Flytoget blir slått sammen med Vy

Tråd i 'Nyheter' startet av haakonks, 18. sept 2024 kl 13:28.

  1. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,393
    Likes mottatt:
    10,365
    Bonuspoeng:
    183
    Earl, Preference, Kristian and 2 others like this.
  2. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,351
    Likes mottatt:
    3,455
    Bonuspoeng:
    113
    SAS og SkyTeam har jeg forsøkt å være positiv til. Flytoget underlagt Vy, tror jeg ikke prøver en gang...
     
    mathiasfe, The_Dude, Frode789 and 5 others like this.
  3. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,162
    Likes mottatt:
    7,495
    Bonuspoeng:
    293
    Ta det med ro. Det er god mulighet for at innen flytoget faktisk skal integreres for fullt inn i Vy så har det kommet statsråder i regjeringskontorene som rynker på nesa av pendlere i midtgangen på flytoget.

    Men spøk til side.. Det er noe merkelig med at det går 6 tog i timen gjennom oslotunnellen samtidig som disse er halvfulle i deler av rushtiden. Bare usikker på at løsningen på det problemet er å slå sammen flytoget og Vy.
     
  4. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    771
    Likes mottatt:
    1,439
    Bonuspoeng:
    93
    Det er jo populært å reversere reformer, så om det kommer ny regjering neste år kan det jo tenkes at de må reversere noe også....
     
    Wiolenze liker dette
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,035
    Likes mottatt:
    33,255
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg må si, som pendler at sammenslåingen ikke nødvendigvis er så viktig, men at kapasiteten kan brukes til å lette trykket? Det er supert.

    Det hjelper ikke at flytoget er et prima varemerke og gud hjelpe meg. Det er utrolig provoserende å se tomme flytog passere når vy sine tog står av forskjellige årsaker og er smekkfulle og forsinket.

    Man skal merke seg at det er ikke bare vy sin feil, oftest er det linja på den ene eller andre måten, og da får flytoget prioritet.
     
  6. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,518
    Likes mottatt:
    36,912
    Bonuspoeng:
    293
    Ja til eitt samla togtilbod utan Flytogets horrible høge prisar! Så håpar eg berre at rutetilbodet ikkje blir innskrenka verken i eller utanfor rushtida :)
     
    turaga008, Earl, SAJblue and 3 others like this.
  7. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,431
    Likes mottatt:
    4,331
    Bonuspoeng:
    113
    I Norge er det forbudt å være bedre eller tro at du er bedre enn noen andre. Så da må de beste holdes tilbake slik at alle er på samme nivå.

    - Min opplevelse av barne og ungdomsskolen

    Det er jo litt urettferdig at noen kan kjøre tog og bruke kortere tid enn de som sitter i buss. Kanskje flypassasjerer burde bli fraktet av Vy Buss istedenfor?
     
    tobeornot999 liker dette
  8. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,491
    Likes mottatt:
    62,821
    Bonuspoeng:
    293
    Der er ikke buss vs tog det er snakk om da.. flytoget går ikke noe raskere enn VY, men koster dobbelt så mye. Og går delvis tomt gjennom Oslotunnelen, fordi de har prioritet på sporet. Samtidig står folk sild i tønne på Vy regiontog, og ser Flytoget kjøre delvis tomt forbi.

    Jeg tar stort sett Vy fra Oslo til OSL, ingen vits å betale dobbelt.

    Hvorfor er de som får betalt flytoget av jobben viktigere enn alle de som pendler på samme strekning?
     
    ari1000, RoadKing, Earl and 10 others like this.
  9. Preference

    Preference EBG

    Innlegg:
    427
    Likes mottatt:
    575
    Bonuspoeng:
    93
    Det tar vel faktisk 1 eller 2 min kortere tid med Flytoget. I hvert fall fra Drammen. Uansett ikke nok til å bety noe. Helt enig i at det må åpnes opp for pendlere.
     
    SAJblue liker dette
  10. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,640
    Likes mottatt:
    3,951
    Bonuspoeng:
    113
    Det er bare tragisk at det eneste togtilbudet som har virket i Norge noensinne blir slukt av det selskapet som antageligvis er det dårligste på å drifte tog i Europa, og muligens i verden.

    For oss som bor sør for Oslo koster billettene med Flytoget det samme som hos Vy (290 vs 276 kr). Snakk om å skulle begynne å betale businessbillett for lowfare minus fremover! Utfordringen er at det er så mye dyrere fra Oslo sentrum enn Vy (240 vs 124), og dermed er flertallet mot.

    Det er i tillegg bare en myte at det går tomme flytog side om side med fulle tog fra Vy. De har i snitt nøyaktig samme fyllingsgrad, med unntak av en time eller to i rushen hvor Vy er enda mer sild i tønne.. Men da vil flytoget hjelpe fryktelig lite uansett, siden det stort sett er fullt fra Nationalteatret allerede.

    Jeg har aldri, og kommer kommer aldri til å basere meg på å rekke et fly med Vy. Så nå blir det å kjøre bil og evt overnatte på OSL hvis flyavgangen kommer i konflikt med det nyskapte trafikkaoset inn mot Oslo.
     
    Last edited: 18. sept 2024 kl 16:25
  11. Preference

    Preference EBG

    Innlegg:
    427
    Likes mottatt:
    575
    Bonuspoeng:
    93
    Nei. Det koster 290 kr med Flytoget vs 276 kr med Vy fra Drammen til OSL, og hos sistnevnte kan du også få påfølgende rabatt med Smartpris.

    Det er ikke en myte at det går tomme flytog ved siden av fulle tog fra Vy, ser det hver eneste dag. Har du referanse på disse fyllingsgradene?
     
    Staralliance liker dette
  12. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,640
    Likes mottatt:
    3,951
    Bonuspoeng:
    113
    14 kroner prisforskjell er for meg lik pris. Men selv om jeg hadde reist fra Oslo ville jeg gladelig betalt 120 kroner ekstra for å rekke flyet og ha et sted å sette bagasjen. Jeg har full forståelse for de som tenker annerledes.

    Det står noen tall om fyllingsgrad i eksempelvis denne kronikken (første jeg fant). Om du ikke stoler på tallene der er jeg sikker på at du klarer å gå til kildene som er oppgitt og lese selv.

    https://www.aftenposten.no/meninger...ned-flytoget-er-tatt-paa-mangelfullt-grunnlag

    Og siden jeg ser til til å være i kraftig mindretall (entall) her, så lister jeg meg stille ut og sier ikke mer om denne saken :)
     
    Last edited: 18. sept 2024 kl 17:40
    Frode789, tobeornot999 and Maggie like this.
  13. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,431
    Likes mottatt:
    4,331
    Bonuspoeng:
    113
    Oslo S - Gardermoen med flytoget: fra 19 minutter
    Oslo S - Gardermoen med Vy: fra 23 minutter
    Greit nok, det er ikke himla stor forskjell, men det er en forskjell.

    Og hvis du er uheldig med timing, så er det 30 minutter mellom avgangene hos Vy, mens det ser ut til å være 10 minutter hos Flytoget.

    Hvorfor skal man ha et dedikert flytog? Vel, som andre kom inn på: Bagasje.
    Jeg tar av og til Vy-toget og man skal være ganske selvpiner hvis man vil ha med seg litt bagasje til/fra Gardermoen, spesielt i noe som ligner rushtid.

    Vy buss har derimot vært en positiv overraskelse for oss. God plass, lett å slenge bagasjen under, alt i alt fornøyd.

    Avsporing: Tok kollektivtransport fra NYC til JFK en gang. Aldri igjen. Det var en slitsom affære.
     
    Insomnia4u, Frode789 and tobeornot999 like this.
  14. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,491
    Likes mottatt:
    62,821
    Bonuspoeng:
    293
    Forsåvidt enig i det. Men, årsaken til at tilbudet virker er fordi det blir prioritert over VY. (Som da ikke virker like bra..)

    Dersom det er hendelser som gjør at færre tog kan kjøre i Oslotunnelen, blir Flytoget prioritert. Det går ut over veldig mange andre, som da til slutt opplever at VY ikke leverer den tjenesten de kjøper av dem. Så det er en litt ond sirkel.

    Visste ikke at det var så liten forskjell i pris fra feks Drammen. Da er det jo en no brainer å bruke Flytoget. Hvis man har månedskort i Oslo (som mange har om de bor i Oslo), koster VY til OSL rett over 60 kr. Flytoget koster vel 180?
     
    NoLimit liker dette
  15. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,491
    Likes mottatt:
    62,821
    Bonuspoeng:
    293
    eventyrer and Rscott like this.
  16. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,687
    Likes mottatt:
    872,256
    Bonuspoeng:
    293
    Er man gammel nok koster det 60kr fra Oslo S til OSL med VY … den type rabatt får mann ikke på Flytoget
     
    Maggie and NoLimit like this.
  17. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,197
    Likes mottatt:
    8,532
    Bonuspoeng:
    183
    Hele myten om Flytoget og prioritet er uriktig.

    Sosialister vil trykke ned det ene togselskapet som har fått til noe bra i Norge i nyere tid.

    De har det i genene, og er i tillegg kjøpt og finansiert av fagforeningen (LO), så Jonas måtte gi noe tilbake. I alle andre sammenhenger kalles slikt korrupsjon og er straffbart. Men ikke for Ap/LO.

    Flytoget ville neppe publisert dette om de ikke kunne stå inne for fakta:

    https://flytoget.no/om-flytoget/De-12-mest-kjente-mytene-om-Flytoget/
     
    EndreD, Frode789 and Rscott like this.
  18. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,197
    Likes mottatt:
    8,532
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg støtter deg, så da er vi to - som geita sa i barne-eventyret :)
     
    Gribb, Frode789 and Rscott like this.
  19. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,162
    Likes mottatt:
    7,495
    Bonuspoeng:
    293
    Det er en stund siden du har tatt flytoget ja.. 240 kroner er det :D Og forsåvidt 82 kroner for tilleggbillett med Ruter
     
    eventyrer and holmen like this.
  20. eisa01

    eisa01 Nytt Medlem

    Innlegg:
    23
    Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    3
    Dette gir veldig mening, og jeg vurderer å bli single-issue voter på Ap om ikke høyre-siden skjerper seg her

    Rushet for Flytoget og pendlertog er på forskjellige tider av dagen, så skjønner ikke at kapasiteten for flypassasjerene skal bli så mye dårligere?

    Fra Gardermoen er det aldri noe problem, siden man er "først" på toget.

    Til Gardermoen om morgenen så reiser folk før rushet til Oslo S, fordi de skal rekke fly som går 7-8. Til Gardermoen på ettermiddagen kan det være litt mer trykk om man går på Oslo S, men dette er ihvertfall typisk forretningsreisende uten masse bagasje.
     

Del denne siden