Finner ikke noe spennende med award, så tenker å betale for reise til Singapore. Har funnet en skikkelig melkerute, som er unødvendig lang, men det jeg lurer på, er det noe måte å se hva slags klasse man ender opp med når man bestiller med gotogate/supersaver/bravo etc? Er det slik å forstå at når man først flyr biz, får man en del ebpoeng uansett? Eller er det kjipe kategorier der og?
På Expedia finn du blant anna bookingklasse, ogå på SAS.no så finn du oversikt over kva opptjening det gjer. Normalt sett er biz frå 100-200% opptjening. SQ-D gjer 150%, og dyrere klasser gjer 200%.
Det finnes noen kjipe klasser hos noen selskaper som selv i biz gir 0 poeng. Har ikke noen av dem i hode. Ikke mye erfaring med slike sider, da slike ting ofte er vanskelig og sjekke. Men skal være mulig før bestilling hos de fleste. Bestiller du feks med SQ er du garantert fin opptjening. Mener også at Thai kun har 100% opptjening som minste i biz. Anbefaler direkte hos selskapene om det ikke er mye og spare. Blir alltid lettere ved irops om du har kjøpt direkte hos sidene.
Er 50% å spare mot direkte, så tenker å gå for disse. Er Air China, med først og siste flight SAS På sas står dette: P, F, A, J (200 %) C, D (150 %) Z, R (125 %) Så da skulle det vel bety minimum 125% på biz leggene, og regner med vanlig SK plus på SAS feeder flighten, får vel da og to leg?
Det kan godt hende Air china har flere bookingklasser og disse gir da ikke eb poeng. Så dobbeltsjekk under booking at det er enten Z eller R. Ja, du får 2 legs til Eurobonus.
Jeg fløy air china til Singapore i romjula. Var 125% på min business. Flyet fra københavn til beijing var gammelt a330 og ganske kjipt (men bra mat og drikke). Mellom beijing og singapore var det nytt fly (dreamliner) begge veier, men litt kjipere mat og drikke. Beijing til Stockholm var nyere a330 og ganske så bra + bra mat og drikke. Tipper du har omtrent samme rute som meg, med en 10 timer og en 7 timer stop i Beijing? Køen for 24h visa er laaaaang og flyplassen i Beijing (inkl CA lounge) er ikke noe å skryte av! Så det er en ganske kjip layover der!
Hei, veldig lik rute ja, bortsett fra feederen er ARL og ikke CPH. Hvilke klasser hadde du, og hvor mange poeng endte du med? Jeg har vel ca 6 timer layover. Trenger jeg noe som helst visa når jeg bare skal bytte fly i PEK begge veier? Tenker ikke å dra ut av flyplassen i Kina denne gangen.
Jeg booket forøvrig direkte hos airchina.se og fikk klassene J på SAS til ARL, og R på de to flyvningene til AirChina, begge veier.
Jeg hadde R på de 4 CA flightene og D/J på SAS flights til Stockholm/København. Poeng: Trondheim-København: 1250 København-Beijing: 5625 Beijing-Singapore: 3500 Singapore-Beijing: 3500 Beijing-Stockholm: 5250 Stockholm-Oslo: 1250 Helt okey poengfangst. Betalte 14900 sek for denne flighten. Du trenger ikke noe visa om du ikke har tenkt til å forlate flyplassen nei (og jeg ville ikke gått ut om du har 6 timer).
Takk, det jeg trodde. 6 timer er ikke all verden om man tar høyde for forsinkelser osv. Er nok noen flere timer andre veien, men lander ganske midt på natten, så tror jeg blir værende da og. Da får jeg vel omtrent samme poeng, fly fra OSL, så litt mindre der, og er vel strengt tatt noen miles kortere. Jeg bestilte som guest, og la inn SK som frequent flyer, i nummerboksen, droppet jeg ebg forann, og bare tall. Ser i bookingen at jeg ikke har mer enn 2 baggasjer, skulle vel hatt en ekstra? Heller ikke fått valgt sete.
OSL til Stockholm er 1250 poeng uansett (der får du poeng etter SAS skala) men det er litt kortere fra Stockholm til Beijing enn fra CPH så du får litt mindre ja. Returen min var via Stockholm til Oslo, så du kan egentlig bare gange den med 2. Jeg fikk velge sete etc. Uten noe problem så kanskje statusen din ikke har gått inn ja.
Det ordnet seg, seter valgt, men ser ut som du sier, gamle fly, ihvertfall ARN-PEK, så lite spennende, mens PEK-SIN ser noe nyere ut på config. Ihvertfall fått valgt sete, og fått reisen inn i sas appen, så da burde vel det meste være greit mtp poengene i etterkant. Kan se ut til at dette blir første gang jeg når diamant