Når tror dere vi er tilbake igjen til det normale igjen?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av jtmath, 18. mars 2020.

?

Når er vi tilbake igjen for fult

  1. Før 1 Mai

    5 vote(s)
    1.3%
  2. Før 17 mai

    13 vote(s)
    3.5%
  3. 1 Juni

    20 vote(s)
    5.4%
  4. 1 Juli

    28 vote(s)
    7.5%
  5. 1 August

    57 vote(s)
    15.4%
  6. Eller neste år.

    165 vote(s)
    44.5%
  7. 1 November

    33 vote(s)
    8.9%
  8. 1 Februar -21

    2 vote(s)
    0.5%
  9. 1Mai-21

    8 vote(s)
    2.2%
  10. 1 August-21

    40 vote(s)
    10.8%
Multiple votes are allowed.
  1. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Skal ikke være for optimistisk eller pessimistisk, men antar vi er over verste perioden rundt august, da har vi nok forsknings materiale til at solide konklusjoner kan taes. Eneste som utsetter august vendepunktet er om viruset muterer til en mer alvorlig form (liten sannsynlighet for dette slik situasjonen er nå) og de vaksinene de jobber med ikke er effektive på den nye versjonen.

    En må ha i bakhode, når smitten er "ferdig" et sted f.eks. Kina, fallende andre steder: Norge, økende andre land, Spania, Frankrike, vil jo ingen tillatte reise fra Kina til Norge, Spania eller Frankrike, da smitte vi øke ved retur, heller ikke de fra Spania eller Frankrike vil sende noen ut av landet til Kina eller Norge for å spre mer smitte, Norge ønsker jo heller ikke å ta med mer smitte tilbake fra andre land, slik verden er nå.

    Vaksine, eller at smitte tilfellene er så få at sykdommens sprednings ansees som kurert ved folke immunitet, og så og si ingen flere innleggelser der Covid 19 påvises, ikke minst at sykdommen er kommet i en fase på lik linje med influensaen er vi i mål med dette hersens viruset.

    En gang rundt oktober kan en se for seg selektiv åpning av flytransport og turisme til destinasjoner med full kontroll med Covid-19 på lik linje her hjemme.

    Forresten Donald Duck blir valgt igjen...
     
    chrt, jtmath, Eddie47 and 3 others like this.
  2. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,259
    Likes mottatt:
    22,038
    Bonuspoeng:
    183
    Book til Kroatia.
    De har hittil veldig lave tall og er veldig avhengig av turisme.
    Et av de få land i sør Europa jeg tror kan være mulig med tanke på sommerferie 2020.
    Steder som Bali osv er også ekstremt avhengig av turisme. Problemet hit er nok mer flyselskapene som Singapore og Turkish om de flyr, en landets restriksjoner på innreise.

    Det er min synsing vedrørende en eventuelt sommerferie 2020, som om den blir tatt i Norge, kommer til og loppe lommeboken grovere en noensinne ;-)
     
    drsyk, Storbaba and Skarven like this.
  3. Apo

    Apo Medlem

    Innlegg:
    234
    Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43
    Hadde fly til Fukuoka i Japan med Finnair 25.april som selvfølgelig ble kansellert. Gjør et nytt forsøk med Japan og Korea slutten av mai,selv om jeg anser sannsynligheten for svært liten. 20% kanskje? Finnair har ingen IC for tiden, men de har satt opp NRT fra begynnelsen av mai som eneste IC. Vi må vel regne med at ruten ikke starter opp så tidlig som det? For tiden er det jo stengte grenser i Japan for gaijins og det er unntakstilstand i flere prefekturer som skal vare frem til 6.mai. I Jeonju i Sør-Korea er det filmfestival slutten av mai. .Opprinnelig slutten av april men ble flyttet en måned frem i tid pga Covid-19. Så spørsmålet er,regner Sør-Korea virkelig med å ha kontroll i slutten av mai slik at en festival kan avvikles? Kanskje de måler temperaturen til alle før man slipper inn på kinoen. Det er en internasjonal festival,så jeg lurer jo på hvordan de tenker at folk skal komme seg dit. Ikke minst- det er jo rett i karantene og fotlenke om man nekter! Ser at Finnair ikke har andre IC enn Tokyo før i juli.

    Går den over i vasken blir neste forsøk Tokyo begynnelsen av november. Tror dere at det er mer enn 50% sannsynlig for at Japan november kan gå i orden? Fjerde og siste forsøk i år om forsøk 3 feiler blir juletur til Japan. Selvfølgelig ingen som kan vite men kjekt å lufte her blant andre reiselystne hvordan en tror mulighetene er.
     
    Last edited: 14. april 2020
  4. Andyfly

    Andyfly Fly me to the moon.

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    872
    Bonuspoeng:
    93
    Så tidligere her at jeg hadde stemt ''før 1.mai'' snakk om optimist :) :) huff.
     
    jtmath and drsyk like this.
  5. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Med litt Trump på tanken så er det jo fortsatt over to uker til det:D
     
    jtmath and drsyk like this.
  6. Andyfly

    Andyfly Fly me to the moon.

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    872
    Bonuspoeng:
    93
    Til og med Trump greier ikke bølle bort covid19
     
    drsyk liker dette
  7. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    DER datt kanselleringen av Seabourn-cruiset planlagt i juli inn i mailboksen. Ikke uventet... Resten av Sør-Europa billettene mine frem til September kanselleres også, og jeg booker ikke Seabourn før tidligst sensommers 2021..
    "Gut-feeling": Våren 2021 blir tidligste mulighet for tilrettelagte lengre flyreiser med god spacing ombord. (190 pax fraSolgården i overfylt SAS maskin ALC-OSL i mars 2020 står som skrekkeksempelet. Var du ikke Covid-smittet, så BLE du det ila de 4 timene).
    Hold dere fast: Selv ble sommeren 2020 i går booket i BOBIL(!) med Nord-Norge som mål.. 14 dager i bobilens C-klasse venter..o_O
     
    chrt, milehigh, Skarven and 1 other person like this.
  8. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde et par turer i Norge i fjor, blant annet denne: https://insideflyer.no/forums/threa...e-Åndalsnes-sogndal-og-litt-derimellom.13978/

    Det var jaggumeg ikke billig. Selv en liten rundreise i Sveits var billigere. Nå var det riktignok i fellesferien jeg dro i Norge, men lell.
     
    Maggie liker dette
  9. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
  10. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    HIV er en sykdom som burde kunne utryddes, men dit har vi altså ikke kommet. Meslinger burde vi kunne utrydde, det finnes jo vaksine, men det er ikke så lett. Selv Covid-19 vil man slite med å bli kvitt, selv om man forstår den, nettopp fordi å vaksinere hele verden er vanskelig.

    Hvis beskyttelse etter vaksine er livsvarig, ja da kan vi bli kvitt covid-19. Men hvis det blir som de årlige influensavaksinene så kommer vi aldri til å bli kvitt covid-19 i utviklingsland (USA inkludert ;-)) fordi det rett og slett er for mange som ikke blir vaksinert og vil bære viruset uten symptomer.
     
  11. Andyfly

    Andyfly Fly me to the moon.

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    872
    Bonuspoeng:
    93
    Skarven, drsyk and milehigh like this.
  12. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    Er det nå jeg skal komme ut av skapet og si at vi har campingvogn, og er det er det vi pleier å feriere med? :oops:

    ...jeg tror derimot det er større sannsynlighet for å vinne i Lotto enn at vi kommer oss til Italia som var planen, men ettersom vi drar vår egen "hytte" er vi forholdsvis fleksible. :p

    Sånn for å ikke skremme folk helt bort booket jeg en C-tur til SFO i mars, så håper ting har kommet seg litt til det. o_O

    Ellers føler jeg at jeg var innenfor med Korona-tippingen min på side en. :D
     
    drsyk, holmen and Pingus like this.
  13. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    653
    Likes mottatt:
    596
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som følger med på Hellas? Kun 2192 smitta og 102 dødsfall. Er jo en helt annen situasjon her i forhold til Italia, Spania og Frankrike.
    Vil de åpne opp for turister i sommer? Har fly til Athen 23. juni
     
  14. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Selektiv åpning fra land med minimalt med smitte er mulig, men hva tror du grekere tenker om at det kommer turister fra andre land med høyere smitte tall? Vi vil vel ikke ha italienere til Norge?
     
    Skarven liker dette
  15. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    En annen ting er hvis reiserådene til UD fortsatt gjelder. Er ikke gitt at forsikringsselskapene har lyst til å hjelpe deg hvis du for eksempel havner på sykehus. Jeg har kansellert turen jeg hadde til Korfu første uken i juli, og teller på knappene for CT-turen i desember. Tipper mai/juni 2021 før det er realistisk å reise uten noen former for tiltak, kanskje senere.
     
  16. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,159
    Likes mottatt:
    7,919
    Bonuspoeng:
    183
    Virker som en klassisk «skap en ytre fiende for å avlede oppmerksomheten fra indre problemer». Effektivt brukt av mange andre statsledere han trolig ikke vil sammenligne seg med...
     
  17. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Helt enig, øverste hold er UD, så kommer forsikrings spørsmålet om refusjon/krise skal oppstå. Jeg sitter stille i båten(nevnt det x antall ganger nå, ingen bookinger eller annet mens Covid19 er aktiv).

    Det kan også hende at om vi booker opphold/reiser under perioden der Covid-19 er smittefarlig, at forsikringene vil avvise kravet, om reisen befinner seg i 2020, der UD forlenger reiseforbudet?
     
  18. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis du bestiller noe nå, og det fortsatt er reiseråd fra UD når du reiser, så tipper jeg at det blir vanskelig å få hjelp fra forsikringsselskapet. Og det kan jo blir ekstremt dyrt...Jeg bestiller ingenting ut av landet før reiseråden er opphevet, og om jeg gjør det så er det med flleksibel billett bare for å føle på det å bestille igjen :rolleyes::oops:
     
    Eddie47 liker dette
  19. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,668
    Likes mottatt:
    6,657
    Bonuspoeng:
    183
    Litt av problemet er jo at han faktisk liker å sammenligne seg selv med et par av dem.
     
  20. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Samme strategi her, unntagen å foreta noen bestillinger. Tar det tryggeste alternativet :(
     

Del denne siden