Ombooking av Award-billetter 16 dager før avreise, skal de tilby revenue-billetter?

Tråd i 'Bonushjelp' startet av indahla, 19. aug 2024.

  1. marekz

    marekz Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    417
    Bonuspoeng:
    63
    For hva det er verdt, opplevde noe av det samme etter en rekke endringer og kanselleringer med min reise til Asia nå i sommer. Alle endringene var lenger enn 14 dager før avreise. Kort fortalt var bookingen gjort ugyldig etter en rekke kanselleringer med LH.

    Opplevde det samme som deg, at mulighetene for SAS' førstelinje å eskalere en sak, var ikke-eksisterende. De måtte løse den der og da, eller la være. Det var en rekke revenue alternativer (og en rekke award som ikke lot seg booke), og til slutt fikk jeg en agent til å sjekke om dette kunne være en mulighet. Ble da fortalt at dersom det var SAS som var skyld i uregelmessigheten, så kunne de ha booked oss om til revenue.

    Enden på visa var at jeg fant bonusbilletter via OSL og ARN til ZRH, med to overnattinger (3x pax i Plus) og 27 timer i ZRH (fikk ok på dette), og LH endte med å dekke alle utlegg til overnatting, mat og transport til / fra ZRH (etter først å ha avvist saken, selvsagt.)
     
    Last edited: 20. aug 2024
    AirMags, obay, indahla and 4 others like this.
  2. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,389
    Likes mottatt:
    7,787
    Bonuspoeng:
    293
    Et annet aspekt her er at det kan bli mye krangling fordi endret flight er utenfor EU. Nå er det presedens på at EU261 gjelder dersom reisen starter i et EU-land, selv om problemet oppstår utenfor EU. Dette gjelder helt klart TK som tar deg OSL-IST-TPE, men hvis det er Eva Air sin flight TPE-DAD som er flyttet på er det ikke helt usannsynlig at de mener at de ikke trenger å rette seg etter EU261 i det hele tatt.
     
    NoLimit liker dette
  3. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,854
    Likes mottatt:
    21,973
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for input.
    Bet i det sure eplet i går og "godtok" (med beskjed om at jeg egentlig ikke gjør det) ombooking OSL-ARN-BKK, for ikke å miste turen, også kjøper vi billetter BKK-DAD selv og søker om refusjon. Men jeg har ikke tenkt å la saken ligge og følge opp pressekontakten i SAS i dag. Håpet er fortsatt å bli booket om til OSL-CPH-SIN-DAD.
    Det kan jo ikke stemmer at de ikke får oss hele veien til DAD ..
     
    haifinn, ak41 and eventyrer like this.
  4. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,854
    Likes mottatt:
    21,973
    Bonuspoeng:
    293
    Har fått svar fra SAS pressekontakt, og de skylder på OC:
    Våre medarbeidere har sett på saken din som opprinnelig fikk en ruteendring, men som nå Foundever har vært inne og oppdatert. SAS er ikke delaktig i reisen så vi kan ikke blande oss i det som ligger til det respektive selskap som gjør en endring i tidtabellen, å ivareta passasjerene som blir berørt.

    Er det korrekt at det er EVA (som skulle flydd oss TPE-DAD) som har ansvar eller er det billettutsteder (SAS)?
     
    NoLimit liker dette
  5. marekz

    marekz Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    417
    Bonuspoeng:
    63
    Det er korrekt at det er EVA som er ansvarlig, dvs operating carrier. Utfordringen oppstår når SAS er billettutsteder, at EVA typisk (men ikke gitt) vil henvise deg til billettutsteder. I mitt tilfellet var det LH som var OC, og de gjorde til slutt opp for seg, i lys av EU261/04 artikkel 9, "right to care".
     
  6. Elmo

    Elmo Medlem

    Innlegg:
    197
    Likes mottatt:
    702
    Bonuspoeng:
    93
    Når livet gir deg sitroner er det bare å finne frem saftpressa. Her hadde jeg begynt å vurdere hvilke muligheter denne kjipe nyheten kan bidra med. Kanskje det kunne vært hyggelig å legge inn en liten ferie i ferien og tilbringe et par dager i Taiwan før dere flyr for egen regning til Vietnam (med senere refusjonskrav for billettene). Gjennomgående bonusbilletter må jo ellers ha under 24 timers mellomlanding som gir begrensede muligheter, så her kan dere jo få en unik sjanse til å oppleve Taiwan før Kina utløser tredje verdenskrig der.
     
    Frode789, kiev, Preference and 3 others like this.
  7. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,854
    Likes mottatt:
    21,973
    Bonuspoeng:
    293
    Fikk faktisk telefon fra SAS kundeservice i dag.
    Han beklaget situasjonen, men mente SAS ikke hadde noe ansvar siden ingen av flightene var med SK..

    Jeg forklarte situasjonen litt mer i detalj, og var veldig tydelig på at jeg mener vi har krav om ombooking, uansett om det finnes ledige bonus-billetter eller ikke. Jeg spurte så om han kjente til reglene rundt EU 261, noe han ikke gjorde.
    Han sier så at det eneste SAS kan tilby er å fly oss til BKK (som vi har i bookingen nå) også må vi kjøpe billetter til DAD selv og søke om refusjon. Det hørtes også ut som dette ville bli godkjent. Så det er for så vidt gode nyheter.

    Jeg er fortsatt interessert i å fly helt til DAD uten bytte, så da han kunne bekrefte at han ikke kjente til EU 261 reglene, ba jeg han ta en runde til internt, med noen som kjente til dette, og komme tilbake med en bedre løsning. Selvsagt ville OSL-CPH-SIN-DAD være best. Så får vi se..
    Som sagt tidligere lever vi nok fint med et stopp i Bangkok, men det hadde vært OK å slippe å ta ut baggasje++ der.
     
    RoadKing and eventyrer like this.
  8. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,647
    Likes mottatt:
    6,133
    Bonuspoeng:
    183
    Min personlige erfaring med EVA fra tidligere er at hvis de er skyld i en situasjon hvor en reise må bookes om, så gjør de det uten å blunke hvis ombookingen består av å reise med en senere avgang operert av EVA. Når det er sagt , så har jeg kun vært i kontakt med EVA sin kundeservice på Taiwan.
     
  9. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,470
    Likes mottatt:
    6,747
    Bonuspoeng:
    183
    Underlig at SAS ikke kontakter flyselskapet som sto for ruteendringen og ber om en løsning når det ikke finnes gode alternativer med ledige bonusbilletter. Det er vel slikt det er ment å fungere?
     
    Teknolai and eventyrer like this.
  10. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,854
    Likes mottatt:
    21,973
    Bonuspoeng:
    293
    Og der ringte SAS med en god nyhet:
    De kunne gjøre et "unntak" som de kaller det, og har booket OSL-ARN-BKK-SIN-DAD med SK, TG (x2) og det siste med SQ. Og alt i Biz, selv om siste leg TPE-DAD egentlig var i Eco. De sier selv det ikke er mulig å booke bonus med SQ, men det er tydeligvis mulig likevel. Det står I (dessverre) på billetten så det er ikke revenue-biz.
     
    Kristian, obay, kjeeli and 16 others like this.
  11. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,854
    Likes mottatt:
    21,973
    Bonuspoeng:
    293
    I dag tidlig sendte jeg også følgende SMS til vedkommende som ringte meg i går (som også var samme person som ringte meg nå i formiddag med den gode nyheten):

    Hei og igjen takk for telefonsamtalen i går ang. min booking XXXXXX.

    Vedlagt er link til dommer og avgjørelser hos Transportklagenemda. Sak 2023-03582 er ett av flere eksempler der den reisende har booket en *A reise med SAS der et av de andre selskapene har kansellert en flyvning. SAS har så ikke tilbudt den reisende ombooking fordi de ikke finner ledige bonus-billetter.

    Som dere kan lese av avgjørelsen skal flyselskapet da tilby ombooking til revenue-billetter.

    Sitat fra vedtaket:
    Ettersom flybillettene var et SAS-produkt (eurobonusbilletter) utstedt på SAS sitt billettdokument (117-...), og ettersom klager hele tiden har mottatt informasjon fra SAS vedrørende ruteendringene og spørsmål om ombooking/refusjon, har nemnda kommet til at SAS må være ansvarlig overfor klager.

    https://reiselivsforum.no/web/dommer_og_avgjoerelser/

    Jeg imøteser et positivt svar på mitt ønske om ombooking til OSL-CPH-SIN-DAD med avreise fra OSL den 4/9.


    Takk til alle for informasjon som har ført til at saken ser ut til å få en god løsning =)
     
    kjeeli, marekz, Teknolai and 11 others like this.
  12. runesole

    runesole Medlem

    Innlegg:
    108
    Likes mottatt:
    210
    Bonuspoeng:
    43
    Var i samme situasjon selv tidligere i år. Stuck på Seyschellene med kansellert bonus retur. Brukte 4 dager av ferien og sikkert 20-30 samtaler til SAS før de endelig gikk med på å booke meg på en TK revenue flight. Holdt på å klikke i vinkel til slutt og sverge å aldri fly SAS igjen..... men men ... glemte fort det. Makan til elendig kundeservice trodde jeg aldri jeg skulle oppleve.... tyvär...

    Hjalp nada med EBD status også
     

Del denne siden