LAX, Death Valley, Zion, Grand Canyon og Mojave : nasjonalparkroadtrip i USA : og litt SAS på veien

Tråd i 'Reisebrev' startet av ccurrahee, 19. sept 2018.

  1. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,632
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Starten på det som trolig er årets nest siste langtur starter med en planlagt frokostgjest i gullstua på OSL. Etter litt regning på økonomi og Ebpoengopptjening bestilte jeg denne turen til OSL-ARN-LAX med retur på et av ”million” salgene, plassert rundt en helg med langfri. 2890kr er en grei pris med bookingklasse T, GO LIGHT. Denne turen er min andre MR. Selv om jeg har lagt inn 5 døgn på bakken, var målet for bestillingen å tippe 90k poeng og fornye diamantkortet. Med tanke på de faktiske og potensielle besparelsene det kan medføre. Fjorårets MR eller jegtrengernoenfåbasispoengtilforåfåetdiamantkortjegikketrengertur. Kan du lese om her.
    lax.gif

    Planen har hele tiden vært å hoppe over bylivet og heller besøke ørken og nasjonalparkene som ligger rundt Las Vegas. Så det er laget en plan, uten at det er bestilt noe hotell eller booket noen severdigheter. Omtrentlig rute kommer fram til headingen. Noe som skulle gi en liten eller stor dag i hver av parkene og gode 17 timer i bil som ren kjøring før stopp og omveier som dukker opp underveis.
     
    watchaddicted, SAJblue, geddi and 9 others like this.
  2. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,632
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Utfordringen ligger i at jeg er avhengig av å få oppgradert på plussgrade minst en vei, for å nå 90k. Nå var vel det planen uansett, men det er gir meg litt sug i magen å være usikker.

    I løpet av sommeren har en kompis kastet seg på. Reiseglad og mellom jobber klaffet ett BA salg i eco på samme strekning til 2450kr utmerket. Vi oppdaget det med et tilfeldig søk mens vi snakket om mine reiseplaner over god kaffe. Han lander og tar av 3-4 timer etter meg på begge flighter. Så vi får hver av oss noen timer alene på LAX. Turen blir definitivt planlagt med budsjett :helgen før avreise hadde SASMc dobbel opptjening og felles koffert ble bestilt hos sas. Noe som bringer turen opp i 4k blanke norske kroner. Så langt.


    Noen uker før avreise ser det sånn ut med ruter fly og seter:

    OSL-ARN SK 482 737-700 Sete 8A

    ARN-LAX SK 939 A330-300 Sete 30F

    LAX-ARN SK 940 A330-300 Sete 30B

    ARN-OSL SK849 737-800 Sete 17A


    Noen dager før avreise ser det sånn ut

    Experflyer LAX 2018.jpeg

    Noen og 50 timer før avreise satt jeg og hadde en stille stund på jobb. Dagen hadde blitt natt og skulle bli tilmorgen før jeg skulle komme meg hjem. Men litt tid til billettsjekk er jo greit. Ikke lenge etter bestilling hadde jeg lagt inn Plusgrade bud fra egen konto. Budene lå en del over minstebud så nå var det på tide og justere litt. Takk til folket på forum som alltid sjekker Expertflyer siden jeg ikke gidder å ha eget abonnement. Rikelig med ledige plasser, så strengt tatt burde jeg kanskje gamble på en CU? Komfortbehovet vant til slutt over poengsparsomligheten så det ble minstebud 15030poeng til + og 38015 poeng til C. Selv om det ikke er familiekonto hos EuroBonus enda, så er funksjonen med å kunne by med andre konti fin. Jeg ordner billetter til familien, de lar meg forvalte poengene og ble greit fornøyd når jeg kunne oppgradere søster og mor på turen til Beijing i sommer. Uansett, budet ble lagt inn og før jeg våknet etter en god formiddagslur ca 40 timer før avreise var bekreftelsen på at søster nå var 38k EB poeng fattigere og jeg har tjent opp poengene mine til Diamantkortet og regner med å komme godt uthvilt til LAX.

    IMG_E0726.JPG
     
  3. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    God tur og bra med litt komfort! Følger deg på tur, satser på å ta Death Valley og Grand Canyon neste år!
     
  4. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,632
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    I skrivende stund er det litt usikkert hvor turen går. Førerkortet mitt ligger nærmere FBU en LAX viser det seg:confused:
     
    Eddie47 liker dette
  5. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,150
    Likes mottatt:
    869,615
    Bonuspoeng:
    293
    .... et vestentlig element hvis man skal leie bil, på linje med pass når man skal ut å fly langt, men da blir man jo stoppet hjemme ...
    Hva er alternativene? Buss?
     
  6. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,632
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Dagens første nedtur : fikk ikke med meg på Gardermonen at SAS hadde byttet metallet til en 737-800. Og jeg var flyttet fra mitt 8A med softblock til 16E. Drittsetet på raden med den bakerste nødutgangen over vinge som har dårlig plass til beina og ikke noe rekline. Grunnen var rimelig full + som strakk seg til rad 14. Softblock ble det heller ikke. Men en heller korpulent norsk herremann ailside.

    IMG_0728.jpg IMG_E0729.JPG IMG_E0730.JPG IMG_E0731.JPG
     
    Avixlo, SAJblue, Stuttfeiten and 6 others like this.
  7. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,632
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    I hele tatt er det ikke helt dagen min. Greit nok at jeg ikke har sjekket godt nok, men kompisen som flyr BA kan altså ikke gjestes inn. Så da ble det kaffe på Fjøla og ikke gullstua for første gang for reisefølget. Litt nedtur der altså. Så lander vi før planlagt ankomsttid, men fordi Svedawia eller hvem som nå leverer folk ikke klarer å ha noen i gaten blir vi stående og vente. Lenge. Gjøken som satt ved siden av meg hadde god tid med å reise seg opp. Køen i duty free er endeløs. Men de har nå middels god Whisky i alle fall.
    IMG_E0732.JPG
    Og til en vesentlig bedre pris en på Gardermoen. Alt i alt strøk det frokostmulighet nr 2 for dagen. Lang kø i passkontrollen ut av EU, så jeg fikk knapt satt meg før det var boarding. Full kabin, både i business og pluss.
    IMG_E0733.JPG

    Men jeg har fått setet mitt og litt å drikke. Voksent dansk svensk crew om bord i dag. Pia som figurerer på bildet nedenfor er vennlig og proff, men har så langt ikke fått meg online. Dagens WIFI VOUCHER KODE SASAUGWX4ZV for de som vil teste den. Og ja, det var helt greit at bildet kom på nett. Servicen om bord forløpet som forventet. Men tar litt lengre tid i dag en på andre turer om bord hos SAS. Wingpin #4 er et dansk kirsebær surøl som må bringe tankene til Belgiske versjoner av denne typen øl. Når det kommer i glasset har det samme rubinrøde farge som solbærtoddy. Smaken er søtere en mine referansepunkter fra Belgia og minner mer om Tysk fruktvin som ble kjøpt inn hos en lokal fruktpresse nord for Berlin i sommer i Altmark. Flaskene er gått fra 0.75liter til 0.375 liter. Like greit det. Jeg får uansett en hel på bordet mitt med beskjed om at det finnes mer. Senere på turen får jeg vite av Pia at jeg og en herremann på rad 8 har tømt lageret om bord. Og at vi begge smiler og er fornøyde. Altså, ikke noe Champagnetømmessport for meg, men litt fornøyd for det må jeg innrømme. Nøttene var ikke varme denne gangen.
    IMG_E0756.JPG
     
    Jorge, Avixlo, SAJblue and 9 others like this.
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Og hvor var Pia?
     
    watchaddicted liker dette
  9. ArrogantBastard

    ArrogantBastard Medlem

    Innlegg:
    160
    Likes mottatt:
    433
    Bonuspoeng:
    63
    Å fysjom - lenge siden jeg har sett noe værre ben plass, jeg tilbringer omtrent en full arbeidsdag pr.uke ombord i 737’ere i hovedsak -900ER og selv når jeg en sjelden gang havner bak nødutgangene har jeg halv annen knytte neve med laaaange ben. Tydelig at USA drar i en annen retning enn Europa - godt for oss som bor ombord. Hadde SAS vært eneste alternativ for meg, hadde jeg byttet jobb !
     
  10. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,632
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Uten behov for å forsvare SAS. Lenge siden jeg har hatt det så trangt ombord.
     
    Eddie47 liker dette
  11. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,632
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    her er Pia :)

    IMG_E0752.JPG

    Pia serverte altså det gode Wingpin sur kirsebærøllet som vist på bildet. Og joda, jeg spurte pent om bilde og om jeg kunne vise det fram.
     
    Ombo, Avixlo, Stuttfeiten and 8 others like this.
  12. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    En liten digresjon hva gjelder førerkort. Jeg la igjen mitt hjemme en gang, men når man har bestilt hos Avis og er i programmet deres så henter man bare bilen direkte. Jeg kjørte derfor rundt i Italia en uke uten å måtte vise førerkort.. Kanskje litt verre i Trump-land, men verdt et forsøk?
     
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Dersom du har preferred profil med det hele, så er du et stykke på vei, men jeg mener de sjekker førerkort når du kjører ut av området. Kan hende rekker det å vise passet så de ser at du er den du er.
    Men... I saksøkingens hjemland? Jeg ville ikke drømt om å kjøre noenting uten papirer på at jeg faktisk har lov. Plutselig pirker du borti noen, og blir saksøkt for millioner for wiplash, hodepine, podagra og gud vet hva.
     
    Eddie47, SAJblue, Kristian and 2 others like this.
  14. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Ville ikke anbefale det i USA... Men hvis man er dum/tør så er det en mulighet. Litt usikker på det med sjekk av førerkort faktisk. Men som sagt, ville kanskje droppet det uansett
     
  15. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,632
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Førerkort og kredittkort må ha samme navn som på leietaker og det ble kontrollert fysisk både ved at vi måtte inngå ny leie og når vi kjørte ut av Ultimate Choice. Så det var ingen sjanse. Hadde det vært det hadde jeg glatt gjort det og forklart state trooper at jeg har mistet førerkortet mitt ved en bensinstasjon i LA.... Og stått på den historien.

    Det sureste med dette er at jeg mister 8000Ebpoeng fordi min booking ble kansellert. Noe jeg forøvrig måtte ringe inn å gjøre. Det kunne de ikke gjøre lokalt. Så det kostet noen kroner i gebyr også.

    Og at bilutvalget ble dårligere siden det ikke var mulig å bruke min status hos Hertz på reisefølgets nye booking.

    Nå matchet Hertz prisen, så det sier vel noe om at jeg ikke hadde betalt for lite i alle fall. Men fordi mitt kort ikke kan registrerer ble det et kort uten egenandelsforsikring osv. Så da måtte vi ut med litt penger der også.

    Alt i alt en ikke helt lur ting å gjøre altså. Å legge igjen førerkortet hjemme.
     
    Ombo, Eddie47, Avixlo and 1 other person like this.
  16. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,632
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Kriseferie!
    Mitt gamle kamera med dårlig objektiv gikk nettop til.... H:(

    Det knuste.

    Nå blir det iPhone bilder og noen lånt av reisefølget som forøvrig er godt utstyrt på kamerafronten.
     
    Eddie47, Avixlo and jgroneng like this.
  17. Hilde

    Hilde Nytt Medlem

    Innlegg:
    39
    Likes mottatt:
    61
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg har leid bil en del ganger i USA, primært med Alamos og Avis, og har aldri fått utlevert nøkler før førerkort er fremvist.
    Edit: typo
     
    Last edited: 21. sept 2018
    LN-FHU and RoadKing like this.
  18. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,632
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Eg heiter Henrik Ripsbusk og far mi er mi mor og resing er mitt hor......
    Eg reiser til ein plass der ingen kunne tru, at nokon kunne buuuu.
    Og plassen heiter Vegas, Vegas... Vegas, baby ørken ørken, spel deg i hel......


    Vurderte en stund å skrive hele reisebrevet på rim. Men kom til at det kunne bli litt repetititivt.

    Er i skrivende stund kommet til *A loungen på LAX, og skal jobbe litt med å komme dypere ned i materien før jeg er kommet til Arlanda og nesten hjem.
     
  19. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,632
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Turen ble i greit grove trekk som dette.

    Roadtriplax 18.jpeg
     
    watchaddicted, Ombo, Eddie47 and 6 others like this.
  20. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,632
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Kilometrene på veien og hverdagen etter at jeg kom hjem igjen bet meg solid i rompa og sørget for at dette reisebrevet ikke ble leverte nogen lunde live. Men jeg kan jo gi en liten oppsummering:)



    Det er nye forretter om bord. Yndlingen til mange oss fra Kalix er borte. Og den helt greie torsken fra forrige tur er erstattet av gravet laks med saltet agurk og tang. En mild og sommerlig forrett som sitter godt i min munn med en fet majones.
    IMG_E0759.JPG
    IMG_0758.JPG
    Ellers så Elgsalamien god ut på trallen som trillet forbi.


    Forrige gang jeg testet var min ballotine uspiselig. Denne gangen var den god som gull. Med masse umami i kantareller og en fet potetstappe.
    IMG_0763.JPG
     

Del denne siden