Bloomington-Normal Regional Airport, er IATA flyplass kode BMI, men flyselskapet BMI er vel meir sannsynleg
Hva betyr O&D tilgjengelighet i denne posten? (Origin and Destination) Ser du har nevnt O&D flere ganger i Amex CT tråden, men fint om du kan legge inn en kort forklaring her. Ta gjerne med andre forkortelser du kommer på.
O&D er som du selv skriver origin and destination, jeg brukte også forkortelsen PTP i samme post som betyr point to point (forkortes også P2P) og forkortelsen ava som betyr availability. Med ulik O&D tilgjengelighet mener jeg at tilgjengeligheten på et enkeltsegment (eller en hel routing) varierer med O&D til søket/forespørselen. Et enkelt eksempel kan være at bookingklasse T er stengt når man søker BGO-OSL, mens T er tilgjengelig på segmentet BGO-OSL hvis man søker BGO-CDG. Jeg har skrevet mer om det i bl.a. denne posten. POS som betyr point of sale er også viktig i denne sammenheng. Tilgjengelighet kan også variere med POS, f.eks. kan det være bedre tilgjengelighet på CPH-MXP fra POS DK i forhold til POS IT.
STD: Scheduled Time of Departure STA: Scheduled Time of Arrival ATA: Actual Time of Arrival ATD: Actual Time of Departure ETA: Estimated Time of Arrival ETD: Estimated Time of Departure Off Block time: Tidspunkt for når flyet forlater terminalen (med hensikt å ta av) On Block time: Tidspunkt når flyet parkerte på ankomstterminalen DCT: Direct / Direkte (brukt i reiserute planlegging teknisk) Winglet: Et tilvalg på fly (vingetipper som går oppover) ER: Extended range (777 200 ER) ETOPS: Forklaring som omhandler hvor langt fra en sutiable airport / omdirigeringsflyplass et tomotors fly kan fly (flight planning) forklaring her https://no.wikipedia.org/wiki/ETOPS
Joint Venture, eller ‘felles selskap’ på norsk. En typisk vanlig strultur når to eller flere selskap skal samarbeide om et prosjekt/nytt selskap.