Eurobonus retro/etterregistrering av flights/poeng (samletråd)

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av BendikHa, 27. mars 2015.

  1. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,752
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg skjønner ikke hvorfor du som eksisterende medlem har 6 mnd på deg, men bare 30 dager som nytt medlem.
     
  2. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,803
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Tipper tanken er at man skal få de som grunnpoeng, men så har de ikke tenkt på at 30 dager fortsatt kan bety et månedsskiftet.

    Enig i at det er rart at poeng du registrerer ved innmelding aldri skal telle som grunnpoeng...
     
  3. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,752
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Registrerer du som nytt medlem en reise 30 dager senere får du ingenting, verken segmenter, grunn- eller ekstrapoeng. Det var litt kjedelig for kusina mi som hadde vært på ferie en måned..
     
  4. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    SQ på salget til Singapore. NOK 16K
     
    Blaa liker dette
  5. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Poenget er vel at man da feks. vil få 13+ mnd opptjeningsperiode for å nå nytt nivå. Man kan jo få det registrert som grunnpoeng, men det vil ha nada å si på ny periode, ettersom perioden starter fra måneden du ble medlem.

    At eksisterende medlemmer har 6 mnd til å etterregistrere er greit nok, men de får det fortsatt kun registrert i korrekt opptjeningsperiode.
     
  6. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,752
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Ser den altså. I mitt tilfelle så mistet de 6600 poeng hver som de gjerne kunne fått som ekstrapoeng istedenfor ingenting.
     
  7. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg synes det virker litt urimelig at en ikke får etterregistrert som grunnpoeng ved månedsskifte mellom innmelding i EB og flygningen.

    Syns dere at jeg har et poeng overfor SAS?
     
    Kjakan liker dette
  8. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Saklig og godt skrevet. Håper du får forståelse fra SAS på denne.
     
    Blaa liker dette
  9. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Nå har jeg fått bekreftet overfor meg selv at dette er en fuckup fra SAS IT.

    Jeg ble medlem i EuroBonus 05.08.2015 og har fått en kval periode 01.08-15-31.07.16
    Jeg etterregistrerte flights innenfor 30 dager av innmelding.
    Men i historikken som kundebehandler på chat fant står det at jeg hadde 12.700 grunnpoeng i perioden 01.08.14-31.07.2015. (Altså i en periode hvor jeg ikke var medlem).
    Også har jeg 31700 grunnpoeng i denne perioden.

    Så jeg har fått de grunnpoengene jeg skal ha, men nå er de lagt til (i mine øyne) feil periode.
    Hva skal jeg med grunnpoeng før jeg ble medlem av EuroBonus.

    Den danske kundebehandleren nektet å sette meg videre til supervisor eller leder og avsluttet chatsamtalen..

    Da ringte jeg og traff en hyggelig svensk kundekonsulent. Jeg meddelte han min nylig tilegnede kunnskap. Og han gav uttrykk av å forstå min side av saken, han skulle høre med EuroBonus-avdelingen i morgen da de hadde gått for dagen klokken 17:00.

    Her skal jeg ikke gi meg før jeg er nødt.. Skal ikke ta et nei for et nei.

    Denne setningen "Og hvis du er ny i EuroBonus, kan du kreve poeng for flygninger, hotellopphold og leie av bil som har funnet sted innenfor 30 dager før påmelding." Tolker jeg som at nye EuroBonus-medlemmer i praksis har 13 min kval.periode første året.

    At SAS-IT ikke klarer å få sine datasystemer til å skjønne mnd.skifter bør ikke gå ut over kundene.

    Jeg har også fått bekreftet at hvis jeg hadde meldt meg inn 30. juli, så hadde jeg hatt kval.periode fra 01.07.15-30.06.16, og hatt 44.400 grunnpoeng.

    #thisiswar
     
    Kjakan and Petter B-C like this.
  10. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    I wish you luck :)
     
    Blaa liker dette
  11. Sykkelthor

    Sykkelthor Aktivt Medlem

    Innlegg:
    316
    Likes mottatt:
    573
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg forstår veldig godt ditt syn, men hvis man tenker litt firkantet innenfor boksen (som SAS trolig gjør) starter din 12 måneders kvalifiseringsperiode å løpe den måneden du melder deg inn, jf. medlemsvilkårene pkt 1.6. Eventuelle grunnpoeng opptjent før (eller i forrige om du vil) opptjeningsperiode blir nullet ut ved start på ny opptjeningsperiode - og i ditt ulykksalige tilfelle reiste du i juli, mens ny kvalifiseringsperiode starter 1.august. Jeg tror SAS kommer til å hevde at poeng alltid kan etterregistreres pr 30 rullerende dager for nye medlemmer, jf. Medlemsvilkårene pkt 2.5, men at kvalifiseringsperioden for alle medlemer alltid er 12 måneder og at de 12 månedene starter å løpe den måneden du melder deg inn.

    Egentlig håper jeg at du treffer en serviceinnstilt person som ordner ting for deg, men hvis man skal lese medlemsvilkårene som fanden leser bibelen så tror jeg SAS kan ha sitt på det tørre.
     
  12. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Men ved etterregistrering og mnd.skifte, så får en ikke det en skal. En får faktisk basispoeng kreditert til en periode hvor en ikke var medlem. Da er det rett og slett ikke noe poeng å ha mulighet for å etterregistrere poengene for nye medlemmer.

    Eksisterende medlemmer kan jo etterregisrere reiser så langt tilbake som 6 mnd, mens nye har 30 dager. Hvorfor er det da gjort forskjell på nye og eksisterende kunder. Denne differensieringen mener jeg er et poeng. Eksisterende kunder har et mye bedre grunnlag til å kjenne hvordan systemet fungerer, mens nye kunder har i utgangspunktet intet grunnlag til å kjenne til dette.

    Hvis ikke nye kunder skal få grunnpoeng på etterregistreringer innenfor 30 dagers grensen, da er det jo ingen grunn til at nye kunder ikke skal få etterregistrere alt innenfor 6 mnd, slik det er for eksisterende medlemmer.
     
  13. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Relevante punkter fra SAS EuroBonus medlemsvilkår:

    1.6 Generelle bestillingsregler gjelder for alle EuroBonus medlemmer, uavhengig av medlemsnivå. Servicefordeler knyttet til medlemskapsnivået gjelder kun for medlemmet selv, med mindre annet er oppgitt av SAS. Din personlige 12-måneders kvalifiseringsperiode starter den måneden du ble medlem i EuroBonus.

    2.5 Bonuspoeng registreres ikke for reiser og andre aktiviteter som ligger mer enn seks måneder tilbake i tid, med mindre annet er angitt. For nye medlemmer kan poeng etterregistreres fra opptil tredve (30) dager før man ble medlem. Etterregistrering av bonuspoeng kan bare skje på grunnlag av gyldig dokumentasjon forelagt SAS og/eller SAS samarbeidspartnere. Gyldig dokumentasjon er: kopi av flybillett, eller reiserute. Billettnummer, rutenummer, bookingklasse, avreise- og ankomststed, dato for flyvning og den reisendes navn må være synlig og leselig. Dokumentasjon sendt til SAS vil, etter at saken er avsluttet, lagres for en periode på maksimum én måned og så makulert. Medlemmer kan kun oppnå poeng etter å ha utført en gyldig poengkvalifiserende aktivitet. SAS tar forbehold om, og kan når som helst, trekke tilbake bonuspoeng som feilaktig er registrert på medlemmets EuroBonus konto.
     
  14. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Klart at jeg er partisk på mine egne vegne, men at hadde fått godkjent de 12.700 poengene hvis jeg meldte meg inn 30.07.15 men ikke 05.08.15 synes jeg ikke kommer klart frem på noen som helst måte.

    Vilkårene hentyder rimelig klart at nye medlemmer skal få godkjent alt som blir etterregistrert innenfor 30 dagers perioden.
     
  15. TOS_EBG

    TOS_EBG Lost in Space (and currently EBD)

    Innlegg:
    455
    Likes mottatt:
    492
    Bonuspoeng:
    63
    Første punkt over er jo ganske klart da angående kvalifiseringsperioden. Og de etterregistrerte poengene fra 30-dagers perioden teller jo som ekstrapoeng og kan benyttes til bonusreiser og andre ting.
     
  16. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg kan ikke se noe sted at de henviser til at etterregistrering kun gir ekstrapoeng.
    Jeg ser at kval.perioden går fra den mnd. en melder seg inn, men at nye medlemmer får 30 dager ekstra med tilbakevirkende kraft.

    Hvordan skal et nytt medlem som leser dette kunne vite at om han melder seg inn 30. i mnd så kan han etterregistrere og få de reisene han registrerer som grunnpoeng, mens personen som var på samme flygning men registrerte seg dagen etter kun opplever å få det som ekstrapoeng.

    Jeg skriver opplever, da jeg vet at SAS registrerer det som grunnpoeng men i en periode da personen enda ikke hadde meldt seg inn i EuroBonus.
     
  17. Sykkelthor

    Sykkelthor Aktivt Medlem

    Innlegg:
    316
    Likes mottatt:
    573
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis du har den tolkningen til vilkårene for nye medlemmer hvordan tolker du da at eksisterende medlemmer kan registrere poeng inntil 6mnd tilbake i tid? Skal de få poengene godskrevet på inneværende eller forrige kvalifiseringsperiode hvis de venter med retroregistrering til en ny kvalifiseringsperiode har startet?
     
  18. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Man får alltid poengene registrert for den perioden flyvningen er gjennomført.
     
  19. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Men hva når de er gjennomført før man var innmeldt, men innenfor 30-dagers grensen for etterregistrering? :)
     
  20. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, det er jo det denne tråden diskuterer. Vanlig praksis er at de registreres som grunnpoeng når man faktisk fløy, noe som jo kødder det til om det er byttet måned. Disse vil da kun bli ekstrapoeng til bruk.

    Det jeg svarte på ovenfor var hva som skjedde når man som eksistrende medlem registrerte innen 6 mnd fristen. Da legges de når de skulle vært registrert, og det funker sånn sett ikke å vente og forsøke å samle opp ekstra grunnpoeng til neste periode :)
     
    anders82 liker dette

Del denne siden