Forbudt med øl i Innsjekket bagasje

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Alekseolsen, 15. aug 2022.

  1. Alekseolsen

    Alekseolsen Medlem

    Innlegg:
    164
    Likes mottatt:
    163
    Bonuspoeng:
    43
    Satt nettopp og pratet med min samboer, som kom til å nevne at det ikke var lov å ta med øl på fly, som jeg jo gjør stadig vekk. Påståelig som man er. Hevder man selvsagt hardnakket at det kan det umulig være, og legger til noe om at man "har reist litt".
    Blir da presentert med intet annett en ett sitat fra pressekontakt i SAS som ikke er mildere enn QUOTE:
    Vi har ingen informasjon om det spesifikke tilfellet, men vi beklager virkelig at hun har blitt rammet av at en annen reisende har tatt med øl i kofferten, sier Liljedahl, og påpeker at det er forbudt å pakke ned øl og andre drikkevarer i innsjekket bagasje - nettopp på grunn av hendelser som dette.
    UNQUOTE
    Link: https://www.dagbladet.no/kjendis/bagasjekrise-det-stinker/76902687

    Hvordan er det mulig at dette er en regel? Vilkårene til SAS sier noe om at det er forbudt med
    "Gjenstander som er egnet til å utsette flyet, personene eller eiendom om bord for fare"

    Og

    "Gjenstander som etter fraktførers rimelige oppfatning er uegnet for befordring på grunn av vekt, dimensjoner, ubehagelig lukt, konfigurasjon eller skjøre eller lett bedervelige karakter"

    Så, er det pressekontaktens tolking av vilkårene som er ... spesiell, eller er dette faktisk en regel, og hvis så, hvorfor går det fly til Belgia?
     
    tobeornot999 liker dette
  2. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,335
    Likes mottatt:
    1,529
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg utnytter alltid EBG-baggasjekvoten når jeg drar hjem fra Spania. I fjor hadde jeg 2 brett med energidrikk i baggasjen. Ingen som sa noe da... (var surret først i zip-lock pose, og deretter inni 2 stk svarte bossekker, så null lekkasje. 2 av 48 bokser gikk det hull på).
     
  3. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,603
    Likes mottatt:
    63,604
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg stusset på det samme. Har sendt flasker i innsjekket bagasje mange ganger.
     
  4. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,637
    Likes mottatt:
    24,985
    Bonuspoeng:
    183
    Burde vore forbudt for fruer å sende toalettveska til borna i ektemannens bagasje...
     
    Liza, Skarven, Kristian and 10 others like this.
  5. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    466
    Likes mottatt:
    1,452
    Bonuspoeng:
    93
    Sjokolade?

    Men har fraktet både øl, vin og sprit derifra i innsjekket baggasje mange ganger, og det har gått helt fint. Tror det er pressekontakten som har dratt litt for hardt i i dette tilfellet (kanskje for å fremstå som støttende til ofrene).
     
  6. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,940
    Likes mottatt:
    2,546
    Bonuspoeng:
    113
    Det som kan være greit å vite er at forsikringen din ikke gjelder om du pakker ned f.eks vin i innsjekket bagasje og det begynner å lekke. Husker en episode da jeg jobbet som stuer der halve lasterommet/haugevis med annen bagasje var tilgriset med rødvin. Det ble nok dyrt for den som hadde ansvaret. Hørte det var ganske amper stemning i bagasjeområdet også fra andre passasjerer :D

    Men som regel går det bra, overraskende få tilfeller faktisk. Kulsyreholdig væske er jo noe mer utsatt for trykkendringer/vibrasjoner.
     
    The_Dude liker dette
  7. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,242
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Du har vel, som andre seier ansvaret for dette sjølv, og om det gjer skader for andre, så er det ditt ansvar. Men om dei klarer å skade ei av dei rødvinsflaskene eller ølet som eg har med, så meiner eg det er flyselskapet sitt ansvar, då eg pakker det inn godt.

    Me hadde med 1 kg med brunost til Italia no, kofferten sto varmt i minst ei veke, og det lukta godt brunost i kofferten. Men me klaga ikkje.

    Verre med dei eg hørte om som alltid pakka ned 2 kg frosne 50/70 reker på tur over dammen, for dei var perfekt tint når dei kom fram:) Hadde ikkje rekna med at kofferten vart borte i ei veke:)
     
    Liza, Insomnia4u, Skarven and 6 others like this.
  8. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,630
    Likes mottatt:
    22,916
    Bonuspoeng:
    183
    Når jeg reiser med øl så pakker jeg hver flaske i tre lag med bobleplast og sørger for at de ligger tett inntil hverandre, for eksempel i en plastpose. Litt papp rundt kantene på kofferten og en del ark med kjøkkenpapir i tilfelle noe knuser. Etter at jeg begynte med 3 lag bobleplast har dog aldri en flaske blitt knust, det har det på 1 og 2 lag...
    Har hørt at noen velger å pakke hver flaske i en bleie... det har jeg ikke prøvd selv, men det høres jo ikke så dumt ut. Grei padding, samt at bleien er laget for å fange eventuell væske.
     
    Jeanette liker dette
  9. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,742
    Likes mottatt:
    872,584
    Bonuspoeng:
    293
    Regner med at de alltid har godt øl der jeg reiser til ....
     
    Skarven, Kjetil L and Sunnfjordingen like this.
  10. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,241
    Likes mottatt:
    7,613
    Bonuspoeng:
    293
    Problemet kommer når de har så godt øl der du reiser til at du må ha med deg litt når du reiser fra ;)
     
    Frode789 and Kristian like this.
  11. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,851
    Likes mottatt:
    12,155
    Bonuspoeng:
    183
    Har hatt øl i kofferten maaaange gonger, pakkar det sjølvsagt godt inn. Øl er jo snillare enn raudvin mot klær også forsåvidt. Når det gjeld vin så får ein jo kjøpt spesial koffertar for vin frå Pelicase f.eks som flyselskapa lar deg sjekke inn….
     
  12. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,603
    Likes mottatt:
    63,604
    Bonuspoeng:
    293
    Husk at du reiser hjem igjen også da...... ;):rolleyes::p
     
    Flyingdutchman and RoadKing like this.
  13. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,742
    Likes mottatt:
    872,584
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg gjentar igjen: Regner med at de har godt øl der jeg reiser til .....
    Dette gjelder uansett hvilken vei jeg reiser!
     
    Kristian, anders82, Origo and 2 others like this.
  14. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,260
    Likes mottatt:
    2,759
    Bonuspoeng:
    113
    Korrekt! Tar ikke med øl til Bergen...:D
    burk-50cl-chili-blonde-lores-planogram.png white-ipa-100px-bredde.jpg
    PS! enkelt å brande om til et flyselskap sitt eget øl...
     
    Eddie47 liker dette
  15. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,937
    Likes mottatt:
    22,642
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg skjønner ikke problemet. Kofferter er vel vintette?

    B92FD6F3-0EA8-452D-B798-002EA5BB0DB2.jpeg
     
    Last edited: 16. aug 2022
    Liza, lMartin, jgroneng and 7 others like this.
  16. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,434
    Likes mottatt:
    4,338
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg bruker noe som ligner på disse for vinflasker:
    https://holidaynomad.com/shop/trave...ise-protection-luggage-leak-proof-by-livebay/

    Ellers så havner flytende ting i en stor eller liten av disse:
    Waterproof-Dry-Bag-1.jpg

    De er geniale for å ta med seg flytende gjenstander i innsjekket bagasje. Luften gir jo litt ekstra padding også.

    Det morsomste tilfellet av drikke-i-bagasje var i Berlin for mange år siden. Jeg hadde kjøpt en 5-liters øltønne som lå i kofferten min, og på flyplassen ble innsjekket bagasje xrayet mens vi ventet. Kom plutselig noen væpnede politimenn løpende, for stor metallbeholder med flytende væske + diverse strømkabler og ladere som hadde surret seg rundt var litt for mye..

    Da de så at jeg var norsk og at det var øl så var alt derimot helt ok. Stakkars nordmenn og deres dyre øl.
     
  17. graphite

    graphite Medlem

    Innlegg:
    210
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Det er i så fall en regel som personalet på SK ARN spesialbagasje heller ikke vet om. Har sjekket inn og fått gjennomlyst/identifisert flytede væske på flaske en rekke ganger.
     
  18. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,278
    Likes mottatt:
    5,579
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er en tolking i et spesifikt tilfelle. Ikke en generell regel om at øl er forbudt. Min tolkning; har du pakket øl udugelig og det går ut over deg selv eller andre er det ditt ansvar.

    Så er spørsmålet hva som er udugelig. Reker tenker jeg at det ikke går an å pakke forsvarlig, men øl er fullt mulig å pakke forsvarlig.

    K
     
  19. OyvindN

    OyvindN Skydiver

    Innlegg:
    481
    Likes mottatt:
    3,510
    Bonuspoeng:
    93
    Har stort sett alltid med meg en vinkoffert, denne fungerer helt utmerket for inntil 15 flasker. Alle flaskene i isoporbeholdere, det burde være tilstrekkelig til å dempe alt unntatt de styggeste påkjørslene av bagasjetraller og -trucker.
     

Del denne siden