Katmandu

Tråd i 'Reisemål' startet av ina, 06. aug 2018.

  1. ina

    ina Senior Medlem

    Innlegg:
    552
    Likes mottatt:
    1,281
    Bonuspoeng:
    93
    Hei

    Ny på forum . Jeg reiser vanligvis 2 ganger i året til Katmandu for å studere og praktisere asiatisk kultur og språk.
    Har reist mye siden 2012. Har stort sett reist Turkish Airlines . og de siste årene Qatar . Har stort reist økonomisk og ikke tenkt bonus . Begynner å føle på kroppen at jeg ikke er ung lenger og blir sliten av å reise langt . Trenger inspirasjon og hjelp/råd til å gjøre reisene behageligere mindre stressende . Tenker at siden jeg likevel reiser mye å akkumulere bonus så jeg kan slappe av på reise istedenfor å sitte vente timevis på ubehagelige seter og venterom.
    Er det noen råd som kan gjøre reisene spennende istedenfor noe rutinemessig og noe en gruer seg til. Takk .
     
  2. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,509
    Likes mottatt:
    34,405
    Bonuspoeng:
    293
    Søk her inne og Finn forum som omtaler sparing av bonuspoeng.

    Når du har lest må du vurdere hvilken gruppering du vil satse på *A eller OneWorld eller begge....

    Så må du lese om kredittkort og målrettet opptjening av bonuspoeng i din allianse.

    Og til slutt kan du lese om hvordan du lettest mulig booker tur til feks Katmandu med Turkish for bonuspoengene du nå besitter... i bussiness.

    Da kommer du til å glede deg til å fly.


    Velkommen til forum:)
     
    ina and Xflipper like this.
  3. ina

    ina Senior Medlem

    Innlegg:
    552
    Likes mottatt:
    1,281
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for svar . Hva er *A og OneWorld?
     
  4. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,180
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    ina liker dette
  5. ina

    ina Senior Medlem

    Innlegg:
    552
    Likes mottatt:
    1,281
    Bonuspoeng:
    93
    EB og StarAlliace er vel lettest å samle poeng for nordmenn . Jeg klarer neppe å samle nok poeng og høyere status ved kun å fly, Som start skaffet meg et SEB MC og bestilt Trumf. Men bor alene så kreditt kort forbruket blir begrenset. Skal lese meg opp om EB.
    Noen spesielle artikler dere anbefaler ?
     
  6. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Om du reiser via Bangkok med Thai Airways kan du legge inn stopp begge veier så lenge du ønsker (og kanskje separat billett til Kambodsja eller andre interessante destinasjoner)
    Om du bestiller billetter som gir 100% poengopptjening gir én tur/retur OSL-BKK-KTM 13500 poeng til Royal Orchid(ROP), som er Thai sitt bonusprogram. Du trenger 50 000 på ett år for å bli gull. Jeg er selv gull der og i Eurobonus.

    ROP Gull gir én oppgradering på booket økonomibillett på alle strekkene. Dvs Business class på OSL-BKK, BKK-KTM, KTM-BKK, BKK-OSL. Med en halv times massage på Spa avd i BKK.

    I tillegg får ROP Gull Halv pris på én bonusreise, 65 000 poeng for business class til Katmandu. Samme som ovenfor. Har du først klart 50 000 får du 5000 i Gullbonus. Da er du én tur fra 65. Og det får du ved den oppgraderingsturen, hvor du kjøper en økonomibillett som oppgraderes til business billett.

    Skal du spare opp i Eurobonus må du reise via Hong Kong, som er SAS sin eneste destinasjon i Asia. Du kan selvsagt allokere poeng fra Thai-flighten til SAS, men gull hos SAS gir deg ingen oppgraderinger, kun lounge og fast track.

    Jeg har selv jobbet i Katmandu, og loungen der er ikke veldig bra, men bedre enn ingenting. Forøvrig en utrolig lite effektiv flyplass :)
     
    melind, ina, Edvard and 1 other person like this.
  7. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Noen år siden jeg var i Kathmandu, men den gangen reiste jeg Ethiad via Abu Dhabi og synes å huske at det var en meget positiv opplevelse.

    De er vel pr. nå ikke med i noen alliance, men jeg mener at de har et samarbeid med SAS, så du kan fly med dem på Eurobonuspoeng
     
  8. ina

    ina Senior Medlem

    Innlegg:
    552
    Likes mottatt:
    1,281
    Bonuspoeng:
    93
    Veldige konkrete praktiske tips ,

    så for å få EB kjøper jeg to flybilletter Oslo - Hong Kong og Hong Kong - Katmandu og så retur samme vei?
    Når jeg har spart opp nok poeng på SEB MC kan jeg da reise samme rute med SAS på Fly Premium ?

    Tusen takk.
     
  9. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD, Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,228
    Likes mottatt:
    1,347
    Bonuspoeng:
    113
    Er ikke Kina og Japan en del av Asia lenger? :rolleyes:;)
     
    Insomnia4u liker dette
  10. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,851
    Likes mottatt:
    5,465
    Bonuspoeng:
    183
  11. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, nå blander du sammen mye. Det jeg skriver om er THAI sitt bonusprogram. Jeg anbefaler ruten som jeg beskrev. Med Thai. OSL-BKK-KTM t/r.

    Hvert eget flyselskap har sitt bonusprogram, med egne regler. Poengene kan bare allokeres til ett selskap.

    Anbefaler at du leser deg opp på de ulike her inne. Det er også gode artikler om de ulike programmene på insideflyer.no. Bruk søkefunksjonen.
     
  12. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Selvsagt, var litt kjapp der.
     
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Forutsatt at du flyr med Star Alliance, (dvs SAS, Lufthansa, Thai, Singapore, Swiss, SNBrussel, Air China osv se her under flyselskaper: https://www.sas.no/eurobonus/opptjene-poeng/) så får du poeng, dog også avhengig av at du har riktig booking klasse. Til Hong Kong vil SAS normalt gi deg mest poeng for pengene. Merk at noen selskaper i Star Alliance har bookingklasser som ikke vil gi deg poeng. Så det kan straffe seg å ta billigst mulig.
    Fra Hong Kong til Katmandu og tilbake gjelder det samme, der må du også velge et selskap som er i Star Alliance for å få poeng.

    Poengene du tjener opp er uavhengig av SAS MC, Men når du når et gitt antall poeng (avhengig av nivå kort du har) så kan du benytte deg av SAS MC sin auto oppgradering, dvs booker du Eco får du Plus til samme poengpris, booker du Plus får du biz til samme poengpris, såfremt det er ledig. Igjen er det avhengig av korttypen, nivået styrer som du får Premium i europa og på langdistanse.

    Premium fungerer dessuten bare på SAS.
     
  14. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Eurobonus på Ethiad gjelder vel bare ruten deres fra London og er et spesialtilbud for å prøve den eksklusive suiten deres?
     
  15. ina

    ina Senior Medlem

    Innlegg:
    552
    Likes mottatt:
    1,281
    Bonuspoeng:
    93
    Hva er beste rute til Katmandu dersom man bare kan booke med SAS og ikke har tilgang til *A?
     
  16. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,309
    Likes mottatt:
    35,205
    Bonuspoeng:
    293
    No er eg ikkje heilt sikker på om eg forstår kvifor du ikkje har tilgang til Stjernealliansen (eller Star alliance (ev. *A)), men om det er slik at arbeidsgivar eller liknande berre er villig til å betale for SAS-billettar, så er vel Hong Kong det nærmaste du kjem Nepal (i den grad det er spesielt nært reint geografisk). Fram til no har SAS flyge til Hong Kong frå Stockholm/Arlanda, men frå hausten av er det København/Kastrup som blir utgangspunktet for denne ruta.

    Så til det med beste rute: Somme meiner at det ikkje gjer noko med eit par 'unødvendige' mellomlandingar for å halde i gang sjampanjegalloppen både i lufta og på bakken (i loungen), noko som opnar for eit vell av moglege ruter.

    Dersom prioriteringa er å koma fram fortast mogleg, så er det vel Turkish airlines som byr på den greiaste varianten via Istanbul. Alternativet er kanskje med Air India, men etter det eg har lese meg til, er ikkje det selskapet noko å satse på (har lese om delvis dårlege erfaringar (men det er no subjektivt)).

    Berre til opplysning: Eg har no ikkje reist til Katmandu sjølv, men eit søk på www.staralliance.com gir ein grei peikepinn over kva for ruter som kan fungere frå din heimeflyplass (med mindre du bur like grisgrendt som meg og har Widerøe som første/siste selskap på alle flyturar).

    Eg ber om orsaking for å ha slått inn eventuelle opne dører og for kanskje ikkje å ha svart på spørsmålet ditt :)
     
    ArrogantBastard liker dette
  17. ina

    ina Senior Medlem

    Innlegg:
    552
    Likes mottatt:
    1,281
    Bonuspoeng:
    93
    Det er fordi jeg bruker SEB kortet og jeg tror at det er bare mulig å oppgradere til fly premium for EB med SAS, eller har jeg misforstått? Men jeg har nettopp startet og langt fra nok poeng , så det er bare teoretisk .
    Inntil da må jeg kjøpe billettene og da er det som flere forslag med *A partnere som Thurkish eller Thai Airways som gir mest EB om jeg har forstått det.
     
  18. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD, Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,228
    Likes mottatt:
    1,347
    Bonuspoeng:
    113
    SAS Mastercard premium fra SEB gir deg rabatt på SAS-bonusbilletter, og rabatten er størst og best hvis du har samlet 200 000 poeng siste 12 mnd (finnes en egen lang tråd om dette). Så det er riktig at denne rabatten bare kan brukes hos SAS, og hvis det skal gi mening for deg å gå for slike billetter til f.eks Hong Kong, så må det være billig med vanlig billetter videre derfra til Katmandu. Da må du også ha 2 separate bestillinger og rettighetene ved forsinkelser etc er færre. Litt usikker på om dette er å anbefale. Ville vel heller satset på billige business-billetter med Turkish og brukt poengene til å fly (andre) ferieturer med SAS til f.eks USA.
     
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Bemerk at Thai har billettyper som ikke vil gi deg poeng. Stemmer ikke det @Insomnia4u ?
     
  20. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,837
    Likes mottatt:
    7,794
    Bonuspoeng:
    183
    Det stemmer..
     

Del denne siden