Har du en flytype du er mindre trygg ombord i?

Tråd i 'Bonusfeber Lounge' startet av Ida, 24. juli 2014.

  1. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    I kjølvannet av (enda) en ATR-72-ulykke kjenner jeg min irrasjonelle frykt for akkurat denne flytypen øke. Jeg tror jeg absolutt kommer til å fortsette å unngå å fly med ATR-propellfly med unntak av dager og planlagt rute som KUN har finvær. Hard vind og/eller isete forhold.... nei. Det kan hende det bare er irrasjonelt, men enn så lenge er det en smal sak å unngå ATR'en. Når jeg nylig skulle fly innenlands i Finland var det litt vanskelig pga Flybe sin operasjon med bare ATR, men jeg fant en avgang som gikk med Finnairs A319 som jeg hoppet på.

    Har du en flytype du *helst* ikke flyr. Hvis du har et valg? Fordi du kanskje føler deg litt usikker på flyet i dårlig vær? Ikke fordi du synes det er ukomfortabelt eller støyete, det blir en annen sak :p
     
  2. Reidar

    Reidar Senior Medlem

    Innlegg:
    393
    Likes mottatt:
    367
    Bonuspoeng:
    63
    Ikke flytype, men kun selskap som opererer denne flytypen. Ofte, f.eks i Asia har det vel "loose face" ved å lande i ekstremt vær. Antar at Flybe i Finland ikke hører med i den klassen. På den andre siden er at jeg ved flere tilfelle i Filippinene har trøstet meg ved at et suspekt selskap fløy Dash 7 som i motsetning til jet vil få en bløt landing i en risåker.:rolleyes:
     
  3. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,310
    Likes mottatt:
    1,053
    Bonuspoeng:
    113
    Enig med Reidar. Unngår ikke spesifikke flytyper, men heller flyselskap med frynsete rykte og da spesielt i Sør-øst Asia. Du ser ikke meg hoppe ombord i et Orient Thai fly feks. ATR som tas opp er et meget trygt og godt fly, så lenge selskapet som flyr det er seriøst.
     
  4. Reidar

    Reidar Senior Medlem

    Innlegg:
    393
    Likes mottatt:
    367
    Bonuspoeng:
    63
    Akkurat på CNN , tvil om landingen i Taiwan skulle ha blitt foretatt...
     
    SASDC8 liker dette
  5. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,310
    Likes mottatt:
    1,053
    Bonuspoeng:
    113
    Og blir ikke å slutte å fly MD fordi Swiftair (Air Algerie) mangler en MD83 over Sahara. Det som sagt tidligere en del selskaper jeg ikke vil fly med, men ingen flytyper.
     
  6. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Så mye som jeg forstår den delen av saken, så sitter jeg enda igjen med en følelse av at B777 ble skutt ned av en rakett, MD80 antakeligvis kapret eller på andre måter ikke påvirket av dårlig vær som tok det ned - mens ATR'en ble flydd inn i dårlig vær som tok knekken på det. ATR'en har så vidt jeg har blitt fortalt (men it could be a lie, så dette er med en stor butt butt bak) ganske dårlig performance ifht andre tilsvarende fly, med grenser for operasjoner i vind som er lavere enn sammenlikningene. Hvis du hadde flydd gjennom samme været med en MD eller B737 hadde det kanskje ikke gått på samme vis. Men igjen, det er jo bare en irrasjonell greie, og jeg har bitt meg fast i at ATR'en for meg virkelig er en svakere kandidat enn andre.
     
  7. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,511
    Likes mottatt:
    6,285
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg hadde nok vært litt småskeptisk til Tupolever og Iluysin (rett stavet?) og så har jeg null planer om å fly den nye Kinesiske kjærra med det første. Ellers skal jeg innrømme at jeg heller ikke nødvendigvis mååååå være den første til å fly en helt ny flytype. Batteriene til 787 kan godt begynne å brenne uten meg ombord, og A380 motorene var det helt ok at eksploderte med meg på bakken.

    Ellers er jeg enig meg de andre. Lokale carriers i Asia (India og Indonesia spesielt) pluss Afrika er rimelig no-go for min del
     

Del denne siden