Hva gjør man med en uke alenetid? Reise (hovedsaklig) for å reise!

Tråd i 'Reisebrev' startet av steve0, 05. aug 2024.

  1. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    420
    Likes mottatt:
    1,179
    Bonuspoeng:
    93
    Med en samboer som dro hjem til foreldrene sine, hadde jeg plutselig en uke alene til rådighet. Og som vi alle vet, er dette den største gaven man kan få for å kunne ta seg av å dyrke denne 'sære interessen' vi deler på her inne. Dette blir mange tanker på en gang. Klar, ferdig, go!

    Prosjektet skulle bestå av noen deler:
    1. Sikre statusmatch med LH ved å fly 6 betalte legs
    2. Om mulig, bo 5 netter hos Marriott som jeg trenger for å komme i mål med platinum
    3. Om mulig, få til en reise i LH First med EB-poeng og CT før det er for sent
    4. Om mulig, dra innom Heathrow for å ta en siste loungesafari i T2
    5. Helst se/oppleve noen ting underveis også...
    6. Passe "litt" på kostnadsnivået - har en stor reise med samboer planlagt senere i år og dagens vekslingskurser gjør bare vondt å se på.
    7. Holde ting så fleksibelt som mulig i tilfelle jeg skulle vinne noen last-minute konferansebilletter
    Første reise som ble booket var OSL-LHR-OSL under den siste F&F-kampanjen. T/R Heathrow til 1200kr in Go Light, 2 netter til stede for å se på musikaler. Diamond-benefit og kun håndbaggasje gjør det mulig å se litt an på hvor lenge jeg gidder å kjøre safari på returdagen, da jeg skal ut igjen dagen etterpå for å se familie.

    Mål 4: sjekk.

    Da kom beskjeden om at jeg fikk en uke til meg selv. Etter noen timer med leting etter flybiletter, ble valget enkelt: det skal bli Polen! Denne uken er det dog fryktelig dyrt å reise tilbake til Norge av en eller annen grunn. Kanskje Taylor Swift har noe med saken å gjøre? Det viste seg å bli betraktelig billigere å bare kjøre open-jaw, dvs Oslo-Polen-London, og kaste den SAS-utreisen som jeg hadde. Fint. OSL-WAW-KRK, KRK-WAW-LHR booket med LOT på 3 dagers varsel til ~2200kr, eller 550 per leg som teller mot status challenge.

    Fast forward et par dager - dags for avgang!

    d984a599-7664-4573-b17e-bd5936d86b7d.jpg

    Noen så ikke fullt så blide ut, så man lurer nesten på hva som skjedde her med disse 3 mannfolk som skulle boarde under tilsyn av politiet.

    Det fine med Senator-status og LOT er forøvrig at man får velge ethvert sete gratis - nødutgangsplass på alle legs ble såklart kapret av undertegnede med sine 192cm! Samt gratis innsjekket baggasje på light-billetter - godt å vite til det kommende halvannet år med SEN.

    Mål 1: påbegynt

    345d66f8-2909-440f-8327-f19096b17944.jpg

    Liten Embraer som flyr det korte hoppet (~40min) fra Warsawa til Krakow.

    Krakow har jeg ikke vært før. Må sies at byen er utrolig fin og kompakt - genialt for noen dager til stede, til tross for litt ustabil vær.

    452362666_1211137056681100_7752393622996422812_n.jpg

    Gå turer i byen, bo og drikke (forholdsvis) billig, få livets største inntrykk ved å besøke Auschwitz. Kan trygt sies at dette stedet lar ingen uberørt...

    Mål 5: fornøyd allerede

    Så var det det med å komme i mål med #1. Med #2 i bakhodet falt valget på å posisjonere seg i Poznan, der man kan booke Moxy flyplasshotell til 6-9k Marriott-poeng per natt, og den femte bonusnatt er gratis, som blir absolutt billige netter til slutt. I Polen skal man såklart også oppleve en togreise, så det ble booket tog fra Krakow til Poznan (5 timer) og fly tilbake (POZ-WAW-KRK). Toget kostet 300kr, flybilletten 650kr.

    Mål 1: sjekk
    Mål 2: sjekk

    Mens jeg skulle bli ferdig med siste hele dagen i Krakow i går kveld, bestemte jeg meg for å sjekke bonustilgjengelighet i First. Og jammen var det mulig å få til en svipptur! Etter tips fra LH First-tråden på forumet, booket jeg fort en tilsvarende tur (POZ-FRA-BOS, BOS-MUC-POZ) i business på senere datoer, og ringte kundeservice for å booke om til First og tidligere datoer.

    Jeg fant First t/r gjennom Aegean sin søkemotor, men utreisen var ikke å finne for agenten. Siden dette blir sannsynligvis den siste muligheten for meg å skaffe denne opplevelsen, tok jeg til takke med 'kun' Business ut og First tilbake. Det ble både tur og retur gjennom Munchen, og langstrekning med A380 begge veier. Litt kjedelig fra det perspektivet kanskje, men så absolutt bedre enn ingenting. Kostet ~1500kr, 76250 EBP og 1 CT. Agenten la inn flightene og sendte søknad til backoffice for ombooking. Billettene skulle bli utstedt på ny av dem. Slik er status i dag - fremdeles ingen billetter utstedt, mens jeg sitter og venter på toget til Poznan, og utreise til Boston blir i morgen kl. 13 (under 24 timer igjen).

    Mål 3: forhåpentligvis sjekk!!

    Og litt meta - alenetiden som ikke blir brukt på å være turist går med på å lære meg flyteori :D
    452432035_456194217385750_6364973229565867141_n.jpg
     

    Attached Files:

    Calling, Kristian, kjeeli and 35 others like this.
  2. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    420
    Likes mottatt:
    1,179
    Bonuspoeng:
    93
    Billettene kom endelig i boks - LH First bekreftet!

    Det som dog var en liten nedtur, er at jeg gikk inn for å velge sete, og så at A380'en som var satt opp ble byttet ut med en A350. Ja, den har den samme litt utdaterte 2-2-2 business class, men man tar bort andre etasje, så det føles litt kjip.

    Samtidig blir det da også en frykt for at de kommer til å foreta en equipment swap dagen etterpå og 'stjele' opplevelsen fra meg. To be continued...
     
    Calling, Kristian, Teknolai and 13 others like this.
  3. Jensemann

    Jensemann Aktivt Medlem

    Innlegg:
    401
    Likes mottatt:
    1,243
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke uvanlig at polakker som sendes ut av landet reiser på denne måten. Følges ombord av norsk politi og plasseres stort sett bakerst i flyet. I Polen hentes de så ved flyet av grensepolitiet (Straz Graniczna).

    Helt utrolig hva du klarer å presse inn på noen dager, du er jaggume effektiv. God tur til Boston F på A380 er niceo_O
     
  4. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    420
    Likes mottatt:
    1,179
    Bonuspoeng:
    93
    Heldigvis for dem er det jo ulovlig med tortur, ellers hadde dem sikkert blitt sendt med Wizz :p

    Takker, satser på det!
     
  5. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    420
    Likes mottatt:
    1,179
    Bonuspoeng:
    93
    Det som jeg fryktet skulle skje med 1 time mellomlanding i MUC på utreisen er nå i ferd med å skje. I Lufthansa-appen tikket det inn et varsel om at POZ-MUC er forsinket (allerede 3 timer før avgang), og at de ‘monitorerer flyene mine med tanke på videre forbindelse’. Jaja, jeg har jo lite tro på at:
    1. Det ikke blir ytterligere forsinkelse inn til MUC, for flyet har mistet slottiden sin
    2. Selv om det ikke blir det, at jeg rekker å komme fra Schengen til ikke-Schengen på 10 minutter… Med mindre de sender noen med bil til å ivareta han SEN som flyr business?
    Skal dog sies at LH-AI-chatten ikke er fullt ubrukelig. Den lar deg nemlig sjekke hva dine muligheter er for å bli ombooket i tilfelle du ikke rekker forbindelsen (og lar deg gjennomføre ombookingen etter at det forsinkede flyet har landet). I mitt tilfelle ser det ut som om jeg kan rekke BOS samme dag gjennom YUL, med 3t40 forsinkelse. Det blir dumt ift å ha en hyggelig kveld med vennene mine, men det ser ut som om MUC-YUL har Allegris, så da får jeg kanskje testet den…

    Artig: MUC-YUL er utsolgt i business. Mener chatbot’en da at jeg attpåtil skal akseptere en downgrade, eller kommer den til å frigjøre plass til meg?

    To be continued!
     
    Calling, Kristian, Jensemann and 9 others like this.
  6. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,266
    Likes mottatt:
    6,357
    Bonuspoeng:
    183
    Long hauls ut fra MUC er notorisk sene pga. manko på bakkemannskap, så ikke utenkelig at det går fint selv om avgangen fra POZ skulle bli ytterligere forsinket.
     
    Kristian and steve0 like this.
  7. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    420
    Likes mottatt:
    1,179
    Bonuspoeng:
    93
    Takker, det beroliger litt, selv om det uansett ikke er noe annet å gjøre enn å gjennomgå…

    I POZ finnes det et minnemerke av SK sine gamle dager, forøvrig. Det var angivelig bedre tider, det.
    IMG_6876.jpeg

    Siste status er at innkommende flyet endelig er på vei. Ny beregnet ankomsttid i MUC er et minutt før planlagt avgang til BOS. Føler at dette henger i en tynn tråd.
     
    Calling, Kristian, ari1000 and 7 others like this.
  8. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    420
    Likes mottatt:
    1,179
    Bonuspoeng:
    93
    Dette blir ikke bedre… Ser ut som om det foretas crewbytte i tillegg.
    IMG_6878.jpeg

    Ble varslet om ytterligere 10 minutter forsinkelse, men tipper at det blir enda mer. Crewbytte, UM, PRM… TTT i full effekt. Skal bli glad for å komme meg til BOS i dag i det hele tatt.
     
  9. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    844
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    93
    Uflaks da, håper du får reist på et vis. Har du allerede eTA i tilfelle det blir via YUL/YYZ? Ser det også kan være et alternativ med OS fra VIE i morgen tidlig for å rekke returen.
     
    steve0 liker dette
  10. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,266
    Likes mottatt:
    6,357
    Bonuspoeng:
    183
    Mulig alternativ for å komme seg til BOS i kveld:

    upload_2024-8-6_15-12-3.png

    (merk at Icelandair holder til på Terminal 1 på MUC og at setene kun er «recliners» ala. SAS Plus)
     
    steve0 and tstone like this.
  11. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    420
    Likes mottatt:
    1,179
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for gode innspill! Det ordnet seg på magisk vis, men herregud hvor mye stress det var den siste halvannen time…

    Etter touchdown i MUC tikket det inn en melding om at jeg hadde automatisk blitt ombooket til flyvningen dagen etter. Det holder jo ikke mål for denne reisen. I rekka med TTT fikk vi da apron også, dvs bussgate. Ingen personlig sjåfør her altså…

    På bussen prøvde jeg chat, men de kunne ikke hjelpe. Ringte kundeservice, og han fant kun mulighet gjennom IAD, men den skulle gå om 20 minutter. Vel ja, verdt et forsøk tenkte jeg. Det var dog en liten ‘men’: han kunne ikke utstede nye billetter, det måtte backoffice gjøre, og det var ikke gitt at det skulle skje tidsnok.

    I MUC T2 var det kaos med stor K. Kø overalt. Med bookingsbekreftelse løpte jeg til gate L28. Det var ekstra sikkerhetskontroll til USA, og hun som skulle sjekke billett måtte bli overtalt å slippe meg inn…

    Ved gate, enda mer kaos. Stilte meg i kø til skranken, hvor jeg så flere kjøpe seg opp til Business. Men da det etter mye venting (og 80% ferdig boarding) var min tur, fikk jeg ‘dessverre, det er fullt og du har booking til i dag, men billett til i morgen’. Saken ble eskalert til supervisor, som ringte ticketing backoffice.

    Etter hva føltes som en evighet fikk jeg som sistemann stappet boardingpass i hendene. Noen hadde gjort litt magi! Boardet denne fuglen som sist, og gikk opp istedenfor ned airbridge :D
    IMG_6883.jpeg

    Jeg har funnet meg til rette i 10K og vi har akkurat pushet tilbake fra gate. Sett bort fra flere obstakler i Dulles er jeg framme i Boston ved midnatt.
    image.jpg
     
    Calling, Kristian, kjeeli and 19 others like this.
  12. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,404
    Likes mottatt:
    8,742
    Bonuspoeng:
    183
    Herlig å høre at det ordner seg av og til i slike caser også!
     
    steve0, eventyrer and ordnetseg like this.
  13. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,147
    Likes mottatt:
    8,434
    Bonuspoeng:
    183
    Muc til yul på LH474 pushet ut av gate en halvtime forsinket, ser jeg.

    Bra du er ombord nå!

    Og sprek fiksing av billetter og destinasjoner på kort varsel :)
     
    steve0 and Stuttfeiten like this.
  14. Jensemann

    Jensemann Aktivt Medlem

    Innlegg:
    401
    Likes mottatt:
    1,243
    Bonuspoeng:
    93
    Jesus så mye styr:cool:. Men herlig å se hvordan du får løst alt, jeg hadde nok fått hjerteinfarkt for lenge siden…
     
    runguru, steve0 and Stuttfeiten like this.
  15. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    844
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    93
    Ref. siste post er han på LH414 til IAD, den tok av omtrent samtidig som flyet til YUL ;)
     
    steve0 and tobeornot999 like this.
  16. ordnetseg

    ordnetseg EBG saved my life!

    Innlegg:
    422
    Likes mottatt:
    1,317
    Bonuspoeng:
    93
    Er jo nesten ikke gøy å lese reisebrev lenger! Høy puls fra sofaen, så kan ikke forestille meg pulsen din i situasjonen :eek:

    Bra det ordnet seg :) nyt reisen! Takk for at vi får være med :)
     
    Cumulus, steve0 and eventyrer like this.
  17. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    420
    Likes mottatt:
    1,179
    Bonuspoeng:
    93
    Denne berg-og-dalbanen vil bare ikke ta slutt.

    Tokten over atlanteren var helt standard. God mat og drikke uten å være utmerket, kanskje litt kald service. A380 andre etasje er forbausende stille.

    Framme i IAD begynner morroa på ny. Ankommer litt over en time forsinket pga været, blir busset til immigrasjon. Til alle som skal til USA, få med deg en ting: bruk MPC-appen ved ankomst! Sparte meg for iallefall 30min kø.

    Så oppdaget jeg at min videreforbindelse var forsinket til kl. 01.30 (opprinnelig 22.10). Siden loungen stenger kl. 22, ikke fullt så hyggelig en tanke. Og hvertfall ikke vitende at jeg ikke hadde blitt tildelt sete på denne i MUC.

    Fant meg raskeste vei gjennom TSA og tilbake til terminal med mobile lounge. Gikk til UA lounge, og spurte om jeg kunne få sete. Jada. Spurte også om jeg kanskje kunne komme med den forrige flighten som hadde blitt forsinket fra kl. 17.30 til 21.45 (og på dette tidspunktet var klokka 21.25, så turte ikke håpe for mye). Ja, det kunne hun fikse, men det blir da øko. Jeg kunne ikke brydd meg mindre (men fryktet litt for midtsete), så lenge jeg ikke måtte tilbringe 3 timer i en død flyplassterminal. Hun ringte gaten og fikk meg plassert på bulkhead vindu. Ikke verst. Hørte hun spurte etter first også, men disse setene hadde blitt gitt bort til oppgraderinger allerede.

    Rakk såvidt å spise en taco med pulled pork før jeg dro til gate, og et par minutter senere ble det boarding. Kjent amerikansk stil - småbarnsfamilier og soldater først, så UA-status, så gruppene. Og når jeg kom til setet mitt, tilbød han i midten til min store overraskelse at jeg kunne bytte plass med kona hans som hadde blitt oppgradert. Jøss, for et snilt menneske!

    Så nå sitter jeg i 1B på UA688, nesten klar for pushback. Det blir godt å komme seg til en sovesofa om ikke altfor mange timer.
     
    Calling, Kristian, kjeeli and 19 others like this.
  18. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    420
    Likes mottatt:
    1,179
    Bonuspoeng:
    93
    Det. Tar. Bare. Ikke. Slutt.

    Vi satt og kjørte taxi i noen runder, for å så bli stående i kø pga tordenvær. En liten time senere timet crewet ut, så vi måtte tilbake til gate. Faen altså.

    Tok enda mer tid å skaffe bakkepersonale på dette tidspunktet pga alle flyene som returnerte samtidig. Står nå i kø for den ene stakkars gate agent som har ansvaret for ca 160 passasjerer…
     
    Cumulus, Calling, Kristian and 10 others like this.
  19. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,324
    Likes mottatt:
    2,515
    Bonuspoeng:
    113
    Vil egentlig ikke "Like" dette, du har virkelig støtt på de fleste utfordringer på denne reisen...

    Håper det løser seg og at du kommer fram snart!
     
    steve0 liker dette
  20. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    420
    Likes mottatt:
    1,179
    Bonuspoeng:
    93
    Takker, setter pris på det.

    Heldigvis hadde lounge-agenten latt den andre flighten ligge i bookingen min, slik at jeg allerede hadde sete på UA1822. Fikk skrevet ut ny BP og ventet på at UA1822 skulle boarde.

    Da det var dags, viste det seg at BP’en min ikke var gyldig (noe med ‘paper ticket’), og jeg måtte til en annen agent for å løse problemet. Tre ringerunder måtte til for å endelig finne noen som kunne finne feilen kl. 1.30 på natta.

    Jeg har nå boardet, men det er store utfordringer med boarding da det er en hel haug med folk som er forvirret ifm ombooking og prøver å boarde med passet fra den returnerte flighten. Kommer til å feire (og sove) når vi har kommet oss opp i lufta.

    Noen som har tips til raskeste vei til EU261 fra LH?
     
    Calling, Kristian, kjeeli and 12 others like this.

Del denne siden