lnbre Senior Medlem

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    4,666
    Bonuspoeng:
    93
    Takker for tips, og ikke minst reisebrevet ditt. Vi tenker primært å fiske etter ørret og røye. Og bra å få bekreftet at Andersbyvannet er bra. Det var et av vannene vi hadde sett oss ut å prøve. Vi tenker også en drøy kjøretur med en teltovernatting på Ifjord-/Laksefjordvidda med fisking. Har hørt mye bra om det området, men aner ikke hvilke vann som er verdt å satse på der. Og kanskje vi tar en tur på Båtsfjordfjellet, primært for å se etter fugl, men kanskje også teste ett vann eller to.
    Hornøya, Komagdalen, Ekkerøy mm blir selvsagt også besøkt for fuglekikking. Og det blir minst et par netter i Pasvik.
    PS. Vi har vært i disse områdene noen ganger tidligere, men da har det kun vært fokus på fugl.
     
    Kristian liker dette
  5. samtom

    samtom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    438
    Likes mottatt:
    901
    Bonuspoeng:
    93
    Hvordan er det å reise en tur til f.eks. Lofoten og komme seg rundt uten bil? Ingen av oss har sertifikat (byfolk..) så leiebil utgår
     
  6. GlennDi

    GlennDi Medlem

    Innlegg:
    140
    Likes mottatt:
    264
    Bonuspoeng:
    63
    Normalt sett heller dårlig med bussforbindelser i Lofoten, men med planlegging og studering av rutetider er det fullt mulig :)
     
  7. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Skallnesvannet ved Krampenes skal vera det dei lokale kallar eit røyevatn. Det vatnet har eg ikkje testa sjølv. Du får gi lyd før avreise så kan du få vite om du treng isbor for å koma til fisken (ikkje uvanleg i juni) :)
     
    Lnbre liker dette
  8. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Områda rundt Flakstad (Flakstadøy) og Ballstad (Vestvågøy) er òg fine. Det er ikkje så store avstandar i Lofoten, så med tilgang til bil er det meste 'i nærleiken' (mogleg eg har budd i Aust-Finnmark for lenge...) :)
     
  9. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Om man e turglad e d vel bare å sette seg ned med noen sesonger 71-grader nord og peke seg ut enkelte områder :D

    Hadde egentlig tenkt meg til Lofoten i sommer med direktefly fra OSL til LKN og greier, men ender opp med å ta bilen til Sunnmøre istedenfor. Så hvis dere vil ha fint være i sommer er nok Lofoten og ikke Sunnmøre stedet å være :D
     
    Kristian and holmen like this.
  10. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Istede for å opprette mange reisemål tråder for steder i Norge så spør jeg her.
    Palmesøndagshelgen så tenker jeg å reise på tur med Hurtigruten til Finnmark. Som flere her er kjent med så har jeg vært en del ganger i Hammerfest, vært på flyplassen i Alta og vært en tur eller to i Kirkenes, men jeg tenker denne gangen å besøke Vest-Finnmark.

    Jeg har aldri besøkt Nordkappplatået så da tenker jeg å få gjort det den helgen der. Jeg tenker å besøke Havøysund, Honningsvåg og Nordkappplatået. Så det var litt over 33km fra Honningsvåg til Nordkappplatået men har ikke helt bestemt meg for rekkefølgen av hvilken plass jeg skal besøke først. Har vurdert Havsøysund også Honningsvåg og dermed Nordkapp før det blir tur tilbake til Tromsø. Hurtigruten kommer tidlig frem og går tidlig tilbake.

    Tenker å reise Torsdag 25. Mars, Havøysund fredag også ture til Honningsvåg på kvelden med buss også gå på dagstur til Nordkapp platået på lørdagen for å så ta båten hjem fra Honningsvåg tidlig søndag.

    Er det noe mer å anbefale i Havøysund og Honningsvåg? og hvor overnatter man i Honningsvåg? Tenker 2 netter. Har vurdert telt, men usikker med tanke på årstiden. Takker for tips og håper andre finner sine gode norgesturer
     
  11. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Då eg var i Honningsvåg i slutten av juni 2017 sykla eg frå Honningsvåg til Nordkapp. Til det måtte eg ha to forsøk. På dag ein var vinden så sterk at han løfta sykkelen opp i lause lufta. Då måtte eg gi opp... Akkurat i dag er det kolonnekøyring på E69 grunna uvêr. Eg fekk testa å bu på både Scandic Honningsvåg i sentrum (ingenting å klaga på) og Scandic Nordkapp som ligg eit stykke utanfor sentrum (ålreit nok).
     
  12. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Hvordan været er lørdag 27. mars er forsatt litt usikkert, så vi får nå se hvordan det går. Men jeg tenker jeg får prøve meg og går det så går det og hvis ikke, så får jeg komme tilbake ved en senere anledning. Målet er ihvertfall å få kommet seg ut på en tur til et sted jeg ikke har vært før.

    Målet her er å føre opp to nye kommuner på kommunekartet mitt, men bra vær hadde jo vært supert[​IMG]
     
  13. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    984
    Likes mottatt:
    6,502
    Bonuspoeng:
    163
    Hva bruker du for å lage det kartet? Rundet kommune-Norge i høst, men lette veldig etter et sånn type kart da underveis i prosessen.
     
  14. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Ligner fælt på been...
     
  15. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    984
    Likes mottatt:
    6,502
    Bonuspoeng:
    163
    Ja, enig i det, men min been har bare modus for verden og USA? Og det går det ikke så mye fremover med siste 12 måneder...
     
  16. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Engang I tiden fant jeg det kommunekart bilde på Wikipedia men da en kamerat spurte meg og jeg skulle finne det så fant jeg det ikke. Men det jeg har gjort er å finne et kart over alle Norges kommuner for å så fylle inn en farge inn de etter å ha besøkt dem. Mitt kart var fra før kommunereformen så det kartet jeg har presentert over er både med nye og gamle grenser.

    Har avgjort det slik at. Tar Kristiansand som eksempel som hadde gamle grenser frem til jeg besøkte det etter kommunereformen. Hadde besøkt det før så da var gamle grenser markert og fargelagt frem til jeg fikk besøkt det igjen. Så frem til Januar i år så manglet jeg Torsken kommune, men så fikk jeg besøkt Finnsnes igjen og dermed kunne jeg markere hele Senja. Er litt jobb, men det er den "beste" måten jeg har funnet frem til. Så det kartet jeg deler her og nå er et kart med litt miksa grenser da ikke alt er oppdatert etter reformen.
    received_341073540551659.jpeg
     
    mrsB, Flymunda and Sonictravel like this.
  17. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,410
    Likes mottatt:
    21,229
    Bonuspoeng:
    183
    For oppdatert (og historisk) data, sjekk følgende:
    https://www.kartverket.no/til-lands/fakta-om-norge/kommune--og-fylkesgrenser
    https://kartkatalog.geonorge.no/met...tive grenser kommuner&organization=Kartverket
     
    Flymunda liker dette
  18. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Kan laste ned koder her: http://www.jon.fiva.no/data.htm hvis man bruker Stata og ikke kaster bort tiden sin i R.
     
    Flymunda and Avixlo like this.
  19. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    https://morotur.no/

    Flott oversikt med de fleste fjellturene i Møre og Romsdal (samt et par enkelte steder i Sogn og Fjordane). Mangler et par små-hårete turer, men det går nok greit.
     
    jgroneng and holmen like this.
  20. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Avixlo, Kristian, paron and 2 others like this.

Del denne siden