Hva synes du om "gardinmafiaen" på fly?

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Kristian, 31. jan 2017.

Tags:
  1. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,536
    Likes mottatt:
    36,999
    Bonuspoeng:
    293
    Hva synes vi egentlig om at kabinpersonellet "stenger seg inne" bak gardina?

    Jeg kan forstå at kabinpersonell trenger en liten pause og litt privatliv uten passasjerinnsyn under både korte og lange flyvninger, men jeg tar meg selv i å synes at den gardinbruken i bunn grunn er er litt unødvendig. Av og til er den nesten litt demonstrativ av typen "Nå må dere greie dere selv litt". Kanskje er dette lettest å merke når man sitter i framre del av kabinen.

    Nå har jeg ikke som intensjon å henge ut enkelte flyselskap, men da jeg flyr mest med SAS mener jeg å ha lagt merke til en trend der gardina brukes oftere nå enn for noen år tilbake, men her kan jeg ta feil. Er det andre selskap som har blitt "flinkere" med gardinbruken?

    Og har vi egentlig noen grunn til å klage på "offensiv gardinbruk"?

    Køyr debatt! :)
     
  2. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Enig! En gang ba de meg bruke toalettet bak når jeg satt på rad 1.. UAKSEPTABELT!
     
  3. samirunway

    samirunway Medlem

    Innlegg:
    99
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    63
    Hva gjør politikerne? :eek:

    :)

    Seriøst: Ikke uproblematisk.
     
    Henrik liker dette
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,102
    Likes mottatt:
    33,407
    Bonuspoeng:
    293
    Er enig i opplevelsen av at det var mindre gardin før.

    Det er vel flere av oss som har fortalt at vi har fått beskjed om ikke å bruke toalettet foran.

    I forbindelse med en av mine turer det siste året, hvor det var lite folk ombord ble jeg stående og prate med en av de kabinansatte, og kom innpå dette med det framre toalettet. Vedkommende sa at såvidt hun kjente til, forelå det ingen regler som tilsa at også de i Plus skulle benytte toalettet bak, så hun ble litt overrasket når jeg fortalte at jeg og flere med har opplevd at vi i Plus har blitt sendt til toalettet bakerst.

    Hvis det stemmer hva hun sier, så formoder jeg at det i såfall purser ombord som avgjør hvorvidt det skal "stenges" eller ikke?
     
    Kristian and BendikHa like this.
  5. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,355
    Likes mottatt:
    19,628
    Bonuspoeng:
    293
    Slik er det på business også.
    Strengt fysisk håndhevet, selv om det var åpen gardin og det lyste grønt ble min kone dratt i armen på vei inn og bedt om å gå bak i kabinen. Dette var også fra rad 1.. Men det passer egentlig godt med hele opplevelsen med SK C synes jeg.. Tror SK C har vært mest skuffende av alle C produkt jeg har testet så langt..
     
  6. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,445
    Likes mottatt:
    8,844
    Bonuspoeng:
    183
    Gardin, eller helst skillevegg, på fly er OK
    IMG_0399.JPG
     
  7. NoLimit

    NoLimit Evig ung

    Innlegg:
    393
    Likes mottatt:
    344
    Bonuspoeng:
    63
    Ser ikke problemet med denne i business, toalettene til business er vel bakerst i businessområdet. Området foran er vel forbeholdt kabinbesetningen?
     
  8. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,355
    Likes mottatt:
    19,628
    Bonuspoeng:
    293
    Det er mulig, men da kan det legges frem på en litt mer delikat måte.
    En liten ekstra observasjon på samme flighten ble jeg stående i kø bak cabin crew på "kundetoalettet" bak i business.

    Tror jeg egentlig vi var litt uheldig med grinete crewet på turen og det sett opp mot en ellers veldig bra tur med mange bra C-produkt og tilhørende service gjør nok at SAS i mine øyner faller langt bak i C kvalitet. Selvfølgelig toppet med elektrisk feil på setet, så blir jeg for negativ er det derfor..
     
    NoLimit liker dette
  9. Omaniac

    Omaniac Aktivt Medlem

    Innlegg:
    364
    Likes mottatt:
    272
    Bonuspoeng:
    63
    Toalettet foran på A330 er et crewtoalett.
    På kortruter så har gardina et sikkerthetsperspektiv og et et privatlivsperspektiv. Om jeg trenger noe så bruker jeg call button eller stikker hodet inn bak gardina.
    Jeg velger alltid bak read 3 på lengre 737/320 turer, så slipper jeg dokøen ved siden av meg.
     
    Kristian liker dette
  10. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,536
    Likes mottatt:
    36,999
    Bonuspoeng:
    293
    På intra-skandiland og intra-europa har jeg fått det for meg at de ikke ønsker at det er folk på toalettet foran når det pågår servering og annen trafikk inn og ut av cockpit, men det er vel ingen grunn til å holde det framre toalettet avstengt gjennom en hel flyvning. Dog, her kan jeg tale mot bedre vitende :)
     
    RoadKing liker dette
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,102
    Likes mottatt:
    33,407
    Bonuspoeng:
    293
    Hørtes fornuftig ut det da.
     
  12. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Fløy hjem fra AGP for noen uker siden og da informerte Crew om at toalettet foran var forbeholdt passasjerer i SAS Plus. Ikke at noen brydde seg om det, men det er vel også veldig vanskelig og kunne håndheve det.
     
  13. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,355
    Likes mottatt:
    19,628
    Bonuspoeng:
    293
    Det var stor fokus på dette for 1-2 år siden også, men det har vært stille en stund etter hva jeg har sett..
     
  14. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,917
    Likes mottatt:
    2,037
    Bonuspoeng:
    113
    kongenamundsen and RoadKing like this.
  15. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,917
    Likes mottatt:
    2,037
    Bonuspoeng:
    113
    Når det gjelder gardinbruk, så er jeg i utgangspunktet en tilhenger av at denne brukes og skaper litt mer ro foran i kabinen. Det krever selvsagt en serviceinnstilt crew som tar seg en tur ut i blant og ikke bare bedriver galleygossip der fremme.
     
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,102
    Likes mottatt:
    33,407
    Bonuspoeng:
    293
    Godt poeng @Ida. Vi får hva vi "ber" om.
     
    Kristian liker dette
  17. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,541
    Likes mottatt:
    4,081
    Bonuspoeng:
    113
    På vei til LHR i dag. Crewet er egentlig av den litt hyggeligere sorten, men en ting lurer jeg på:

    Er det vanlig skikk at crewet låser en av toalettene bak (A320neo) for å kunne sitte der og spise frokost?

    Det har dannet seg en til dels ganske solid do-kø.
    Ikke noe stress for meg, det er jo uansett greit å stå litt under flyturen, men så fins det jo folk som har sykdommer og lignende der det er greit å ha toalett rask tilgjengelig (ikke minst er det også ubehagelige å sitte bakerst eller fremst når det bestandig står folk i gangen). Dem har holdt på ganske lenge.
     

Del denne siden