SK 7185 på vei til Sharjah. Den ene 737’en de har igjen er vel pga kontrakten med Forsvaret om syketransport?
Muligens. Det er Forsvaret som har fått ansvar for å frakte kongen hjem sier P4. De sa også i samme stikk at det er regjeringen som skal frakte kongen hjem, med bistand fra Forsvaret.
Hørte for litt siden på radioen at en fra forsvaret sa at dem hadde mange fly tilgjengelig og de fleste kunne lande der borte, men dem ble ikke å fortelle hvilket fly dem skal bruke, for det ville vært en sikkerhetsrisiko
Aner ikke hvordan denne maskinen ser ut innvendig, men det høres jo ikke så behagelig ut å reise 737 fra Malaysia til Norge med mellomlanding.
Fakta om flyet 18 sykehussenger og 39 vanlige seter med gjeldende konfigurasjon. Konfigurasjonen kan endres, avhengig av oppdragets art. Kongen ligger nok godt og flatt på den flighten.
Hva er bedre alternativ enn et godt utstyrt ambulansefly som til daglig flyr skadde ukrainske soldater fra Rzeszow (RZE) til ulike sykehus rundt om i Europa …
Blir vel kanskje nok en mellomlanding før Langkawi. Rart de ikke chartret en av de mange medevac-bizjets som finnes på markedet?
Siden det tilsynelatende ikke er noe veldig hastverk vil jeg tro det er fordi det er foretrukket å bruke eget fly av sikkerhetshensyn.
Jeg har ikke noe innsikt i dette markedet, men jeg vil tro det finnes noen meget gode måter å reise på for de med noen kroner mer enn alle oss som i beste fall reiser F på poeng.
Nei, en 737-700 så lett load klarer helt fint OSL - LGK med 1 mellomlanding. Hva er poenget med å leie inn enda et fly når forsvaret allerede har innleid kapasitet?
Hva er poenget med å sende et slikt fly i utgangspunktet? Jeg tenker kongen er i vesentlig dårligere tilstand enn man vil gå ut offentlig med.
Men altså, når Kongen reiste ned selv, hvordan reiste han da? Regner med Sonja ikke tar til takke med biz. Emirates First?
KL til KUL og MH videre til LGK virker som den mest fornufte reiseruten. F legger på flere timer og ekstra stop.
Nei, de har begge vert utenlands sammen tidligere. Men de flyr normalt IKKE sammen av sikkerhetshensyn.
Jeg mener å huske at tidligere var denne avtalen et fly som skulle være klart på 48 timer etter Forsvaret ba om det, og mener også at ytterligere ett fly skulle kunne stilles til disp på en ukes varsel. Les mer om strategisk luftevakuering her: https://www.forsvaret.no/om-forsvare...luftevakuering
Jeg har vært på samme flight som de før, det er dog flere år siden. Da fløy de Thai Business (OSL-BKK). De første fire radene i kabinen var blokkert til reisefølget (inkludert livvakter). Har også flydd to ganger samtidig med Haakon på SAS Business (EWR-OSL). Da var det 3 personer i følget (som jeg la merke til).