Mest oppskrytte reisemål du har vært?

Tråd i 'Reisemål' startet av thecoldfish, 07. aug 2017.

  1. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, jeg kan strekke meg til å være enig i at de korrigerende tiltakene som man etter hvert så smått har begynt å jobbe med i Los Angeles er faglig interessant. ;)
     
    milehigh and holmen like this.
  2. Mph

    Mph Nytt Medlem

    Innlegg:
    21
    Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg opplevde NYC (backpackingperspektiv) rett etter et 2 ukers opphold i Amazonas. Jeg synes det var OK - men ingen favoritt. Høydepunkter inkluderte Broadway (Book of Mormons) og Komikveld.

    Det var morro, men ble såpass nedtur etter Amazonas at jeg gikk til innkjøp av klær med skriften "Rotten Apple" på.

    Jeg må ellers slenge meg på Nice som skuffende - rimelig uengasjerende by!
     
    nissen liker dette
  3. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Relevant artikkel:

    theguardian.com/commentisfree/2017/aug/11/tourism-tipping-point

    "We have to re-examine the idea that we enjoy an unfettered liberty to travel at will or for pleasure. We have to rethink the impulse that says that a holiday from work – or retirement from work – is an open sesame to exploring the world. We should learn from Henry David Thoreau that one can travel as much – and develop as much as a human being – in one’s own locality as in the far-flung and exotic corners of the globe."
     
  4. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Da skal jeg være så frekk å spørre om du kan dele en liten liste over kule ting å gjøre i LA og hvor det er fornuftig å bo for et par som ikke bryr seg om kjendiser :)
     
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Prøv San Diego isteden, f.eks forstaden Encinitas. Snaut to timer sør for LAX (utenom rush tiden)
     
  6. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    thecoldfish liker dette
  7. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Skal ha bil så absolutt en god idé. Takk!
     
  8. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Edvard liker dette
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Best Western Encinitas ligger midt mellom beach'n og I5. Derfra går du fint til downtown Encinitas med butikker, barer og restauranter. Hwy 1 på andre siden av jernbanen. Praktfull strand rett nedenfor der.
    Er det greit med litt enkel standard vil jeg anbefale moonlight beach motel, enda nærmere stranden. Alt det her er innenfor en radius av 100 mtr.
    Et minus er toglinjen, gjennomgående tog bruker hornet, og det høres...
    Samtidig, med toget blir du fri fra bilen. Kan ta det til Santa Fe depot, midt i San Diego sentrum, eller opp til Los Angeles.
    Blir det aktuelt, så si ifra om du vil ha mere tips. Bodde i San Diego i flere år.
     
    Last edited: 12. aug 2017
    milehigh and thecoldfish like this.
  10. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Fabelaktig — takk så mye!
     
    RoadKing liker dette
  11. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Paris og Venezia kniver om topplassering på min mest oppskrytte reisemål-liste. Det er imidlertid folkene der som ødelegger opplevelsen desverre.
     
  12. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,880
    Likes mottatt:
    57,481
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg linker til en post jeg har skrevet om LA en gang før (det er flere andre tips i den tråden også):
    https://insideflyer.no/forums/threads/los-angeles.671/page-2#post-129031

    Kan legge til noen flere ting:
    Markedet i Chinatown er moro, det er en slags moderne versjon av Grand Bazaar i Istanbul, med masse drit man kan kjøpe, eller kanskje aller helst la være. Det tar ingen ende, og man kommer sannsynligvis ikke ut på samme sted som man gikk inn..

    Kjør til Redondo Beach, litt sør for LAX (avstand er relativt). De har sikkert mye fint å se på (blant annet et akvarie), men vi drar dit for å spise på Joe's Crab Shack. Man får en bøtte med mat, en bøtte til søppel, smekke rundt halsen, og sinnsyke drinker. Folk drar ofte dit for å feire bursdag (eller annet), og hele restauranten er med på å synge bursdagssang for de som feires. (Som nordmann føles det litt kleint, men la deg rive med, så blir det kjempegøy!)

    I stedet for å besøke Venice Beach (kan også gjøres i tillegg, men jeg synes ikke Venice Beach er verdt mer enn 5 minutter), går du ett kvartal inn, og går en tur langs kanalene i Venice. Stille og rolig, og veldig hyggelig.

    Ta en handletur på The Grove og Farmer's market. The Grove er det vi vil kalle typisk amerikansk. De har bygget opp en handlegate, i den tro at det er sånn det ser ut i Europa. Det går en trikk der.. Linjen er ca 200 meter lang.:rolleyes:
    På Farmers Market er det masse god mat å få, det pleide å være billig, men jeg tror ikke det er det lengre.

    Dra til Pasadena og besøk Huntington Library og Botanical Gardens.

    Hvis du liker arkitektur, kan du dra på Hollyhock House, som er et av Frank Lloyd Wrights mesterverk i LA. Det er forøvrig masse spennende hus og bygninger som kan besøkes om man er interessert i det. Feks Bradbury building på Broadway i Downtown, bl.a. kjent fra Blade Runner.

    Kjør hele Sunset blvd, og se hvordan byen forandrer seg når man nærmer seg sjøen. Begynn helt i øst ved Union Station, besøk Olvera street (for å se hvordan de første innbyggerne i LA bodde, og ta så turen vestover på Sunset. (Husk å sette på Steely Dan, Gaucho, og hør på første linje i teksten). Gaten heter først Cesar Estrada Chavez Ave (Det er også en historietime dersom du er interessert i det). Sunset blvd er ca 40 km fra start til havet, og det tar ganske lang tid å kjøre..

    Dersom du ikke har vært på baseball-kamp noen gang, kan det være morsomt å dra på kamp på Dodgers Stadium (her kommer forøvrig Cesar Chavez inn igjen..)

    Jeg synes Universal Studios er gøy, hver gang.
    Disneyland må besøkes, om man ikke har vært der før.
    Hvis dere liker berg- og dalbaner, dra til Magic Mountain!

    Kjøretur på PCH (Pacific coast highway) er hyggelig, men det skjer ikke så mye underveis.

    Det er to outlet malls i (alt er relativt) nærhet av byen. Citadel outlets, øst for Downtown, og Camarillo Premium outlets vest for byen. Her kan du shoppe til krampa tar deg.

    Det store spørsmålet i LA er hvor man skal bo. Det kommer veldig an på hva man ønsker å se, og om det er viktig at det er fint, historisk, spennende osv osv..
    Har bodd på The Chamberlain i Hollywood, det likte jeg godt. (Kanskje mest fordi det var gangavstand til Rainbow Bar & Grill).
    Santa Monica er et naturlig sted for turister, men det kan fort bli dyrt. Hvis man likevel skal kjøre rundt, kan man nesten bo hvor som helst. Jeg har ikke bodd mye på hotell i byen, da jeg har familie der, og bodde der selv.

    EDIT: Det viktigste er kanskje å se på folk. People watching er en av mine store hobbyer, og jeg elsker å sitte med en kaffe eller en øl, og se på folk.
    Lei en behagelig bil, og kjør rundt. Masse. Dra til steder du ikke visste om, kjør på måfå. (Kanskje ikke så mye i South Central, men det er ikke så farlig der heller.)
    Kjør forbi Baldwin Hills, og se på oljeutvinning, midt i en av verdens største byer.. (Det er også falske bygninger rundt omkring i LA, hvor det er oljetårn inni.. Midt i byen..)

    EDIT2:
    Catalina Island er verdt et besøk, veldig annerledes enn LA, og bare en "kort" båttur unna.
    Getty Museum, og Getty Villa.
    Rodeo Drive, bare for å se hva alt for mye penger gjør med deg..
     
    Last edited: 14. aug 2017
    Bernd, Chrisbgg, thecoldfish and 13 others like this.
  13. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    783
    Likes mottatt:
    525
    Bonuspoeng:
    93
    Tokyo? Har aldri vært så positivt overrasket over et sted jeg:)
     
  14. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,203
    Likes mottatt:
    4,233
    Bonuspoeng:
    113
    Enig. Japan er mitt favorittland, og Tokyo/Yokohama er bare fantastisk.
    Er dog også enig i det om Molde, så Kimpe fikk 50/50 her ;)
     
    SAJblue liker dette
  15. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Fantastisk! Takk for masse tips :)
     
    holmen liker dette
  16. Frdyr

    Frdyr Nytt Medlem

    Innlegg:
    24
    Likes mottatt:
    58
    Bonuspoeng:
    13
    New York
     
  17. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,197
    Likes mottatt:
    1,979
    Bonuspoeng:
    113
    En ren oppramsing av oppskrytte reisemål hadde vært kjedelig, kult at dere tar dere tid til å argumentere for og i mot!
    Og hvis det ikke hadde vært forskjellige meninger der ute hadde vel denne tråden bestått av maks tre kommentarer og deretter forsvunnet i mengden.

    For min del skuffet SF stort den første dagen, men på etter noen dager begynte jeg å like meg der og håper å returnere på et senere tidspunkt.
    Paris har jeg besøkt et par ganger og jeg har aldri helt skjønt greia.
    Koh Samui ble heller ingen direkte favoritt, men der må jeg ta på meg mye av ansvaret. Vi bodde på et kjipt hotell og jeg gjorde svært liten research i forkant og underveis. Det hjalp heller ikke at de aller fleste i reisefølget ble syke underveis.
     
    thecoldfish liker dette
  18. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Synes selv Paris er fantastisk. Arkitektur, matkultur, historie og mye mer. Det er bare en sus over den byen hvor man føler at den har vært viktig gjennom historien.
     
    chrisbu, milehigh, DanH and 1 other person like this.
  19. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,801
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Krügerparken i private game reserves er helt fantastisk! Så den parken ryktene forteller om finnes også, den er bare litt dyrere og mindre tilgjengelig :(
     
  20. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,632
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Eventuelt kan du dra til en av de større og mindre eksponerte nasjonalparkene i andre land i Sørlige Afrika og oppleve villmark.
     
    Eddie47 and flying_all like this.

Del denne siden