Mellomlanding i Kina påsken 2020, bestille backupreise?

Tråd i 'Bonushjelp' startet av StaoNoPao, 15. febr 2020.

  1. StaoNoPao

    StaoNoPao Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei!

    Har bestilt en tur til New Zealand med utreise 2.April og retur 25.April. Både utreise og retur er med SAS og Air New Zealand, med mellomlanding i henholdsvis Shanghai og Hong Kong. Foreløpig er ikke disse flygningene kansellert, men den første skal skje bare noen få dager etter SAS sin "karantene" av Kina utløper (29.Mars).

    I frykt for at SAS skal kansellere hele turen, så har jeg begynt å se på om jeg bør ha en backupreise. Har per dags dato 210 000 EBP og en CT. Bør jeg bestille en reise på poeng for å eventuelt avbestille denne igjen om den originale planen fungerer?
    Noen gode forslag?

    Alle innspill mottas med takk :)
     
  2. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,613
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Om du har booket direkte hos SAS/flyselskap på en betalt bilett(?) så ville jeg slappet helt av, da booker SAS/flyselskap deg om, om flyet til PVG/HKG ikke går...

    De booker deg nok også om ved kansellering om det er en bonusbilett..

    Så jeg personlig ville sittet stille i båten. Men om du føler for å «sikre» deg, og absolutt MÅ være der ca på de datoer, kan du jo booke en CT(husk det er litt i kanselleringsfee)



    C
     
  3. StaoNoPao

    StaoNoPao Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei og takk for svar.

    Reisen er betalt for med penger, direkte hos SAS. Så jeg vil bli booket om dersom flyet blir kansellert? Det hadde jo vært det greieste...
     
  4. magicbyte

    magicbyte Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    465
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg ville generelt vært skeptisk til mellomlanding i Kina nå, noen land setter deg i karantene selvom du bare har mellomlandet i Kina. Vet ikke om NZ gjør det, men om de ikke gjør det så er det en risiko at det blir innført.
     
  5. StaoNoPao

    StaoNoPao Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei og takk for svar.

    New Zealand har så vidt jeg forstår innført karantene på folk som har vært i Kina. Denne gjelder fram til 29.Mars, altså samme dag som SAS etter planen skal begynne å fly igjen til Kina. Har prøvd å ringe SAS for å booke om, men de er lite behjelpelige før de kan bekrefte at flygningen er kansellert...
     
  6. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,261
    Likes mottatt:
    36,922
    Bonuspoeng:
    293
    Selv hadde jeg 2 billetter, begge på poeng inn og ut av Peking.

    etter som Sas fra Skandinavia og SQ videre og tilbake ble umulig pga kansellering og innreise/ ombordstignings nekt på pek/sin flighten ble jeg booket om i flere etapper etter kontakt med SAS og fikk god hjelp.

    følg med i media, hvis feks NZ viderefører innreiseforbud så ta kontakt og krev ombooking basert på dette forbudet. Så går nok dette fint.
     
    Chrisbgg and ChrisTW like this.
  7. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,613
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113

    Enig i denne, og om flyvning til NZ går direkte til AKL fra PEK, så kanselleres nok flyvning PEK-AKL om karantene innebærer transit også, ellers vil jo ingen på det flyet komme inn, men havne i karantene.

    Så er nok bare å ta det med ro, og så ordner SAS dette når/om det blir et issue..

    C
     
  8. StaoNoPao

    StaoNoPao Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei,
    Da sitter jeg stille i båten inntil videre! Satser på at SAS ordner opp om det skulle oppstå problemer.

    Tusen takk for alle svar! :):):)
     

Del denne siden