Jeg fikk litt bedre tid enn jeg hadde ventet i kveld, så jeg tok en liten titt på kildekoden. Jeg hadde ikke forventet meg mye sofistikert poll-logikk, men wow... dette var... wow.
Om noen lurer ligger den her: https://www.dn.no/staticprojects/annonsorinnhold/sas/quiz/js.js?5513312425
Logikken er todelt. Først er det spørsmålene. På de har du mulighet til å svare rett eller galt. Jepp, selv de sofistikerte "hva slags personlighet har du"-spørsmålene driter litt i hva du egentlig svarer: enten gir alternativet deg ett poeng, eller så får du ingenting. Men vent, det blir bedre.
Først, i tilfelle noen skulle lure på hva "riktig" svar er:
Hva er det første du gjør når du kommer inn: Tar på Bose-headphones
Du mottar 50 000 bonuspoeng: Fukter leppene og presser tilbake et smil
Kjent idrettspersonlighet: Geitstirrer ut i evigheten
To timer å slå i hjel: Alle svar er "riktige"
Diamond-kortet: Hvitt og sort
Når er det normalt å ta av solbrillene: Ingen av alternativene er riktige
Første flyplass-lounge: La Guardia
Treningsopplegget: SATS ELIXIA
Wienerpølser: 2400
Hva tar folk med seg: Treknagger
Eldre Amerikansk Ektepar: Nordlyssafari
Hvor mange nordmenn reiser mer enn 100 ganger: Ingen svar regnes som riktige(!), selv om 360 faktisk er riktig...
Hva er tilgjengelig i SAS-loungen: Kunstig sollys og body-scanning telles begge som riktig svar
Så teller den altså opp poengene du har fått, maks 11 poeng altså. Så kommer det jeg liker best. Det er alltid gøy å se følgende i kildekode som liksom skal basere seg på matte og logikk:
Math.random()
Jepp! Den genererer et tilfeldig tall mellom 0 og 1, og sjekker om tallet er større enn 0.5. Du får altså tilfeldig tildelt true eller false.
Og her er altså resultatene du får, og når du får dem:
Mindre enn tre poeng:
Om du er true blir du Bose-mannen
Om du er false blir du Excel-raceren
Tre eller fler, mindre enn seks:
Om du er true blir du Gratismannen
Om du er false blir du Generisk Ledningsfikler
Seks eller fler, mindre enn ni:
Om du er true blir du Forberedersken
Om du er false blir du Bucket-Listeren
Ni eller mer:
Om du er true blir du Top Dog
Om du er false blir du Manspreaderen
Det er altså ikke mulig å bli Tech Bro. Mon tro om det kanskje er fordi SAS valgte å spesifisere seksualiteten til denne ene karakteren, og var litt redd for at noen skulle bli fornærmet.
Last edited: 14. sept 2017