I fjor aug/sep kjørte jeg en rimelig heftig roadtrip i USA, men det var virkelig unikt. Brukte ca 4 uker. Var innom 12-13 byer og innom 9 stater. Total rekkevidde med bil var nærmere 6000km.
Fløy: Til USA: OSL-ARN-LAX-SAN
Til Norge: MIA-EWR-OSL
Kjørte: San diego- Los Angeles- Las Vegas- Grand canyon- Kingman- Flagstaff- Albuquerque- Amarillo- Dallas- New orleans- Tallahasse- Orlando- Miami.
Når det gjelder bilen vi valgte så ble det en Toyota 4runner av nyere modell. Ikke det helt store hva gjelder "fet" bil, men den er veldig stor og ligger godt på veien så det var et kjempevalg. Vi leide bilen i San Diego og leverte den i Miami. Bilen kostet egentlig ca 7000,- NOK å leie hele perioden, men pga levering annet sted enn der vi hentet den kom det et lite gebyr pålydende 600dollars. Ergo bilen ble så å si dobbelt så dyr å leie bare pga av gebyr for avlevering annet sted enn pickup point... Gjennomsnittskjøringen på dagene vi kjørte var på 3 timer, og vi var 2 personer. Jeg tok meg av kjøringen for det meste, men byttet på ved lengre etapper. Var ingen problem å kjøre nevnte strekning i USA. USA er et land hvor det å kjøre bil er veldig lettvint, veiene er fine og oversiktlige.
Når det gjaldt navigasjon gjorde jeg mye research på forhånd. Jeg endte opp med "NAVMII". Finnes på app store og "den andre siden". Var helt genialt. Man laster ned kart for staten man trenger på forhånd, når man er koblet til WIFI. Deretter er det bare å kjøre i vei, og appen bruker ingen mobildata. På de 6000km vi kjørte tok ikke GPSen feil en eneste gang. Så NAVMII anbefales på det sterkeste(GRATIS)
Videre dro vi på cruise i karibien en liten uke for så å fly hjem fra Miami.
De ulike stedene var vi alt fra 1natt til 4-5 dager. Et lite utdrag av ting vi gjorde som er verdt å nevne var; burger&shake på hodads(san diego), surfe i san diego, feinsmecker middag på 71above(råeste utsikten på en restaurant noengang. LA), sixflags(LA), spareribs på lumberyard brewing company(Flagstaff), Universal(Orlando).
Last edited: 28. okt 2017