Jeg ønsker innspill og erfaringer når det gjelder «Eurobonus ikke tilgjengelig». Spørsmålet er om noen har erfaringer med hvordan man kan unngå å bestille reiser med SAS der denne kjedelige beskjeden dukker opp under bestillingen. Jeg har konkrete eksempler når det gjelder bestilling til USA. Skal om kort tid reise KRS - OSL - MIA. Retur er MIA - CPH – KRS. I tillegg til en god pris på NOK 47141 i GO, får jeg 2 x 4750 poeng, altså 9500 totalt. Dette er jo i praksis en innenlandsreise i Norge på kjøpet (pluss noen hundrelapper i skatter og avgifter). Jeg ser nå at samme booking oppgir «Eurobonus ikke tilgjengelig» på returreisen. I tillegg har jeg gjort noen søk på samme reise de første månedene i 2018, og det virker vanskelig å booke tilsvarende reise som inkluderer bonuspoeng. Det kan vel ikke skyldes at disse flyene har solgt så mange seter? Samtidig finner jeg samme reise et år frem i tid til NOK 4341 og 9500 poeng totalt. For de av oss som reiser en del innenlands har bonuspoengene til SAS stor verdi. Et svært godt eksempel: I sommer brukte jeg 10 000 poeng på KRS – OSL- BOO + BOO – OSL – BOO. Jeg betalte ca. NOK 500 i skatter og avgifter i en periode da denne reisen på de fleste dagene var priset til ca. NOK 4000 i GO!!! Det er derfor frustrerende og søke etter nye reiser uten at bonuspoeng er tilgjengelig. Ut fra mine eksempler her er det jo faktisk slik at den reelle prisforskjellen mellom reiser til USA i noen tilfeller er svært stor basert på om bonuspoeng er tilgengelig, ikke ut fra selve prisen på reisen. Noen som har tips og erfaringer når det gjelder bonuspoeng og tilgjengelighet?
Problemet er nok så enkelt som har du søker opp reise med CPH-KRS og Widerøe. Når det er andre selskap enn kun SAS viser den ikke hvor mye poeng du får, selv om du vil få poeng for reisen.
To forhold som gjør meg usikker på om det du skriver forklarer for det hele. For det første, har jeg som nevnt i mitt innlegg funnet nøyaktig samme reise (med samme seskap) med og uten bonuspoeng avhengig tidspunketet jeg har søkt på. For det andre, var jeg i kontakt med SAS med dette spørsmålet. Forklaringen der var at det skyldes at det kun er et begrenset antall billetter tilgjengelig. Med forbehold om at ikke alle forklaringer fra kundservicen til SAS treffer blink...
Tror nok det er et problem her. SAS har ingen reiser som ikke gir poeng till eurobonus. Kun om det er codeshare.
Det finnes mange slike tilfeller... - Jeg flyr som oftest OSL-CPH-PVG (Shanghai). Da vises poeng da alt er SAS. Men om jeg flyr rutingen som går; OSL-ARN-PEK-PVG (altså via Beijing), så er den siste etappen med Air China. Man får poeng for også den siste strekningen, men SAS klarer heller ikke her å vise/beregne antall poeng. Det kan dog gjøres manuelt, med beregning av "antall miles" x "% booking klasse"...