Gleder du deg til å fly FlyViking?

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av thecoldfish, 07. aug 2016.

?

Gleder du deg til å fly Flyviking?

  1. Ja, endelig en konkurrent til Widerøe som kan presse ned prisene!

    28.1%
  2. Ja, hvis jeg får bonuspoeng i en av de store alliansene

    23.6%
  3. Meh, flyr aldri nord for polarsirkelen

    19.1%
  4. Er du gal, flyet er bygd i 1985!

    29.2%
  1. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
  2. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,701
    Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Alltid litt spennende med ett nytt flyselskap i Norge. Så får vi bare håpe at det går bedre med FlyViking enn mange andre som har forsøkt seg gjennom årene.
     
    BendikHa and thecoldfish like this.
  3. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,421
    Likes mottatt:
    3,371
    Bonuspoeng:
    113
    "Tilbudet fra FlyViking AS, som la inn bud på ruteområde 1 og 2, samt på ruteområde 6 – 8, er avvist. Dette skyldes at selskapet ikke har en gyldig lisens som dekker operasjonene spesifisert i tilbudet. Samferdselsdepartementet plikter derfor å avvise alle deler av tilbudet fra FlyViking AS."

    Godt forarbeid fra FlyViking her eller? o_O
     
    tommy777 and braathens safe like this.
  4. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,363
    Likes mottatt:
    3,484
    Bonuspoeng:
    113
    Perfekt, både DAT og FlyViking holdt seg langt unna mitt forblåste hjemsted!

    Dermed kan jeg fortsatt være trygg på at piloten fortsatt kjenner innflyvningen like godt som egen bukselomme. Samt, samarbeidet mellom SAS og Widerøe er uvurderlig; husker fortsatt da bagasjen manuellt måtte sjekkes inn på nytt så fort vi landet i Trondheim.
     
    braathens safe liker dette
  5. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    2,116
    Likes mottatt:
    15,007
    Bonuspoeng:
    183
    Veldig glad for at Widerøe vant. De gir oss de triveligste turene. Forloveden og vertinnen diskuterer strikkeoppskrifter, og jeg nyter bare rett og slett å fly!
     
    braathens safe liker dette
  6. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,072
    Likes mottatt:
    6,000
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har ikke tilgang til den medisinske journalen til mannen bak FlyViking, som @Ida har, men jeg håper de kommer seg i lufta og tror markedet vil kunne nyte godt av litt ekstra konkurranse for Widerøe på de mer attraktive kortbanerutene. :)
     
  7. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,072
    Likes mottatt:
    6,000
    Bonuspoeng:
    183
    Bare en tørr spøk når du påstår at en mann er psykisk syk. :) Jeg har ikke vært inne på face og sjekket profilen hans. Jeg kjenner han bare fra noen overfladiske mediesaker og kan være enig i at han virker litt "spesiell".
     
    mathiasfe liker dette
  8. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Joda, FlyViking kunne gitt billige billetter også på anbudsrutene. SD setter kun makspriser, og så lenge man er under og ellers oppfyller kravene til frekvens og antall seter osv. så er dette helt OK. Om det er et interessant business case for FlyViking vet jeg imidlertid ikke.
     
  9. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,742
    Likes mottatt:
    872,552
    Bonuspoeng:
    293
    Synes egentlig at det er litt synd at Widerøe fikk alt, men slik er jo anbudskonkurransen ....

    Det kunne vært litt sunt for luftfarts-Norge om andre hadde flydd på kortbanenettet også
     
    Leknes liker dette
  10. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, det er jeg enig i, men samtidig så blir jeg nokså overrasket over hvor lite forberedte en del av tilbyderne synes å være i forhold til de krav som stilles til dem som anbudsgivere. Jeg vil tro at man kanskje burde hatt en pre-kvalifiseringsrunde for å slippe full runde, for her kunne man enkelt luket ut FlyViking før man startet den faktiske anbudsrunden.
     
    kaijoar liker dette
  11. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,072
    Likes mottatt:
    6,000
    Bonuspoeng:
    183
    Som jeg skrev på et annet forum, Ola Giæver minner meg om Donald Trump. Det er liksom han mot resten av verden. Ingenting er hans egen skyld i hans øyne, og alle forsøker å lage problemer for han. Alltid i opposisjon.
     
    Last edited: 22. okt 2016
    kaijoar liker dette
  12. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Det å starte ett flyselskap på trass er kanskje ikke det beste utgantspunktet, men han er på langt nær den første flyselskaps CEOen som er heavvy ute med leppa. O'Leary malte dritt om konkurrentene sine på flyene, det samme gjorde Richard Branson. Og listen ender ikke der.

    Nå har jeg heller ikke den medisinske journalen til Ola Giæver, men jeg vil påstå at Widerøe ikke har oppført seg særlig gracefult heller og håndtert en rekke av disse personalsakene alt for dårlig. De er heller ikke kjent for å være særlig bra på papirarbeide heller og de har sammen med SAS vært borti masse lurerier igjennom årene. Når det gjelder Ola's papirarbeide et kan vel kanskje hende at lisensene han trengte satt fast i byråkratiet og at det var grunnen til at anbudet ble avvist? Hva vet vi?

    Når det er sagt, skal det litt til for å få nøklene til ett fly, det skal også litt til for å få til en fulltegnet emisjon på 50 mill.

    Han har ansatt tidligere COO i Widerøe og har flere tidligere topper rundt seg. Han har litt kroner på bok. Det er ett godt utgangspunkt som 99.9% av alle som prøver å starte en bedrift av slikt kaliber ikke kommer seg til.

    Inntil jeg har sett hvilke planer han har og hvor han skal fly, venter jeg med å uttale meg og ønsker han heller lykke til.
     
    milehigh, Petter B-C, Shyneno and 3 others like this.
  13. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,742
    Likes mottatt:
    872,552
    Bonuspoeng:
    293
    Uavhengig av Viking så kunne det vært sunt om Widerøe hadde fått mer konkurranse på kortbanenettet.
     
    epletyv, Henrik and RoadKing like this.
  14. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,906
    Likes mottatt:
    9,394
    Bonuspoeng:
    183
    Konkurranse er alltid bra. At denne Ola fremstår litt uforberedt og spesiell er greit, men det blir er stykke frem til å kalle noen for psykisk syk. Synes det virker som at du misliker han litt personlig også Ida.
     
    Last edited by a moderator: 23. okt 2016
  15. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,536
    Likes mottatt:
    36,999
    Bonuspoeng:
    293
    Som flittig brukar av kortbanenettet (både det kommersielle og det anbodsutlyste) spesielt i Finnmark er det spennande når det dukkar opp tankar om å fly på dei små flyplassane her i nord.

    No er eg verken ein god forretningsstrateg, ekspert på flyselskapdrift eller noko anna så kanskje svarar eg utifrå føresetnadar som er fullstendig på jordet.

    Likevel er eg ikkje udelt positiv til FlyViking. Eg er nok heller meir negativt innstilt. Dette av fleire grunnar:

    For det første er eg litt uroleg for om det bur mange nok i nord. Vi er jo berre 75 000 menneske i Finnmark og rundt 165 000 i Troms. Kundegrunnlaget er ikkje all verda. Vil dei to flyselskapa kunne slå knock-out på kvarandre? Kva blir då resultatet?

    For det andre er det utruleg praktisk med ein (relativt) stor aktør som Widerøe er i dag. Det er ofte ikkje så altfor lenge til neste fly eller dei kan omdirigera eit fly frå ei anna rute dersom det er rom i flygetidsplanen for slikt. Vil FlyViking bli stor nok til dette? Og vil dette kunne føre til at mistanken sådd i punktet over slår til?

    For det tredje er det strategiske samarbeidet mellom SAS og Widerøe veldig kjekt. Det gjer at eg kan reise til Utlandet/Sør-Noreg utan å sjå bagasjen min og ikkje minst ha heile reiseruta i éi bestilling (i staden for to dersom eg skulle brukt Norwegian vidare ut i verda/landet). No kjenner eg ikkje planane til FlyViking, men det er kanskje ikkje sannsynleg at SAS etablerer eit samarbeid med FlyViking? Kanskje vil Norwegian bli ein partnar (sjølv om herr Kjos ikkje har for vane å laga slike partnaravtalar)?

    Hmm, dette var vel i større grad spørsmål, så kanskje nokon kan svara på dei :)

    Så lenge eg kjem meg både til Oslo, Trondheim og Tromsø for ein stad mellom 2 000 og 3 500 kroner er eg vel ganske fornøgd, men eg vil veldig gjerne ha Eurobonus-poeng, kunne ha heile strekninga på éin billett og så vidare. Sånn sett er eg veldig fornøgd med Widerøe og difor er eg kanskje ikkje objektiv i mitt syn på ein eventuell konkurrent i FlyViking.

    Forhåpentlegvis er eg ikkje altfor langt ute på vidda... :D
     
  16. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,906
    Likes mottatt:
    9,394
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for oppklarende svar @Ida
     
  17. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
  18. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Folkens, jeg har fjernet en rekke poster i denne tråden som er off topic. La oss holde oss til saken.
     
  19. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Stein Terje Dahl var tidligere COO i Widerøe og har en lang stint som VP mv i SAS.
     
  20. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    En ting som slår meg ved litt romstrering minnet er at Samferdselsdepartementet er blitt mer effektive i å håndtere prosessen fra anbudsfrist og til avgjørelse. I 2011 var fristen 25.10 og avgjørelsen forelå ca 3 måneder senere (19. januar). I år tok det kun 2 måneder. Godt at byråkratiet har fått opp farten litt... :)
     

Del denne siden