Får vi en dipp i reiseaktiviteten?

Tråd i 'Reisemål' startet av RoadKing, 24. nov 2015.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Leste at Amerikanske myndigheter går ut med generell reiseadvarsel til sine borgere.
    I Tyrkia provoserer russeren såpass at det går ei kule varmt.
    IS har tydelig trappet opp.
    Lokalt for Norge så er det en utfordring at krona dykker stødig mot andre valutaer.
    Blir reiseaktivitet lokalt og globalt (ihvertfall regionalt) å falle?

    Noen tanker?

    Personlig tenker jeg at Amerikanere og deres myndigheter har en tendens til å være hysteriske, så når det går ut en generell advarsel der, kan jeg tenke meg at det kanskje blir færre amerikanere ute og flyr? På den annen side, kanskje vil det slå positivt ut for sekundærrutene, for trusselen er vel størst på de store destinasjonene?

    Mer bekymret over bomben i Egypt og ikke minst nedskytingen av det russiske jagerflyet.

    Den bomba bragte meg til å tenke på noe jeg har spekulert på i alle de år jeg har vært på reisefot, hvis man først skal terrorisere, hvorfor bruker de ikke bakke til luft på passasjerfly (som forsåvidt ble gjort i Ukrania). Herregud, vi er jo "sitting ducks" i passasjerflyene. Men det er kanskje mer komplisert å bruke de greiene enn det ser ut på film.

    Det er jo for lite detaljer ute enda, ifb med nedskytingen av det Russiske jagerflyet, men det er vel ikke utenkelig at versjonen til Tyrkerne er korrekt, at Russerne har provosert. Likevel, Putin er jo en kar med "hår på brøste", så det spørs vel om de kommer til å la det forbigå i stillhet.

    Har jo tenkt å prøve å lande en luksustur med fruen i julen, men det kan hende blir noe man må tenke seg om på. Eller kanskje, kanskje blir det bedre tilgjengelighet for færre tør å reise.

    Så er det krona som faller da. Økende arbeidsledighet og større skattetrykk pga massiv pågang av mennesker i nød. Samtidig som man tenker man kanskje skal være forsiktig med gryna, så blir det jo ikke billigere i framtiden, ref "miljø" skatten.

    Tja, den som lever får se.
     
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Tror nok økonomien er det som avgjør hvorvidt vi ser en dipp eller ikke.
    Aeroflot vil kanskje merke mer da intensiveringen i Syria gjør de til et beleilig mål.

    Bakke til luft er ganske dyrt og krever presisjon, finnes langt mer kostnadseffektive metoder å skremme folk på, som i tillegg gir bedre effekt.
     
  3. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183

    Nåja, vi er nå first class sitting ducks, i ny og ne i det minste.

    image.jpeg
     
    Last edited: 24. nov 2015
    Kjakan, Insomnia4u, Misterix and 10 others like this.
  4. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Min dipper i alle fall ikke med det første. 8 flyvninger i november og så langt booket 12 for desember.

    Men når det er sagt merkes det at den norske pesosen ikke er verdt mye lengre, da flere av landene jeg besøker oftest er blitt 20-30 % dyrere de siste 12 månedene.
     
    Last edited: 25. nov 2015
    CrotchRocket and RoadKing like this.

Del denne siden