India, Tips, Innreise, Visum etc

Tråd i 'Reisemål' startet av snus_mumrikken, 28. aug 2023.

  1. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,851
    Likes mottatt:
    12,155
    Bonuspoeng:
    183
    Såg ingen tråd for India?
    Viss det er in tråd får moderator slå sammen.

    Spørsmål, 5års visum.
    Det startar og gjelde den dagen du reiser inn?
    Kva skjer viss passet går ut i mellomtida? Altså at passet ikkje er gyldig i 5år til? Kan du fortsatt bruke det?
    Må ein ha booka overnatting?
    Ser ut som ein må ha kontaktperson i India? Eller?
     
  2. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,786
    Likes mottatt:
    32,485
    Bonuspoeng:
    183
    Aldri vært og håper vel jeg ikke må, men innreiseregler for det aller meste ligger her. Også denne check-in «agenter» bruker såvidt meg bekjent

    https://www.traveldoc.aero/
     
  3. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,940
    Likes mottatt:
    2,546
    Bonuspoeng:
    113
    Har akkurat hatt en sak med en bekjent, så kan svare på pass/visum. Om passnr ikke stemmer med visa lengre må du søke nytt. Om du er i India og må få nødpass må du søke exit-visa for å komme deg ut av landet selv om visum er gyldig. De er ganske pirkete på at passnr må matche.

    Det kan være at det kan fungere hvis du har med det utgåtte passet i tillegg med gyldig visa. Men personlig ville jeg ikke tatt sjansen etter å ha jobbet mot(med-ish) indisk byråkrati den siste mnd.

    Du får forøvrig tre innreiser på det vanlige 1 mnd turistvisumet.
     
    milehigh liker dette
  4. LaDuden

    LaDuden Senior Medlem

    Innlegg:
    513
    Likes mottatt:
    1,630
    Bonuspoeng:
    93
    milehigh and snus_mumrikken like this.
  5. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,851
    Likes mottatt:
    12,155
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for svar!
    Det står også at du kan fylle inn info for fleire pass, har jo reservepass (kun gyldig i 2år) bør vel fylle inn dette også da?

    Søker visum, sidan me fort kan få overnatting for og komme oss heim fra Nepal i Oktober. Samt så hadde det vært kjekt og besøkt India viss det skulle passe.

    Veit du prisen på det vanlige turistvisumet?
    Kanskje det er like gret :rolleyes:
     
  6. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,940
    Likes mottatt:
    2,546
    Bonuspoeng:
    113
    USD $25,63 sier Curve. Er vel konvertert fra INR.

    Jeg ville nok bare droppet å fylle inn info om reservepass om du ikke har tenkt å bruke det. Og gått for turistvisum. Du kan alltids søke 5 årig når du får nytt pass med 10 års gyldighet.

    Jeg hadde selv et ekstra pass da jeg jobbet i Midtøsten pga problematikken der med hvilke stempel en kan/ikke kan ha for å komme inn i ulike land. Opplyste aldri om at jeg hadde det til de respektive land.
     
    snus_mumrikken liker dette
  7. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,851
    Likes mottatt:
    12,155
    Bonuspoeng:
    183
    Flott! Tusen, takk sa søker med det vanlige turistvisumet. Ser på linken @LaDuden linkar til at det kan gå ut om me ikkje reiser innom India i høst. Men til ~25$ så er det innafor sjølv om me må eventuelt søke nytt neste år.
     
  8. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,322
    Likes mottatt:
    5,885
    Bonuspoeng:
    183
    Søkte 5 års multiple entry visa i fjor, og anbefaler det.
    Jeg søkte 5 års visum igjennom denne linken i fjor, og var i India i vinter, og skal kanskje dit i høst igjen. Så anbefaler å bruke myndighetenes sine egne sider jeg, da slipper du at det blir noe krøll eller at du gir fra deg opplysninger til en tredjepart du ikke ønsker skal ha dem.

    https://indianvisaonline.gov.in/
     
    Insomnia4u and snus_mumrikken like this.
  9. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,322
    Likes mottatt:
    5,885
    Bonuspoeng:
    183
    Ideelt sett så ville jeg ha søkt nytt pass om du har tid til det slik at du starter med blanke ark, for det er en stor fordel av visumet er gyldig i fem år, det gjorde jeg i hværtfall.

    Det andre som er viktig er å booke ett fint sted å sove de første tre nettene, gjerne i Agra slik jeg gjorde det. Jeg fikk værten til å gi meg hans telefonummer som referanse på visumsøknaden, slik at jeg kunne taste inn hans navn og nummer som referanse til en indisk person. Det er noe som er viktig for å få søknaden igjennom.

    Resten burde gå greit sånn sett, også bare bruk youtube som tips i forhold til å skrive deg igjennom mølla, for ja det er litt av ei mølle, og det er derfor jeg anbefaler å søke for fem år. Da slipper du den mølla der på ei stund i hværtfall.
     
    Insomnia4u and snus_mumrikken like this.
  10. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,136
    Likes mottatt:
    9,291
    Bonuspoeng:
    183

    Iflg innvilget visum;
    • You have paid US $25 towards Visa Processing Fee. Government of India has not authorized any third party to act as intermediary in issuance of e-Visa. Only 2.5% (3.5% in case of PayPal) bank charges apply.
     
  11. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,322
    Likes mottatt:
    5,885
    Bonuspoeng:
    183
    Søk 5 års visumet, så samme mølla som ett 30 dagers, bare du betaler 80 USD i stedet du for 40 USD, nå skal jeg bruke visumet igjen i sommer en tur til Leh Ladakh i India, så er glad jeg gjorde det :)
     
  12. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,940
    Likes mottatt:
    2,546
    Bonuspoeng:
    113
    Jaja, tror ikke jeg kommer til å klage på de $0.63 altså :) Var via den offisielle siden. Vet ikke helt hvorfor, men ble belastet i INR. Mulig det er spesielt for Curve?
     
  13. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,136
    Likes mottatt:
    9,291
    Bonuspoeng:
    183
    Søkte for 4 pax i går kveld. Tok ca 1t å fylle ut alt (under besøkte land siste 10 år nøyde jeg meg med det som var stemplet i passene + et par schengen). Da hadde jeg på forhånd fikset passbilder med mobilen, og fått konvertert disse og passkopier til ønsket format.
    Min ble innvilget på 12 t. Kidsa og au-pairen fikk på rett under 24 t:D
    Ellers er det fint om India-farer deler tips i tråden her etter mønster av feks Japan-tråden. (eh 1500 poster + som jeg først fikk lest på flyet bort forrige helg).
     
    Insomnia4u liker dette
  14. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    986
    Likes mottatt:
    3,672
    Bonuspoeng:
    93
    En liten oppdatering fra innreise til India i romjulen.

    Hadde på forhånd søkt E-visa. Merk at dette er et relativt omfattende søknadsskjema med mye diverse spørsmål. Mener de blant annet skulle ha opplysninger om min foreldre til og med. Bilde kan man bare ta selv med mobilen og modifisere formatet på siden hvor man laster det opp.
    Et av de ‘vanskeligere’ punktene er kontaktperson i India. Her Googlet jeg meg frem til at man kan fylle inn navnet på noen på hotellet, samt hotellets adresse.

    Jeg endte senere opp med å avbestille denne hotellreservasjonen og booket et annet hotell. På flyet fikk vi utdelt ‘arrival card’ hvor vi skulle fylle ut blant annet adresse. Jeg fylte da ut den mye adressen. Var litt spent på om dette var noe de sjekket og som eventuelt ville skape krøll. På e-visa-dokumentet, som man må ha i printet versjon, står ikke detaljene om kontaktperson og adresse. Arrival card ble scannet i en maskin i immigrasjonen, men det kom ingen spørsmål om noen ting annet en at jeg måtte legge hendene på fingeravtrykkscanneren.

    Tok relativt lang tid i immigrasjonen til tross for tilsynelatende korte køer.

    Det var godt skiltet til skrankene for de med E-visa, men rett til høyre når man kommer ned der immigrasjonen er var det noen skranker med skilt ‘business class’. Jeg prøvde meg ikke her, men mulig det er et alternativ for alle biz-passasjerer uavhengig av visumtype/innreisekrav.
     
  15. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,261
    Likes mottatt:
    36,923
    Bonuspoeng:
    293

    De første skrankene rett til høyre ned rulletrappen er for alle biz kunder. Der har det gått fort for meg.

    Selv har jeg bare en full dag på vei ut i februar. vet ikke hvordan jeg skal løse deg med bostedsadresse ;) får booke og kansellere noe tror jeg.
     
    Lnbre and Rapolo like this.
  16. Lnbre

    Lnbre Senior Medlem

    Innlegg:
    536
    Likes mottatt:
    4,883
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som kan bekrefte om turistvisum/evisa for 30 dager er ok for to innreiser til landet?
    Vi skal først være i India en ukes tid, så Nepal i fire dager, deretter tilbake til India før hjemreise fra New Delhi. Holder det da med 30 dagers evisa/turistvisum? Oppfatter det i alle fall sånn.
     
  17. LaDuden

    LaDuden Senior Medlem

    Innlegg:
    513
    Likes mottatt:
    1,630
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har reist på e-visa to ganger innen 30 dager.

    Det ene var ferie og det andre var jobb, men gikk ikke an å endre til e-business (eller hva det het på den tiden).

    Det de lurte mest på var hvorfor jeg reiste frem og tilbake på samme dag (hentet min far i Norge som ikke ville reise alene).

    https://indianvisaonline.gov.in/evisa/tvoa.html

     
    Lnbre liker dette
  18. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,136
    Likes mottatt:
    9,291
    Bonuspoeng:
    183
    Reiste nå i desember og krysset av for double entry på søknadsskjema. Du kan gå gjennom søknadsskjema og sjekke uten å fullføre betaling/søknad.
     
    Lnbre liker dette
  19. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    986
    Likes mottatt:
    3,672
    Bonuspoeng:
    93
    Som @milehigh nevner så kan me reise inn flere ganger på samme e-visa. Stempelet i passet mitt hadde tre bokser '1st' ,'2nd' og '3rd' entry. Står også på e-visum at det er double entry.

    upload_2024-1-3_9-18-46.png
     
    Lnbre liker dette
  20. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,628
    Likes mottatt:
    4,484
    Bonuspoeng:
    113
    Hvordan er det om man ikke skal inn i India, men bare snu rett tilbake igjen? Synes ikke jeg klarer å få søkt det opp noen steder, men nå er jeg heller ingen ørn på google.....
    sitter og snuser litt på en siste LH F tur, og pr nå virker det som BLR er en destinasjon der man kan finde seter både ut og hjem
     

Del denne siden