Eva og Asiana til Sydney : Hunter walley Blue Mountains Jervis Bay Uluru Red Center Alice Springs

Tråd i 'Reisebrev' startet av ccurrahee, 04. mars 2023.

  1. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,636
    Likes mottatt:
    34,845
    Bonuspoeng:
    293
  2. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,636
    Likes mottatt:
    34,845
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er den nest siste av de gamle, forandrings og utsettelse bookingene som har hengt med siden før eller under Covid. En av de som nesten har skapt frustrasjon og som antakelig hadde vært billigere å kjøpe for penger en for alle de timene som er lagt ned i telefoner, leting etter nye reiseruter og legs. Forandring og e-post kontakt med SAS sin kundeservice.

    Men det er også en reise som reisefølget har gledet seg til lenge. Som hun har lest seg opp på og planlagt før alle planer har forandret seg.
     
  3. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,636
    Likes mottatt:
    34,845
    Bonuspoeng:
    293
  4. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,636
    Likes mottatt:
    34,845
    Bonuspoeng:
    293
    I følge innleggene mine i tråden : Dine vellykkede booking....

    Har det vært både destinasjons og klassejusteringer på denne reisen og ikke minst poeng og CT utsettelse og justeringer. Dette er noen, men sikkert ikke alle forandringene som er gjort. Under er litt klippet tekst fra den nevnte tråden som uttrykker litt av gledene og frustrasjonene som er nevnt over:

    CT som går ut 31mars . Jobbet først med booking OSL-HNL uten at jeg kom i havn. Medreisende har lite fleksibilitet på ferieavvikling, så datoene lå ganske fast. Dermed røk ANA F på utreisen, i og med at jeg måtte kansellere Hawaii bookingen før jeg kunne bygge den nåværende reisen. Må si det har vært usedvanlig frustrerende, med mye slett service fra nye Tallin. Og mange nei nei svar når jeg har forsøkt å få til justeringer per telefon hos SAS på kveldstid.

    OSL-FRA LHX

    FRA-LHR LHX

    LHR-HND NH O

    HND-LAX NH O

    HNL-ICH OZ C

    ICH-NRT OZ C

    NRT-WAW LO X

    WAS-OSL LOX

    Så slo billettkontoret til og slettet ANA F til LAX. Jeg fant heller ikke utreise til HNL, sånn at det måtte bli open- jaw i og med at destinasjon ikke kan forandres etter CT utløp. Tanken var selvfølgelig å finne noe annet en LOT tilbake til Europa.

    LHR-HND NH C

    NRT-GMP NH C

    ICN-SYD OZ C

    SYD-ICN OZ C

    ICN-TPE OZ C

    TPE-VIE BR C

    VIE-OSL OS C

    Ble booket. Grei den. har aldri flytt EVA.
     
    Calling, AirMags, ordnetseg and 7 others like this.
  5. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,636
    Likes mottatt:
    34,845
    Bonuspoeng:
    293
    Men helt umulig å finne noe tilknytning til Oslo. Og det var korte stop overs. Datoene var heller ikke ideelle. Så da ble det.
    FRA-LHR LH X I

    LHR-HND NH C

    HND-GMP OZ C

    ICN-SYD OZ C

    SYD-ICN OZ C

    SYD-ICN OZ C

    ICN-NRT OZ C

    HND-FRA NH O

    FRA-OSL LH X

    Det er trukket litt lite poeng, med tanke på first på hjemreisen. Om jeg blir belastet mer poeng ved en senere justering tåler jeg det fint. Det er ikke mulig å finne noe direkte fra Oslo til London så langt fram i tid. Tanken med startpunkt i Frankfurt er muligheten for First med LH, SQ eller kanskje TG? derfra til Asia, hvis og når det åpner seg noe. Uansett vil LH leggene flyttes til C når det slippes.

    Håper denne bookingen står seg. Drøye 20 timer i Tokyo begge veier, mens stopp i Korea nok blir mer sove og slappe av.
     
    Calling, AirMags, ordnetseg and 7 others like this.
  6. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,636
    Likes mottatt:
    34,845
    Bonuspoeng:
    293
    Men ANA kansellerte div flyvninger, så reisen ble flyttet på i tid og destinasjon

    LHR-HND NH C

    NRT-GMP NH C

    ICH-SYD OZ C

    SYD-ICH OZ C

    ICH-TPE OZ C

    TPE-VIE BR C

    VIE-OSL OS C

    Så ble det kanselleringer hos Eva.

    FRA-LHR LH X

    LHR-HND NH C

    HND-GMP OZ C

    ICN-SYD OZ C

    SYD-HND NH C

    HND-LHR NH O

    LHR-FRA LH X

    FRA-OSL LH X

    Startet med en O hjem fra Asia og stor glede. Så ble den kansellert.

    FRA-LHR LH X

    LHR-HND NH C

    HND-GMP OZ C

    ICN-SYD OZ C

    SYD-ICN OZ C

    ICN- FRA OZ C

    FRA-OSL LH C



    Mens Asian tok over. Før de begynte å kansellere. Så ble det.

    FRA-LHR LH X

    LHR-HND NH C

    HND-BKK TG C

    BKK-SYD TG C

    SYD-ICN OZ C

    ICN- FRA OZ C

    FRA-OSL LH C

    Før Asian justerte ruten igjen og SAS åpnet for å justere utgåtte CT til Asia

    OSL-LHR SK X

    LHR-HND NH C

    HND-GPM OZ C

    ICN-BKK TG C

    BKK-SYD TG C

    SYD-BKK TG C

    BKK-ICN TG C

    ICN- FRA OZ C

    FRA-OSL LH C



    Så per i dag står jeg igjen med en grei rute. Med 2 lange stopp i Korea, og hotellnatt i Bangkok og kort natt i Tokyo som per i dag ikke gir tilgang til hotell.
     
    Calling, AirMags, ordnetseg and 8 others like this.
  7. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,636
    Likes mottatt:
    34,845
    Bonuspoeng:
    293
    Største utfordring er vel per i dag å komme inn I Australia.
    Så var det innreise, også begynte TG å kansellere. Så da ble det datoflytting igjen og denne reisen ble så stående.


    OSL-AMS SK +

    Full dag i AMS

    AMS-TPE BR C 787-10

    Overnatning i TPE

    TPE-ICN OZ C

    ICN-SYD OZ C 777-200ER

    SYD-ICN OZ C 777-200ER

    Overnatning i ICN

    ICN-LHR OZ C 350-900

    LHR-OSL SK +


    Denne bookingen har blitt stående. Ved SQ slipp sjekket jeg om det fantes noen bedre løsning en Asiana, uten å finne noe alternativ. Om CT er i spill er jeg faktisk usikker på. Uansett, i skrivende stund er det en uke til avreise så blir det forandringer nå, må jeg gå rett på det aktuelle flyselskapet i tillegg til SAS for å få til reisen.
     
    Insomnia4u, Calling, AirMags and 9 others like this.
  8. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,636
    Likes mottatt:
    34,845
    Bonuspoeng:
    293
    Okay. Det var litt mye nedring. Herfra og ut skal det blir mere flyvning og mindre frustrasjon. Håper jeg.

    Oppdateringen skjer fra *A Loungen på Schengen delen av AMS som stenger nå kl 2030.

    Vi kom med SAS + i morges, parkerte bagasjen her og har brukt dagen i byen. Nå har vi fått bagasje, fått stelt og og skal straks gå videre over til Aspire loungen som stenger 30 min før EVA via BKK til TPE etter nåværende plan skal ta av kl 22. 30 min etter oppsatt skjema.
     
    Last edited: 04. mars 2023
    Calling, AirMags, ordnetseg and 10 others like this.
  9. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,636
    Likes mottatt:
    34,845
    Bonuspoeng:
    293
    map-2.gif Dette ble den faktiske ruten.....
     
    Kristian, Calling, AirMags and 14 others like this.
  10. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,636
    Likes mottatt:
    34,845
    Bonuspoeng:
    293
    Mens dette også var en plan en periode....
    map.gif
     
    Kristian, Calling, AirMags and 5 others like this.
  11. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,636
    Likes mottatt:
    34,845
    Bonuspoeng:
    293
    SAS crew we godt voksent og i knallhumør. Sikkert fordi det var 1 rad og 5 gjester i +.

    2/3 hadde vært i Sydney og Auckland den siste tiden så da ble det flyskravling og flasker med Cava uten at det ble oppfordret.

    Ringi er tilbake fra 1 mars og hjelper på smaken av de sure boblene.
     
    Kristian, Calling, AirMags and 11 others like this.
  12. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,636
    Likes mottatt:
    34,845
    Bonuspoeng:
    293
    *A loungen var stille både ved ankomst og avreise. De mangler dusj, men å kunne sette fra seg bagasje er supert. For sprinter togene går jo hyppig til AMS Centraal sånn at dagen kunne brukes på et par brune kneiper.
     
    Calling, AirMags, paramberg and 8 others like this.
  13. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,636
    Likes mottatt:
    34,845
    Bonuspoeng:
    293
    Dobbelpost
     

    Attached Files:

    Calling, AirMags, Earl and 1 other person like this.
  14. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,636
    Likes mottatt:
    34,845
    Bonuspoeng:
    293
    Calling, AirMags, paramberg and 6 others like this.
  15. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,636
    Likes mottatt:
    34,845
    Bonuspoeng:
    293
  16. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,636
    Likes mottatt:
    34,845
    Bonuspoeng:
    293
    Planen er i grove trekk en god uke i og rundt Sydney med leiebil. Så Jetstar og Qantas til Red Center og en guidet busstur med noen dager i telt for å se Uluru, ørken og Alice Springs før vi reiser via Sydney tilbake til et litt mer vårlig Oslo. Enkelte andre medlemmer på forum har reist til NZ for en formiddag med sightseeing, så vi satser på at oppholdet er langt nok til at immigrasjon ikke blir veldig mistenksomme. Og lover å ikke lyve alt for mye om all maten vi har med fra gamlelandet i tollen.
     
  17. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,636
    Likes mottatt:
    34,845
    Bonuspoeng:
    293
    SAS + 737-700 OSL-AMS *A lougen og en dag i byen.

    Lokaltoget tar oss fra Jernbanetorget til OSL og SAS sin innsjekk for alle med status litt for tidlig denne morgenen. Som vanlig tar innsjekken litt tid. En av to ansatte er mer opptatt av å skrive på skjerm en å sjekke inn bagasje. Heldigvis er flere av parene i køen ikke SAS kunder, så de sendes raskt videre mot LH gruppens innsjekk litt lenger nede i terminalehallen. Bak hos har vi en vanlig norsk Karen som har tippet 50 både i alder og på vekten, heller ikke hun er i storform men får seg bare til å klage litt ut i luften om hvor fælt det er med folk foran i køen. Den heller skjermopptatte unge mannen som sjekker oss inn klaprer i vei, men får laget boarding kort hele veien og koffertene på bare 12 og 9kg forsvinner inn med 2 striper og priority tags. Ingen kø i Fast track og en god kaffe på innland er det vi får tid tid. Boarding har kommet til 59% prosent i det vi kommer til D gates.

    Med bare 6 seter i + og 5 passasjerer blir det en ung herremann som får A setet av et alt for snilt reisefølge denne morgenen. Storesøster har et stort hjerte og ville småskravle så da passet de bedre med 1B.


    Fra gate kan vi rusle bort til heisen opp til *A sin ganske ny lounge på AMS. Her er det frokost, et enkelt utvalg og litt å drikke, og mye viktigere. Bagasjeoppbevaring. Praktisk nå som vi skal inn til byen med et lokalt sprintertog. Reisefølget har ikke vært i Amsterdam på mange år, så vi skal ( skal en tro google docs dokumentet vi deler) se hele byen denne dagen. Gamle og unge kirker. Flere museer og plasser tårn og vakre kanaler med og uten bro. Jaja, blir det for mye stress finnes det kaffesjapper i byen også……
     
  18. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,636
    Likes mottatt:
    34,845
    Bonuspoeng:
    293
    EVA 787-1000 AMS-BKK-TPE

    Kveldsavgangen var solid forsinket forrige gang det var avreise fra AMS. Og det var full kabin. Det er det også i dag. Så vi rekker en tur for å hente bagasje og en tur innom Aspire lounge før vi går til E gates. 30 min meldt forsinkelse blir nesten 1 time før vi er i luften. En lang dag på bena i Amsterdam kjennes på kroppen og det er på tide med litt torsk og champagne før luftmadrassene ( første gang i flertall) skal rulles ut og kabinen skal fylles med snork og andre artige lyder.

    Et dypdykk i EVA sine hjemmesider har brakt på det rene at jeg kan : Lese menyer, og har allerede fått bekreftet at min DuvalLeroy fra 2006 er om bord. Jeg har fått sjekket kabin og forsøkt å flytte oss til 1. rad. Men det gikk ikke. Og jeg har oppdaget at en kan søke om gratis vouchers 48 timer før avreise. Full kabin, så noe alternativ til rad 3 finner jeg aldri. Og med 117 som start på billetten vil heller ikke nettsiden ta i mot søknad om vouchers på Wifi.

    I gates blir vi og noen få andre kunder også ropt opp. Boardingkort fra OSL holder ikke, og det skal sjekkes pass og innreisetillatelser før gruppe 1 får gå ombord. Crewet var nettop gått fra gate selv, så vi blir stående på broen og vente en god stund mens diverse rullestoler kommer ut. Men de ser ut til å ha styr på boarding så statuskunder og biz og barnefamilier i riktig rekkefølge, mens gruppe 2 får lov til å stille seg i kø for dokument sjekk.

    Som alltid er det et crew som vet å smile om bord. Det må øves litt på navn og presenteres : Call me ccurrahee! Før drikken kommer og vi går igjennom menyen og ønsker for frokosten og en skikkelig gjennomgang av setet er det også tid til.

    To timer etter avgang har vi fått nydelig mat, god vin og det er på tide å sove. Varm kabin kontres med lett pysjamas og litt vann i håret som kjøler meg godt ned. Og det soves godt fram til kort tid før frokost.

    Menyen er i det vesentlige som sist. Reke og and som amuse. Pate som forrett. Til hovedrett har jeg valgt stekt torsk som kommer med fersk spinat paprikasaus og hele hvitløksfedd og litt potet. En super hovedrett med mye smak og balanse mellom sødme og syre. Og herlig flakende fersk torsk.

    Siste servering er fersk frukt, en kjedelig ananaskake jeg har smakt før og helt greie oster, blåskimmelsosten er den beste av de tre.


    Reisefølget sliter med å sovne men sover godt fram til forbi frokost. Mens jeg selv får tre lubne skiver gravlaks også en tallerken med vanlig engelsk frokost. Stekte kyllingpølser med mye fett og bønner i en mer krydret og tomatisert utgave er høydepunktene sammen med små sjampinjonger. Igjen fersk frukt og rikelig med te.


    Rekker vi flyet om vi tar en tur bortom SilverKris? Det må nestens sjekkes. Forrige reise med denne mellomlandingen ble jo foretatt på både Dreamliner og Boeing 777, da jeg i champagnetåka bommet på de to avgangene med EVA fra BKK og trodde vår var godt forsinket. Den gangen gikk det fint. Bagasje og nye boarding kort var fikset allerede før vi kom til gate og så vårt fly rygge ut.
     
    Kristian, Calling, Flymunda and 9 others like this.
  19. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,636
    Likes mottatt:
    34,845
    Bonuspoeng:
    293
    Forhåndsvalgt middagsmåltid er også bestilt på neste flight ned til TPE. Reisefølget har gått fra and mens jeg skal teste ål, noe jeg ikke tror jeg har fått annet en hos ANA i F. Det blir spennende.

    Ut fra BKK er vi 45 min forsinket før vi er i luften. Med 3 timer flytid er det lite å hente. Vi får se hvordan kvelden går gjennom flyplass og med flytog.

    Igjen full kabin, men denne gangen rotete BKK boarding. Det står godt med sone 4 passasjerer som ikke vil flytte seg når barnefamiliene og rullestolbrukerne skal forbi. Og de forsøker seg igjen når gruppe en skal gå ombord.

    A dørene ble åpent ved ankomst, så da får vi hele kabinen gjennom mens vi selv smaker på bobler og lar tiden gå.



    Igjen, er det presentasjon, sjekk av sovepreferanser og drikke og mat. Og så fort vi er i luften kommer det en drink og varme nøtter.

    Tre retters på dette strekket også, her hopper de over en av de gode suppene igjen.

    En fyllt varm scampi med grønt og litt rogn har litt spice og salt og får følge ac champagne og den tyske rieslingen. Den siste er nok litt for søt og passer faktisk bedre til hovedretten min, Unami. Grillet ål med ris og grønnsaker. Vi er begge medium fornøyde med hovedrettene denne gangen. Min ål er god, men den tradisjonelle søte sausen er ikke helt som den bør være. Den er litt first price i smaken opp mot det en ofte får i Japan. Reiseølgets andelår er mørt og fint, men smaker ikke så mye og drukner litt i brun saus.

    Desserten er bedre. Fersk fin frukt, en mango og ris presentasjon og en klissete oste aktig fruktkakebit.

    Jeg får sett ferdig litt film og skrevet litt på turen over Vietnam og Sør-Kina havet. Vi flyr Nord-Øst og mister en time tid på veien. Immigrasjon inn i Taiwan har sjeldent tatt tid, og med håndbagasje bør vi kunne finne gangveien ned til toget som skal ta oss inn til sentrum ganske raskt.
     
    Kristian, Calling, Flymunda and 14 others like this.
  20. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,636
    Likes mottatt:
    34,845
    Bonuspoeng:
    293
    EN KVELD I TAIPEI

    Planen var altså en raskt tur innover til byen. Det ble det ikke. Vi fløy aldri inn forsinkelsen, og på bakken på TPE må vi først finne monoralien til terminal 2 før vi ender bak hele Emirates så tiden går. Dagetn er blitt kveld, så ekpresstogene har stoppet å gå. Så da går det en time inn til sentrum med lokaltoget.



    Jeg har hatt litt varierende hell med å komme ut av denne store underjordiske betongklossen. Så også denne gangen. Feil side, så da blir det å gå rundt og under og opp igjen. Hotellbookingene på de siste turene har også variert. Denne gangen går vi for et hotell enda nærmere stasjonen. Hotell weWaterWorld mister nok litt av meningen i oversettelsen. Men for 300kr er det to supre enkeltrom med gode senger og et rent bad som venter.
     
    Eddie47, Calling, Flymunda and 7 others like this.

Del denne siden