Trenger litt hjelp fra eurobonusfolket her inne på forumet for å beholde gullstatusen min og jobbe mot lifetime gold. Har bare 4 år igjen for å få lifetime gold-status, og har så langt denne perioden 26872 poeng og 14 flygninger. Opptjeningsperioden min går ut 30. april. Trenger litt hjelp for hvordan jeg enklest mulig kan tjene inn manglende poeng (eller også reiser, selv om jeg ligger litt dårligere an her) for å nå gullstatus innen 30. apr 2023. Har DNB Saga mastercard, og satser enda på å bruke kortet for 100 000 slik at jeg får 10 000 statuspoeng der innen april. Gikk også til anskaffelse av SAS mastercard premium (bestilte dessverre ikke før i november, men får noen poeng her også, selv om jeg burde gjort det tidligere). Da burde jeg få 1000 statuspoeng hver måned med bruk. Så kommer spørsmålet hvordan jeg innhenter de resterende poengene billigst og enklest mulig. Reiser mindre gjennom jobben nå enn hva jeg gjorde tidligere, og har kun plan om en tur til Bergen fra Bodø i januar. Dermed vil det sikkert bli en utfordring å beholde gullstatus, så har vurdert litt om det er verdt det, men siden jeg er så nært 10 år hadde jeg lyst til å prøve å få lifetime gold. Er ikke en dreven bonussanker, så setter pris på alle gode tips for å komme i mål.
Merk at SAS MC endrer vilkår for opptjening fra Februar, du får ikke lenger 1000 pr måned, men 25% av ekstrapoeng opptjeningen, med kampanje på 50% opptjening fra Februar til April, her burde det være mulig å dra inn litt poeng med litt godt planlagt kortbruk. Ellers så mangler du jo under 10 000 poeng når du får inn DNB poengene, dette kan du lett opptjene på på en dagstur i Plus under kampanjen SAS har ut April med doble status poeng. For 3-4000 kr kan du få en tur som gir ca. 10 000 status poeng.eks OSL-CPH/ARN-HAM frem t.o.m Februar. Får du bestillt denne i plus pro, med en mellomlanding begge veier har du fort 8000 poeng bare her forutsatt at du reiser i Januar(under doble poeng kampanjen)
SAS Amex Elite gir deg 20000 poeng umiddelbart. Kan teoretisk sett si opp dette mer eller mindre umiddelbart etter du har fått kort/poeng. (eller nedgradere til classic mens du venter på et nytt velkomsttilbud eller nytt behov for poeng) Ellers med doble poeng nå, så trenger du bare en eller annen tur over "dammen" som et annet alternativ.
Takk for info. Den var jeg ikke klar over. Da kan jeg egentlig bare se langt etter 10 000 poeng fra DNB, og må heller planlegge kortbruken mellom februar og april for å hente ut mest mulig der. Har hatt det kortet for en del år siden når det ble driftet av DNB, vet ikke om det teller? Det er vel kun ekstrapoeng også, så det går ikke mot status?
Nei, det er ikke riktig. Amex Elite gir 20.000 statuspoeng ved bestilling, og så videre 1 gang i året.
Så nå at jeg kun så på kampanjen de har pågående med 20 000 ekstrapoeng. Ser i vilkårene til SAS Amex Elite at de skriver Må man ha kortet i et år for å få de poengene eller kan jeg bestille kortet nå, og få 20 000 poeng slik at jeg er i mål til april, og bare deretter nedgradere til et billigere kort? Gir de også ut statuspoeng med det samme man bestiller kort?
Merk at siden poengene normalt blir utdelt etter månedsskiftet må du ha forbruket innen utgangen av mars for å rekke deadline 30.apr. Men om du kan oppnå 100k forbruk jan-mar, så vil det bare gi flere statuspoeng med SAS MC Premium om mye av forbruket er i utlandet eller kjøp av billetter hos SAS, enn med DNB SAGA MC.
Hei. 20000 statuspoeng kommer vanligvis i løpet av et par dager etter søknad er innvilget. NESTE 20000 poeng kommer etter et år. Du kan nedgradere kortet etter å ha fått det, så vente til neste opptjeningsperiode og da oppgradere til Elite igjen for å få nye statuspoeng (men må være neste opptjeningsperiode for EB). Vanligvis så kjører de velkomst/oppgraderingskampanjer som gir 30000+ ekstrapoeng i tillegg ved upgrade. Jeg ville uansett ventet minimum 6 mnd etter downgrade for å ha større sjanse til å få disse ekstrapoengene. (har hørt ymse om disse kravene, og det virker litt tilfeldig). Men statuspoeng kommer alltid.
Tror dette blir den enkleste løsningen, så skal jeg bare kansellere DNB Saga MC. Skal kontakte Amex og høre at det er slik og så bestille. Takk for tips
20000 statuspoeng på SAS Amex Elite er garantert. Ikke spør de om nedgradering osv, for det er ikke sikkert de liker
Du kunne jo vurdere å fly? SAS har doble status poeng i 4 mnd i strekk nå. Dermed er både gull og diamant i god rekkevidde om man reiser litt. Å få gullkort uten å fly er jo ikke til så mye nytte uansett, siden alle fordelene har å gjøre med flyturer
Helt klart, og det har vært grunnen til at jeg har fått gull de tidligere årene. I år derimot er et unntak, så da må jeg gjøre noe alternativt
Jeg ville nå heller kansellert SAS Eurobonus Mastercard og beholdt DNB Saga Mastercard. Med den nye prisøkningen til førstenevnte får du like mye ekstrapoeng og mer statuspoeng for et lavere forbruk og årsgebyr hos DNB. Og i tillegg får du noen loungebesøk som bonus.
Gode råd fra @Jorge og jeg kunne ikke vært mer enig. Har litt for ofte nytte av FP selv til å si opp SAS MC, men DNB er plutselig bedre på omsetning vs poeng.