Kredittkort forslag

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av chargedup, 01. febr 2021.

Tags:
  1. chargedup

    chargedup Nytt Medlem

    Innlegg:
    18
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Hei,
    Jeg aldri har vært noen ekstrem bonuspoengjeger, men prøver å få med meg bonus der jeg kan. Jeg har ikke høyt nok forbruk til AMEX/SAS/DNB ol kredittkort man må betale for. Jeg lurer på om det finnes noen GRATIS kredittkort med gode opptjeninger jeg har gått glipp av. I de siste årene har de fleste av mine kredittkort bare blitt dårligere og dårligere i opptjeningen. Er det noen som har noe forslag til bra kredittkort (med minimum 1% opptjening og i en valuta som kan verdsettes som cash) som er gratis?
    Kan liste opp mine kort:
    • Komplettbank: 2% på alt av netthandel (maks bonus er 200kr i mnd og maks 2000kr i året).
    • YXvisa: 100kr pr mnd på digitale kjøp som spotify netflix osv (ganske "mye" jobb da man må aktivt legge inn bonus hver mnd) eller man kan velge andre bonuser.
    • Banknorwegian: 1% på alle kjøp opptill 100.000 (mottar cashpoints, så ikke likvid som de andre, spesielt nå) og billigste valuta/reisekort.
    Tidligere hadde jeg også COOP (som ga 1% på alle kjøp) og Shell mastercard (som ga 1% på alle kjøp), men disse har nå blitt dårligere.

    Savner rett og slett en enkel oversikt over kredittkort som er gratis og gir gode tilbakebetalingsprosenter etterhvert som opptjening bare blir dårligere og dårligere rundt omkring.

    Redigert:
    • Sparebanken Sogn og Fjordane Visa Kreditt kredittkort gir 1% på alle kjøp, inntil 2000kr cashback i året.
     
    Last edited: 05. febr 2021
  2. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,829
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Kanskje ikke helt det du spør om, men SAS Amex classic er gratis, og gir Eurobonusopptjening.
     
    chargedup liker dette
  3. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Var ganske inne i dette når jeg var student, men det er 5-6 år siden nå og jeg ser det har vært store endringer siden den gang.

    I tillegg til de du har nevnt så kan disse nevnes:
    - DNB MC har ingen årsgebyr, med mindre du oppgraderer til EuroBonus-opptjening. Gir 3/4% cashback på bensinstasjoner avhengig av kundeprogram, i tillegg til supertilbudene til DNB som er ganske bra. Sist jeg kjøpte PC sparte jeg 5000 kroner ved å kjøpe hos Power med det tilbudet.
    - Danske Bank sitt 365Privat MC har ingen årsgebyr og gir 3,65% cashback på Esso-stasjoner og 2% på andre bensinstasjoner.
    - Ikano Visa har ingen årsgebyr og gir 1% cashback på dagligvare og 2% på Shell-stasjoner. I tillegg har de månedsrabatter på mellom 5-10% som endrer seg (f.eks. en måned med sportsbutikker og så en måned med streaming).
     
    chargedup liker dette
  4. chargedup

    chargedup Nytt Medlem

    Innlegg:
    18
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Se der ja, var helt sikker på at alle Amex kostet penger, denne hadde gått meg hus forbi. Oppe til vurdering!

    Vet at innlegget mitt er litt som å banne i kirka for mange her inne. Er her inne jeg har sett de som er mest dedikerte til å spare og opptjene poeng med kredittkort og jeg forstår at mange sverger til EB opptjening igjennom Amex/DNB/SAS. Jeg har prøvd å regne hjem gebyrer til feks Amex tidligere, men det har utgått pga man må ha høy omsetning og at man må lete med lupe (eller følge med på forumet eller ha varsling midt på natta osv) for å finne bonusbilletter.
     
  5. chargedup

    chargedup Nytt Medlem

    Innlegg:
    18
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for svar. Kredittkort til bensinstasjoner kan være nyttig for mange, men jeg har selvfølgelig elbil:)
    Ikano Visa var nytt for meg, skal ta det opp til vurdering.
     
  6. olestolen

    olestolen Medlem

    Innlegg:
    171
    Likes mottatt:
    349
    Bonuspoeng:
    63
    Går i trumf-visa til daglegvare og shell mastercard til anna forbruk her.
    Helsing student som samlar på trumf og ikkje vil betala for kredittkort.
     
    Vaskehanske and chargedup like this.
  7. chargedup

    chargedup Nytt Medlem

    Innlegg:
    18
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for alle forslag hittil!
    Shell mastercard var i mine øyne bra den gangen de ikke hadde begrensninger og 1%, nå betaler de for lite tilbake dessverre, har fått mnd/års bonusbegrensninger og man har ikke mulighet til å velge PIN selv (som jo blir vanskeligere og vanskeligere, jo større kortbunken er). Kort som kun gir bonus i en butikk/kjede er litt mindre interessant, da bruken blir litt for spesifikk og lommeboka blir fylt opp av kort. Komplett tilbyr 4% ved å bruke det hos komplett, men siden det er såpass spesifikt nevnte jeg bare at alle internettkjøp får 2% (på alt annet får man 1%).

    Finnes det feks noe tilsvarende Komplett, som på det dårligste gir tilbake 1%? Hadde det ikke vært for mnd/års -begrensningen deres hadde jeg egentlig ikke trengt annet. Hender at jeg handler for 30-80' på en måned (reiseutgifter eller i jobbsammenheng, flere av stedene tar ikke AMEX dessverre) og da sliter jeg med å finne noen med god bonusopptjening/rabatt samt lite mndbegrensninger.
     
  8. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,152
    Likes mottatt:
    7,897
    Bonuspoeng:
    183
    Amex promo: Ved reiser, så tar jo de aller, aller fleste reisebyrå Amex, hvis du må benytte et slikt i jobben. Alle hotell, fly og leiebiler tar Amex. Var vel også noen som snakket om at man klarte å betale månedskort på Vy med Amex via Paypal? Og ja, husk Paypal, da kan du også som regel benytte Amex via Paypal.
     
    chargedup liker dette
  9. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,363
    Likes mottatt:
    1,281
    Bonuspoeng:
    113
    Hva med Sparebank 1 kredittkort?
    https://www.sparebank1.no/nb/bank/privat/daglig-bruk/kort/kredittkort/penger-tilbake.html

    1% cashback opptil 3000 kr per år. Ingen månedlig begrensning.
    Det koster 10 kr i mnd å aktivere cashback. Om du handler for 300K får du da 3000 kr - 120 kr = 2880 kr i bonus hvert år. Du får også 5% rente på oppspart bonus!

    Jeg har ikke kortet selv. Kortstokken er etter hvert så stor at jeg i liten grad blir påvirket av månedlige / årlige begrensninger på bonus. Men som go-to kort der Amex ikke aksepteres må vel Sparebank 1 være det beste alternativet.
     
    chargedup liker dette
  10. chargedup

    chargedup Nytt Medlem

    Innlegg:
    18
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Kan legge til at jeg ikke er helt ukjent med dette med fly og bonus. Til nå har jeg "tjent" over 25.000 på banknorwegian kortet (lite brukt siste 2-3 årene), sannsynligvis mest pga vipps den gang man fikk poeng for det, så jeg har fått mange gratis flyturer pga kredittkort. Disse flyturene har selvfølgelig ikke vært like flotte som de man ser folk på forumet har opparbeidet seg med CT på business/1st og slikt, men helt ok for en enkel fyr ;) Jeg har litt over 60.000 EB poeng som ble opparbeidet i 2018 og 2019, men sliter med å få brukt poeng på langdistanse dit jeg skal, på de datoene som passer for meg. Det virker som man må være veldig frampå (følge med på forum og/eller ringe "diamantservice" i DK, heldig osv) for å kunne bruke bonuspoeng til noe annet enn på fly der SAS flyr hele ruten selv (sjelden mulig selv til USA). Da synes jeg at det er lettere å innkassere 2-5' kr i bonus pr år og fly med det selskapet som bruker kortest tid/billigst/best til feks USA eller asia.

    Jeg har lest på forumet i årevis, men det er først i 2020 jeg begynte å slite med å finne gode kredittkortalternativer.
    Siden forumet er ganske rettet mot Eurobonus tenkte jeg å lage en ny tråd der det kunne komme inn alternativ til de som ikke tar seg råd til dyre kredittkort og/eller omsetter for 100' og opptil millioner på flere kort. Insideflyer er det beste "spareforumet" jeg har klart å finne opp igjennom, alle ringene folk hopper igjennom (bytter strømleverandør, oppretter abo på den ene og andre avisen osv for poeng) og alle nettsteder man må innom for å finne bonusbilletter (noen tar til og med betalt for å si ifra) gjør at jeg har troen på at det finnes noen her som vet om bra kredittkort utenfor EB også.

    PS: tråden er ikke ment for å tråkke noen på tærne, jeg misunner alle som kun betaler flyavgifter og faktisk får booket 1st og business med CT!
     
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Helt ålreit, du tråkker ingen på tærne, for det er som du sier, man må jobbe hardt for å få booket bonusreiser. Det er ikke for hvermannsen. På godt og vondt.
     
    chargedup liker dette
  12. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,363
    Likes mottatt:
    1,281
    Bonuspoeng:
    113
    Det er ingenting galt med å maksimere rabatt fremfor bonuspoeng.
    Det overrasker meg noe ganger hvor langt enkelte går for poengene.
    Hva det koster betyr ikke så mye, så lenge det blir betalt under "trippelhelg".
    "Jeg skulle jo uansett møblere en hel leilighet..." kan ofte høres her inne.
    Så da ble det full pris under EB-kampanje heller enn 30% rabatt på black friday, romjulssalg, januarsalg, sommersalg osv...
     
    markus, Maggie and chargedup like this.
  13. chargedup

    chargedup Nytt Medlem

    Innlegg:
    18
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    AMEX er fortsatt litt for snevert for mitt bruk. Må isåfall bli gratis AMEX til SAS, men på 100' får man vel da ikke mer enn en innenlands t/r? Det tilsvarer vel uansett ikke mer enn i beste fall 1% cashback.

    Sparebank 1 skal sjekkes ut, selv om det er sjelden jeg klare å omsette for 300'. På 100' blir det 880kr så da er det i nærheten av Shell MC.
     
  14. chargedup

    chargedup Nytt Medlem

    Innlegg:
    18
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Ja, noen virker å ta det ekstremt langt ved å skulle betale snekkeren med AMEX eller kjøpe krypto med AMEX osv osv. Jeg orker/gidder ikke legge ned tid og samtidig føle en trang til å handle en hel haug med ting jeg ikke trenger bare fordi det er superbonus da og da. All ære til de som er strukturerte nok til å planlegge innkjøp til trippeltrumf ol. Jeg er gjerrig nok som det er, om jeg skulle bli kjent som han fyren som spiste knekkebrød fordi det er en uke igjen til trippeltrumf tror jeg folk hadde ville lagt meg inn på psykiatrisk:D
     
    freddyen liker dette
  15. skjermlue

    skjermlue Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg bruker Ikano visa (1% på dagligvarer) og coop medlemskort (1%). Da handler jeg alt av matvarer på coop, fordi det er en flott butikk med mye utvalg, pluss det er gåavstand.
    365 Privat mastercard til bensin (3,65% cashback på Esso).
    Til alt annet har jeg nå kjøpt meg eurobonus mastercard (175,-NOK / første året, derretter 350,- (tror jeg) /året). Tenkte at siden jeg skal handle uansett kan jeg jo få noe igjen for det.

    Sjekker også viatrumf og sas online shopping om det uansett er noe jeg skal ha.
     
    chargedup liker dette
  16. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg sluttet å bruke trumf for å få EBB i september og har begynt å ta poengene ut til bankkontoen i stedet for. Det er mye bedre å bruke poengene til å betale en Business Billett til Singapore enn å betale med poeng, også kan jeg fly Q-suites eller ett annet selskap, Finnair er heller ikke så verst.

    Tipper poengenes tid er over, om ikke Amex begynner å smøre på Membership programmet sitt da...
     
    chargedup liker dette
  17. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    920
    Likes mottatt:
    706
    Bonuspoeng:
    93
    Denne kortstokken kan faktisk trimmes enda et lite hakk:

    Coop MasterCard gir 1,5% hos Coop, og om jeg ikke husker feil registreres kjøpeutbyttet automatisk så du slipper å fikle med medlemskort i tillegg.

    Santander Flexi Visa gir 4% på alle bensinstasjoner (alle kjøp, ikke bare drivstoff).

    Til alt annet enn mat og bensin har du jo allerede SAS MasterCard, så med disse 3 tror jeg du har et tilnærmet optimalt oppsett.
     
    chargedup liker dette
  18. skjermlue

    skjermlue Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Hei!
    Det er vel bedre å bruke Ikano + coop medlemskort for å få 2%, i stedet for 1,5% med coop mastercard?

    Skal sjekke opp santander:)

    Ikano har jo også gode månedsrabatter.
     
    chargedup liker dette
  19. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,301
    Likes mottatt:
    1,471
    Bonuspoeng:
    113
    upload_2021-2-2_7-3-2.png
    Altså 1,5% + 1 %. Hvis du kun handler hos Coop, er jo det en no-brainer.
     
    skjermlue and chargedup like this.
  20. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg vet ikke om du ladet hjemme eller ute, men det er verdt å ta en titt på opptjening på lading og betaling utenfor hjemmet.
     
    chargedup liker dette

Del denne siden