Skytrax fikk mye kritikk da de delte ut fem stjerner til Lufthansa i desember 2017 basert på at de hadde lansert et nytt business-produkt som kommer sammen med Boeing 777X-flyene vi fortsatt ikke har sett. Ratingselskapet forteller selv at de blant annet baserer stjernene sine på at selskapene levererer et konsistent produkt over hele flåten, men delte allikevel ut fem stjerner til Lufthansa som ikke skulle få levert de nye setene på mange år. I tillegg dukker disse setene opp bare på en liten del av flåten. Lufthansa var da et av 10 fem-stjerners flyselskap hos Skytrax, og det eneste i Europa. Nå har Skytrax nedgradert Lufthansa til fire stjerner. Det er fortsatt 10 flyselskap med fem stjerner, alle basert i Asia. Hva synes du? Burde Lufthansa ha fem stjerner hos Skytrax? Kilde: Onemileatatime
Jeg må ærlig innrømme at jeg har null tiltro til Skytrax fra før og det ble i alle fall ikke noe bedre av at de delte ut fem stjerner til LH. For min del må Skytrax gjerne forsvinne da det har absolutt null verdi.
Jeg vil vel si det er rimelig at de mister 5* sammenlignet med mange andre som ligger der. Opplevd er det mye som er bedre hos andre, så bør være differanse. 1st er nå en ting, men det biz de har hatt har jo ikke vært noe å skryte av vs andre
Jeg kjenner ikke detaljene til hvilke kriterier dem går gjennom når et flyselskap vurderes, men for meg er det ikke et 5-stjerne produkt å tilby en campingstol med blokkert midtsete som business produkt i Europa. Det spiller ingen rolle at konkurrenten tilbyr samme dårlige kvalitet i Europa. Når det gjelder økonomiproduktet, så er det uansett lite forskjell til lavprisselskaper - i hvert fall uten status. Men det får være ok fordi det er det de aller fleste ønsker å betale for. For å svare på spørsmålet: Helt ok at dem mister 5 stjerne.
I følge Skytrax er Norwegian ett 4 stjerners selskap mens SAS er ett trestjerners selskap. Hvordan de vurderer dette vet ikke jeg, men Norwegian har jo ikke en business class så det er jo litt rart.
Kanskje en rating fra tilbake i tid da NAS hadde 787 med bestilling av servering direkte fra skjermene ved setene i premium? Jeg vet ikke, bare gjetting og løs teori. Når det er sagt, synes jeg selv NAS sin direkte-flight kvasi-biz fra OSL til BKK eller FLL var bra nok til å ikke reise en omvei og måtte bytte fly for å få "ekte" biz som ville tatt flere timer ekstra. Brukte dem mange ganger, og savner disse flightene. (Norse er så langt både dyrere, dårligere og har ingen Asia flights)
Norwegian har fire stjerner i low cost-kategorien, hvor mesteparten av vurderingen virker å være fra da de fortsatt fløy long haul: https://skytraxratings.com/airlines/norwegian-rating