Makse tilbud/bonus ved førstegangsleie av bil

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Markomyman, 16. aug 2023.

  1. Markomyman

    Markomyman Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei folkens!

    Skal leie bil for første gang på egen bruker, etter tidligere å ha leid gjennom sammeligningstjenester o.l. uten å tenke på bonuser og lojalitetsprogrammer.

    I den forbindelse lurte jeg på om det er noen lure tips eller triks jeg bør benytte meg av ved første leieforhold? Ønsker å få den totalt sett beste dealen (altså god bil til ok pris juster for evt. EuroBonus-poeng o.l)

    Sparer EB og har Presidents i både Hertz og Avis gjennom andre kundepeogrammer.
     
  2. markus

    markus Senior Medlem

    Innlegg:
    996
    Likes mottatt:
    2,351
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har kun leid hos, og har veldig god erfaring som toppstatuskunde hos Hertz. Det er et par ting du bør ha i tankene når du ser på lojalitet hos leiebilselskap.

    1. Leier du bil ofte nok til at det er vits?
    De fleste av oss leier ikke bil så alt for ofte, og da er det ikke sikkert det lønner seg med lojalitet, spesielt hos leiebilselskap hvor det er enkelt å få toppstatus hos alle. Poengene hos eksempelvis Hertz, utløper etter 18 mnd med inaktivitet, så for mange vil poengene utløpe før man har nok til å bruke de på en bonusleie.

    2. Pris er viktig
    Ettersom du enkelt kan få toppstatus hos alle selskap, vil pris være en av de viktigste og avgjørende faktorene. Du må vurdere om verdien du får hos et spesifikt selskap er viktigere enn laveste pris.

    3. Fordeler utover pris
    Dette varierer fra selskap til selskap og stasjon til stasjon. Hvor du leier bil og hvor ofte du leier bil har derfor noe å si. Her må du nesten bare teste litt for å finne det selskapet som gir deg fordelene du setter mest pris på. For min del liker jeg Hertz da jeg alltid får oppgradering, de prøver ikke å lure meg når jeg leverer inn bilen, og de har egen gullskranke på stasjonen jeg leier oftest på. Dette setter jeg høy pris på, og er verdt å betale litt ekstra for.

    4. Vil du ha Eurobonuspoeng i stedet for poeng hos leiebilselskapet?
    Dette må du ta med i vurderingen, for om du velger EB-poeng vil du ikke få poeng hos leiebilselskapet. Om du leier bil sjeldent vil det ofte ikke lønne seg å samle poeng hos leiebilselskap. Merk også at det er et h**vete å få utbetalt riktig mengde EB-poeng for leiebilopphold. Det finnes en mengde erfaringer her på forumet som sier at du får utbetalt for lite, eller ingenting i det hele tatt.


    Så for å runde av, jeg ville ikke vært lojal til ett selskap med mindre de alltid har best pris, eller at de tilbyr fordeler du setter pris på.
    Jeg føler jeg får temmelig gode priser når jeg leier bil, og da gjør jeg det slik:

    1. Gå til Hertz via Topcashback, da får du opptil 8,4% cashback
    2. Bestill bil med Amex Platinum rabatt (20%)
    3. Velg å motta poeng hos Hertz i stedet for flyselskap

    Om du leier bil sjeldent velger du å motta flypoeng på punkt 3 i stedet for leiebilpoeng. Da du har toppstatus hos Hertz høres det ut som en god løsning for deg.

    EDIT: For å oppsummere enda enklere:
    1. Gå til ditt foretrukne selskap via en cashback-portal (Viatrumf, topcashback o.l)
    2. Legg inn den beste rabattkoden du har eller kan finne
    3. Velg om du vil opptjene flypoeng eller leiebilpoeng.
     
    Last edited: 16. aug 2023
    Markomyman, holmen and Rscott like this.
  3. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,621
    Likes mottatt:
    6,070
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg leier bil via Viatrumf og er fornøyd med det. Minimal sjanse for styr i etterkant.
     
    Markomyman liker dette
  4. Markomyman

    Markomyman Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Tusen takk for strålende svar!
    Angående oppgraderinger fra Hertz - hva slags type oppgraderinger er det snakk om? Ser de skriver én klasse, men får man noensinne mer?

    Og finnes det evt andre smarte måter å ende opp med en bil som er litt morro å kjøre (annet enn å booke direkte selvsagt). F.eks be om å kjøpe ekstra oppgraderinger e.l. i skranken?
     
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,100
    Likes mottatt:
    33,406
    Bonuspoeng:
    293
    Godt spørsmål, og svaret er at du bare må glemme å forestille deg at du kan bestille en Polo og ende opp med en BMW X5 el.l.. Det kan skje selvfølgelig, dersom de har mye utleie og du kommer sent på kvelden før stengetid, men mest vanlig er oppgraderingen av type "fra manuelt til automat gir", "Golf til Cross", "uten ac til med ac" og den slags.

    Dette gjelder alle selskaper. Jeg selv bruker Sixt mye, av og til har jeg fått oppgradering som har svunget, vanligvis de mindre som nevnt over. Sixt er ikke nødvendigvis billigst, men jeg har etterhvert kommet til at de er det selskapet som jevnt over har den mest forutsigbare servicen.

    Brukte Hertz sist, kjempeservice og pen oppgradering, men det var en liten stasjon og det har nok sitt å si for servicenivået.

    Dersom selskapet har ledige biler, vil du normalt få spørsmål om å kjøpe deg opp uoppfordret. Det er som regel til en hyggeligere pris enn du vill fått ved å bestille.
     
  6. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    940
    Likes mottatt:
    1,361
    Bonuspoeng:
    93
    Viktigste her er : Hvor skal du leie?
     
  7. Markomyman

    Markomyman Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Har i utgangspunktet sett for meg å benytte Hertz. Lokasjon er Nice Airport
     
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,100
    Likes mottatt:
    33,406
    Bonuspoeng:
    293
    Middelhavet = dårlig service uansett selskap
     
  9. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    940
    Likes mottatt:
    1,361
    Bonuspoeng:
    93
    NCE er nok en av de dårligere og mest indifferente i forhold til oppgraderinger uten å ta ekstra betalt. I tillegg er de svært "flinke" til å finne nye "skader", spes. på felger. Min rabattkode ga meg for noen år siden i utgangspunktet oppgradering til "beste tilgjengelige bil uavhengig av klasse" i NCE, og det var plenty godbiter tilgjengelig da jeg kom. Måtte gå til Station Manager for å få medhold, tok frustrerende mye tid og energi, men endte opp med en E-klasse til slutt i høysesongen.
     

Del denne siden