En tur til Frankrike

Tråd i 'Reisebrev' startet av Flymunda, 30. sept 2024 kl 16:00.

  1. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,143
    Likes mottatt:
    7,534
    Bonuspoeng:
    183
    Ryktene om at Air France måtte slutte å fly innenriks for å få statsstøtte under covid er sterkt overdrevet. De flyr til og med A350. Det går riktignok ikke TGV til Cayenne.

    Cayenne har regntid. Litt uklart når den normalt begynner og når den vil begynne i år, så bestilte tur så tidlig som mulig. Planen er en workation. Ikke veldig godt planlagt ut over etter en lengre e-post utveksling å ha bestilt omvisningstur på romsenteret, bestilt Mercure i et øyeblikk viatrumf var generøs og en leiebil hos Sixt. Hvis jeg finner en egnet fremgangsmåte har jeg et ønske om en snartur til Suriname. Gulfebervaksinebeviset er imidlertid pakket, for følelsen av å være forberedt.

    Bestilte turen som t/r Oslo. En melkerute med KLM C OSL-AMS (Sove)-CDG, før A350 over dammen. Hjem blir det enda mer melkerute etter landing tidlig om morgenen på CDG med KLM C CDG-AMS-CPH før SAS får meg helt hjem. AF interkontinentalt har jeg tidligere bare fløyet F, som var eksepsjonelt, så blir gøy å prøve dem i C.
     
    Upsaker, Nordlands, btm and 11 others like this.
  2. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,453
    Likes mottatt:
    8,862
    Bonuspoeng:
    183
    Ajaj, første turen til det forjettede bonusland! Det gledes! Romsenterer kunne jeg virkelig hatt lyst å fått med meg!
    En sånnen da?
    IMG_7692.jpeg
    :D:D:D
     
    Kristian liker dette
  3. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,619
    Likes mottatt:
    4,463
    Bonuspoeng:
    113
    Har selv en tur til CAY i November, hvor tok du gulfebervaksinen ?
     
  4. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,143
    Likes mottatt:
    7,534
    Bonuspoeng:
    183
    Den øverste kategorien man kan bestille uten å få manuell bekreftelse er en Dacia, så vil bli litt overrasket hvis de gir meg nøkkelen til en Porsche. Med mindre jeg skal til Suriname blir det ikke voldsomt mye kjøring, så har bestilt en Citroën C3. Så får vi se hva det blir til etter den uunngåelige te-drikke seremonien med Sixt.
     
    btm, Earl, Kristian and 1 other person like this.
  5. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,143
    Likes mottatt:
    7,534
    Bonuspoeng:
    183
    Tatt for 10 år siden, men ifølge beviset ble den satt hos Oslo Travel Clinic, som vel nå heter Kry reiseklinikken. Den står i vaksinasjonsbeviset som med varighet 10 år, og går for min del ut om et par måneder. Ifølge reiserådnettsiden til britisk UD er den imidlertid ihht WTO retningslinjer livsvarig, så man kan ikke bli nektet innreise selv om den er mer enn 10 år gammel. Har dog ikke tenkt til å teste ut det selv.
     
    Schlandy liker dette
  6. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,143
    Likes mottatt:
    7,534
    Bonuspoeng:
    183
    En 10 min forsinkelse på første flygning. Ganske behørig varslet. KLM har gitt beskjed gjennom push i appen, på e-post og på sms. I tillegg til varsel fra Avinor-appen og e-post fra Smartdelay. Man har ihvertfall noe å sysselsette seg selv med når man venter.
     
    btm, Earl, Kristian and 1 other person like this.
  7. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,143
    Likes mottatt:
    7,534
    Bonuspoeng:
    183
    OSL-AMS gikk med EMB195.
    IMG_2614.jpeg Dansegulv foran rad 1. Tre rader C. En kaptein som ut fra praten hadde utført line check på vei oppover, et par som ut fra stereotyper ikke var typisk high yield C passasjer og undertegnede på bonusbillett. Euro biz er fint når man flyr på bonusseter, men jeg er litt usikker på prisingsstrategien ved å prise C så ekstremt dyrt at det tilsynelatende ikke er noen betalende passasjerer, i motsetning til å fylle godt opp i SAS plus med et ganske mye lavere påslag per passasjer mot økonomi.

    Veldig god mat. Pastasalat med pesto og litt god ost funker ombord i fly. Makronene var også perfekte.
    IMG_2616.jpeg
    IMG_2615.jpeg
    Crewet var hyggelige, men brukte energien seg i mellom. Når det er fire i C og ganske glissent bakover er det ikke veldig imponerende å få utlevert maten, det ble ryddet etter en god stund, ingen spørsmål på noe tidspunkt om man ville ha noe mer og når jeg ba om litt mer vann, så glemte pursher det på vei fra rad 1 til galley og gikk heller for gardinmafiaprat.

    Etter hvert annonserte kapteinen at vi nærmet oss. "Landing in 10 minutes, followed by a short taxi, or rather a long taxi, so 10 minutes til landing and 10 minutes taxi". Litt uklart om det var et snev av ironi eller snakking mens han tenkte. Vi landet ihvertfall på Polderbahn og skulle til helt motsatt ende av flyplassen for fjernparkering. Som innebar en god busstur. Ankomstdelen av AMS er ganske høyt opp på skalaen for sliten flyplass.
     
    obay liker dette
  8. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,143
    Likes mottatt:
    7,534
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis jeg forstår det riktig ligger det tre hoteller landside i gangavstand på AMS. Har tidligere bodd på Hilton som man går til innendørs, og Sheraton ligger enda nærmere. De var ganske så dyre, så bodde hos Citizen M. Man går dit 97 % under tak, som dog ikke dekker helt når det regner sidelengs flyplass style.
    IMG_2619.jpeg
    Rommet ganske lite, men fresht og funket bra.
    IMG_2617.jpeg Nede i resepsjonen hadde de et bar/restaurantområde som er første stedet jeg har sett at de får til en svært godt fungerende sosial sone, på et flyplasshotell, på en mandags kveld.
    IMG_2618.jpeg
    Bildet tatt på morgenkvisten, mens den inkluderte barristalagede cappuccinoen ble inntatt.
     
    obay liker dette
  9. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,143
    Likes mottatt:
    7,534
    Bonuspoeng:
    183
    Så en liten rant om AMS. De har fast track, men det krever at man søker flyplassen om et fysisk kort, som de kun sender til adresser i Nederland. Så ingen fast track for C eller sky priority. Det var forsåvidt tidlig om morgenen ingen kø i vanlig security før maskinen. De har de moderne maskinene hvor ingen ting skal ut. Min bagasje gikk gjennom, men 90 % av øvrig gikk til kontroll, så en stor gjeng som hang og ventet på bagasjen sin. Eller rettere sagt hadde satt seg ned. Det var 10 håndbagasjekofferter som ventet på tur.
     

Del denne siden