Jeg linker til en post jeg har skrevet om LA en gang før (det er flere andre tips i den tråden også):
https://insideflyer.no/forums/threads/los-angeles.671/page-2#post-129031
Kan legge til noen flere ting:
Markedet i Chinatown er moro, det er en slags moderne versjon av Grand Bazaar i Istanbul, med masse drit man kan kjøpe, eller kanskje aller helst la være. Det tar ingen ende, og man kommer sannsynligvis ikke ut på samme sted som man gikk inn..
Kjør til Redondo Beach, litt sør for LAX (avstand er relativt). De har sikkert mye fint å se på (blant annet et akvarie), men vi drar dit for å spise på Joe's Crab Shack. Man får en bøtte med mat, en bøtte til søppel, smekke rundt halsen, og sinnsyke drinker. Folk drar ofte dit for å feire bursdag (eller annet), og hele restauranten er med på å synge bursdagssang for de som feires. (Som nordmann føles det litt kleint, men la deg rive med, så blir det kjempegøy!)
I stedet for å besøke Venice Beach (kan også gjøres i tillegg, men jeg synes ikke Venice Beach er verdt mer enn 5 minutter), går du ett kvartal inn, og går en tur langs kanalene i Venice. Stille og rolig, og veldig hyggelig.
Ta en handletur på The Grove og Farmer's market. The Grove er det vi vil kalle typisk amerikansk. De har bygget opp en handlegate, i den tro at det er sånn det ser ut i Europa. Det går en trikk der.. Linjen er ca 200 meter lang.
På Farmers Market er det masse god mat å få, det pleide å være billig, men jeg tror ikke det er det lengre.
Dra til Pasadena og besøk Huntington Library og Botanical Gardens.
Hvis du liker arkitektur, kan du dra på Hollyhock House, som er et av Frank Lloyd Wrights mesterverk i LA. Det er forøvrig masse spennende hus og bygninger som kan besøkes om man er interessert i det. Feks Bradbury building på Broadway i Downtown, bl.a. kjent fra Blade Runner.
Kjør hele Sunset blvd, og se hvordan byen forandrer seg når man nærmer seg sjøen. Begynn helt i øst ved Union Station, besøk Olvera street (for å se hvordan de første innbyggerne i LA bodde, og ta så turen vestover på Sunset. (Husk å sette på Steely Dan, Gaucho, og hør på første linje i teksten). Gaten heter først Cesar Estrada Chavez Ave (Det er også en historietime dersom du er interessert i det). Sunset blvd er ca 40 km fra start til havet, og det tar ganske lang tid å kjøre..
Dersom du ikke har vært på baseball-kamp noen gang, kan det være morsomt å dra på kamp på Dodgers Stadium (her kommer forøvrig Cesar Chavez inn igjen..)
Jeg synes Universal Studios er gøy, hver gang.
Disneyland må besøkes, om man ikke har vært der før.
Hvis dere liker berg- og dalbaner, dra til Magic Mountain!
Kjøretur på PCH (Pacific coast highway) er hyggelig, men det skjer ikke så mye underveis.
Det er to outlet malls i (alt er relativt) nærhet av byen. Citadel outlets, øst for Downtown, og Camarillo Premium outlets vest for byen. Her kan du shoppe til krampa tar deg.
Det store spørsmålet i LA er hvor man skal bo. Det kommer veldig an på hva man ønsker å se, og om det er viktig at det er fint, historisk, spennende osv osv..
Har bodd på The Chamberlain i Hollywood, det likte jeg godt. (Kanskje mest fordi det var gangavstand til Rainbow Bar & Grill).
Santa Monica er et naturlig sted for turister, men det kan fort bli dyrt. Hvis man likevel skal kjøre rundt, kan man nesten bo hvor som helst. Jeg har ikke bodd mye på hotell i byen, da jeg har familie der, og bodde der selv.
EDIT: Det viktigste er kanskje å se på folk. People watching er en av mine store hobbyer, og jeg elsker å sitte med en kaffe eller en øl, og se på folk.
Lei en behagelig bil, og kjør rundt. Masse. Dra til steder du ikke visste om, kjør på måfå. (Kanskje ikke så mye i South Central, men det er ikke så farlig der heller.)
Kjør forbi Baldwin Hills, og se på oljeutvinning, midt i en av verdens største byer.. (Det er også falske bygninger rundt omkring i LA, hvor det er oljetårn inni.. Midt i byen..)
EDIT2:
Catalina Island er verdt et besøk, veldig annerledes enn LA, og bare en "kort" båttur unna.
Getty Museum, og Getty Villa.
Rodeo Drive, bare for å se hva alt for mye penger gjør med deg..
Vis alt...