NorgesGruppen innfører gebyr for kortbetaling?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Jørgen, 26. febr 2015.

  1. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Det er grundig nok for meg. Takk!
     
  2. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har sjekket litt rundt hva det koster (for våre kunder) for et brukersted å kunne mota betaling med kort. Må desverre bare oppgi ca. tall men det får være godt nok.

    BankAxept - 0,15-0,20kr pr transaksjon.
    Amex - over 20kr pr transaksjon.
    VISA - ca 10kr.
    Snitt for utenlandskekort/kredittkort ligger ca på 13kr pr i dag.

    Legger ved en artikkel fra konkurransetilsynet rundt kortgebyr

     
  3. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Kan jo forstå butikkene. Det er så mange år siden det var helt umulig å bruke kredittkort i matbutikker. Regner med de har greie avtaler, men bare Teller skal jo ha minst 1,5 % av beløpet i provisjon. For butikker som kanskje har marginer på 2-4 %, så sier det seg selv at har stor betydning på bunnlinjen. AMEX er jo mye dyrere. Jeg husker jeg betalte rundt 3,5 % i provisjon når kunder brukte AMEX (den gangen jeg var næringsdrivende).

    Fikk tilbakemelding fra 2 små, familiedrevne moteller i USA i fjor at de tok ikke AMEX grunnet høye provisjoner.
     
  4. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    Da har dette spredd seg fra Bonusfeber til Aftenposten..! :D
     
  5. Storg

    Storg Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    92
    Bonuspoeng:
    28
    Men for butikkene så står det mellom den veldig billig løsningen Bankaxept, kontra den veldig dyre løsningen kredittkort. Det er jo ikke snakk om å gå tilbake til kontanter, men at du bruker "riktig" kort.
     
  6. Storg

    Storg Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    92
    Bonuspoeng:
    28
    Blir desverre ikke noe rabalder, Bankaxept er så vanlig at en god PR-rådgiver kommer til å spinne dette til at bare særinger som vil ha kickback bruker kredittkort.
     
  7. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Vel det er jo innføringen av contactless som gjør at de ser på et gebyr, contactless utstedes også på debet-kort og vil nok (som NG frykter) bli svært populært når det rulles ut for fullt.
     
  8. Storg

    Storg Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    92
    Bonuspoeng:
    28
    Contacless blir så vidt jeg vet idag, kjørt via kredittkort verdikjeden. Ergo evnt, gebyr. Så det som blir spennende er om de får bankaxept på contatctless. Da slipper man gebyret.
     
  9. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Poenget mitt er at det er fler enn bare særinger som vil benytte seg av contactless.
     
  10. Storg

    Storg Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    92
    Bonuspoeng:
    28
    Yupp, men jeg tror at bankaxept kommer på contactless sånn ca. samtidig med volumet av brukere.
     
  11. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Det jobbes hardt med saken om dagen ;)
     
  12. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,065
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Synd dersom det gjennomføres, men jeg regner ikke med at de legger gebyr på sitt eget Visa Trumf, så da blir det vel å benytte det i stedet for Amex.
     
  13. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Og iflg. Finans Norge så koster det ca. 7 kroner i snitt å behandle en kontanttransaksjon. Jeg lurer på om butikkene skyter seg selv litt i foten nå. Mer kontantbetaling og mindre uttak medfører mer kæsj i omløp som de må behandle.
     
    Last edited: 27. febr 2015
  14. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Men jeg tviler vel litt på at folk vil gå over til kontanter som en slags stille demonstrasjon ;)
     
  15. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,143
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Heads up,

    NOKAS og Loomis er duopolister på cash-handling i Norge. Ingen av merchants (NG, CooP, Reitan mfl.) ønsker kontanter. Det koster ganske mange prosenter å ta i mot en sliten hundre-lapp.
    Derfor bør vi nærmest aksjonere mot denne "kampanjen" i en liten periode å bruke "sliten" cash.
     
  16. Henshaw

    Henshaw ID Traveller (ish)

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    171
    Bonuspoeng:
    43
    Fra en som jobber i matbutikk i NG, er såpass få som betaler cash idag at jeg titt og ofte ikke kan gi folk som ønsker det penger ut da man ikke har nok. Spesielt siden man gjerne betaler mindre beløp cash, men skal man ta ut så er det gjerne større beløp.
     
  17. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Men folk har vent seg til å handle med forskjellige typer kort fordi og ta ut penger i butikk. Om man nå ikke får tatt ut penger i butikk uten gebyr så begynner man å ta ut andre steder (som i gode gamle minibanker), og vil kanskje få mer penger i lommeboka som man da vil bruke i f.eks. butikken.

    En annen ting som bekymrer meg er villnisset av gebyrer man nå kan havne i rundt om kring om dette blir vanlig. Gebyr på kort A+B her, og kort A+C der, 1.99% et sted, kr. 5 et annet sted osv.
     
  18. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg mener selvsagt også at kredittkortgebyr er helt bak mål og er noe som bør (og sikkert allerede blir) bakt inn i prisene. Praksis andre steder i verden virker å gå mot at færre benytter seg av kortgebyr.

    I UK hvor jeg tilbringer endel tid går det svært lang tid mellom vær gang jeg finner noen som skal ta gebyr for å la meg betale med kort, til forskjell fra bare noen år siden hvor mitt inntrykk er at det var langt mer vanlig. Og når jeg finner det så er det små bedrifter hvor hver kunde isolert sett bruker lite penger (de fleste har tar dog ingen gebyr om du går over en minimum spend, 5-10GBP). Det kan jeg ha delvis forståelse for. Den italienske familiebedriften på hjørnet som omsetter for noen millioner i året har selvsagt ingen push mot Visa og American Expresss.

    Nå skal det også sies at i UK er alternativet til Visa/MC/Amex/Diners osv. er kontanter, NG håper vel at de kan få kunder tilbake på bankaxept.

    Men jeg tror fremdeles Norgesgruppen kommer til å gjøre som SAS og ikke innføre gebyr for kortbetaling. Kan vel også tenkes at de sier de vurderer dette for å legge press på kortselskapene?
     
    Last edited: 28. febr 2015
  19. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,838
    Likes mottatt:
    1,922
    Bonuspoeng:
    113
    NG har jo er godt utgangspunkt for forhandlinger med de store kredittkortselskapene, med over 40% av dagligvaremarkedet i Norge. Jeg har vært leverandør til NG i en del år, og forhandlinger er noe de kan der borte. For de fleste av oss er det ganske tøft å bli stilt til veggs med ultimatumet er man inne eller ute hos NG. Nå blir gjerne ikke det utfallet, men man kan bli god og mør i forhandlinger med NG, litt avhengig av hvor kritisk ditt produkt er for NG.
     
  20. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Ja jeg mener at NG må sette mer press på korttilbyderne her, for mange av de selskapene gjør det SÆRDELES godt og tar seg meget godt betalt..
     
    AndersB liker dette

Del denne siden