Potensielt forsinket fly og dermed rekker ikke connection

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av mrt, 05. aug 2023.

  1. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,351
    Likes mottatt:
    890
    Bonuspoeng:
    113
    Hei. Forbereder meg på potensielt problem med hjemreisen pga nylig meldt forsinket fly.

    Har reiseruten:
    WAW - VIE - (1:10) - VIE - CPH - (1:45) - CPH - OSL
    men tiden mellom flyvning i parantes.

    Nå tikket det nettopp inn fra Austrian App’enn (og App in the Air) om forsinkelse på 55 minutter. Da sitter vi igjen med 15 minutter connection. Vil vi kunne nå dette? Vet at VIE er en liten (og effektiv) flyplass, men 15 minutter er kanskje vel knapp? Hvis ikke, hva er det vi evt har krav på? Vil så veldig hjem idag, har hele morgendagen booket med avtaler…

    Hele reisen er booket med EB i business hvis det skulle ha noe å si…
     
  2. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    986
    Likes mottatt:
    3,672
    Bonuspoeng:
    93
    Ombooking til tilsvarende reiserute. Er du litt proaktiv her finnes det helt sikkert et direktefly fra WAW eller fra VIE som du kan få plass på. Eventuelt en routing fra WAW-XXX-OSL som sikkert går fortere enn opprinnelig booking.
    Ellers har du krav på det vanlige med hotell (om nødvendig) matkuponger (ved forsinkelse over 2 timer) og kompensasjon (om du kommer frem til OSL mer enn 3 timer forsinket og det ikke skyldes ekstraordinære omstendigheter).

    Se hva som finnes av WAW-OSL eller WAW-CPH-OSL, WAW-FRA/MUC-OSL WAW-ARN-OSL, WAW-ZRH-OSL etc og hør om de kan booke deg om til noen av disse. De er nok mest tilbøyelige å booke deg om til *A-selskap (LH, LX, LO, SK er mest relevant), men de kan også hive det på flighter med andre, du kan derfor sjekke med KLM (via AMS), AirFrance (via CGD) eller Norwegian (direkte til OSL eller via CPH). Wizzair flyr fra WAW til TRF om det skulle være aktuelt og mulig å bli booket om (det går under Oslo som bykode).

    Noen konkrete alternativ.

    WAW-CPH-OSL
    17:15-18:50 WAW-CPH LO461
    20:55-22:05 CPH-OSL SK1472

    WAW-NCE-OSL
    16:15-18:45 WAW-NCE LO343
    20:30-23:25 NCE-OSL SK4704

    WAW-CDG-OSL
    16:15-18:40 WAW-CDG AF1347
    20:55-23:15 CDG-OSL AF1274
     
    Insomnia4u, MrBister and mrt like this.
  3. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,351
    Likes mottatt:
    890
    Bonuspoeng:
    113
    Hvem er de? Skal jeg prøve å gjøre det i checkin eller ringe inn til SAS?
     
  4. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    986
    Likes mottatt:
    3,672
    Bonuspoeng:
    93
    Her er det vel operating carrier som skal ordne opp, regner med det er Austrian eller LOT som flyr WAW-VIE. Jeg hadde tatt det på flyplassen først. Enten i innsjekkingsskranken eller i serviceskranen om de har det. Kan ikke de hjelpe ville jeg ringt SAS, men tviler på at noen på SAS-telefonen i helgen får gjort noe vettugt.
    Forklar situasjonen og gi gjerne konkrete eksempler på alternative flighter (se over), så vil noen med litt myndighet enkelt kunne ordne opp om viljen er tilstede.

    Det kan hende at du får beskjed om at det vil håndteres i VIE når/om forsinkelsen er et faktum. Flyselskapene liker ikke å endre på billettene før de strengt tatt må.

    Fra VIE ser det ut til at det eneste fornuftige alternativet er KLM

    VIE-AMS-OSL
    14:15-16:10 VIE-AMS KL 1846
    16:50-18:35 AMS-OSL KL1149
     
    Insomnia4u, MrBister and mrt like this.
  5. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,351
    Likes mottatt:
    890
    Bonuspoeng:
    113
    Vi lander i litt over kl 17 hvis forsinkelsen er reell
     
  6. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,621
    Likes mottatt:
    6,070
    Bonuspoeng:
    183
    De få gangene jeg har vært bort i lignende situasjon, ble ombooking gjort mens jeg var i lufta. Jeg har dermed av erfaring aldri vært bekymret på en slik situasjon.
     
    mrt and Kristian like this.
  7. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,489
    Likes mottatt:
    8,942
    Bonuspoeng:
    183
    Min erfaring er at flyselskapene sjelden vil ta i en ombooking før forsinkelsen er «reell», og med det mener jeg at første del er gjennomført og man faktisk ikke når neste fly.
     
    mrt, Nordlands and indahla like this.
  8. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,261
    Likes mottatt:
    36,922
    Bonuspoeng:
    293
    Hvordan gikk det?
     
    mrt, Cumulus and Wiolenze like this.
  9. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,351
    Likes mottatt:
    890
    Bonuspoeng:
    113
    Beklager sen oppdatering. Litt over 50 timer hjemreisevei (dør til dør) tok alle kreftene og jeg har vært en zoombie mellom vaskemaskinen og sengen fram til nå. Idag er det teams møter og arbeid, så da ble det svart kaffe og tilbake til hverdagen.

    Ang turen skjedde følgende:
    - Etter svrene fra @Rapolo løp jeg over til innsjekkingsskranken på WAW. Der hadde ikke systemene deres fått noen meldinger om forsinkelser, så han kunne ikke gjøre noe.
    - Tilbake til hotellet for å sjekke ut og sjekke inn.
    - Inn på lounge og henge der.
    - Første offisielle mail fra Austrian tikket inn. Det ville gitt oss 30 min connection. Det var fortsatt innafor siden VIE har 25 min som krav.
    - 20 minutter etter kom det melding om ytterligere 10 minutter forsinket
    - Løp ned til gate og traff på samme fyren som sjekket meg inn.
    - "So we meet again" sa han med et smil før sjefinnen tok over og sa at WAW-OSL flighten med LOT var overbooket og de kunne ikke hjelpe meg.
    - Jeg ba om å få fly WAW-CPH-OSL siden jeg allerede hadde CPH-OSL.
    - De nektet fordi det ikke fløy noen LOT fly mellom CPH-OSL.
    - Da ba jeg pent om å snakke med en supervisor, fikk som svar: "I AM THE SUPERVISOR"
    - Da hørte jeg en spinkel stemme på siden som bryskt sa: "I think he means a Lufthansa Group supervisor and not LOT".
    - Jeg istemte og sa at jeg ønsker å ENDRE billetten min, ikke få ny. Altså nytte ut de to leggene WAW-VIE-CPH.
    - De ringte til noen og en LH drage kom. De begge viket plass og hun taste av hjertenslyst
    - "Sorry sir, I can only find WAW-CPH today and CPH-OSL tomorrow morning. You will get hotel and covered food expenses". (Jeg visste at jeg kunne kreve kompensasjon også, men hadde fått streng beskjed fra madammen ¨unngå overnatting for enhver pris og kompensasjonen var ikke noe hun satt høyest da - nå tror jeg hun angrer siden vi var 5 som fløy :p)
    - Da spurte jeg om de ikke kunne ENDRE på billetten min, for jeg hadde jo plasser på dagens CPH-OSL. Jeg sa jeg hadde sagt det til hun andre.
    - Olmt blikk ble sendt. Et annet blikk stirret i gulvet.
    - Et par klikker. En telefon til LOT for å "legge til en ekstra biz rad" og alt var ok.
    - Fyren som hjalp meg tok pass og alle boardingkortene og gikk bort til LOT Transer Service hvor nye boarding kort ble skrevet ut og bagasjen ble booket om.

    Enden på visa ble at vi fikk 2 timer ekstra i WAW. Fløy 1.30 min til CPH fremfor 1.15 + 1.40 + connection.

    CPH leverer (ikke) som vanlig, så 3 av 5 bagasje bli nå levert av Bring hjemme i kveld...

    Tusen takk for all hjelp IFer, spesielt @Rapolo med veldig god hjelp som roet nervene betraktelig.
     
    Are, Insomnia4u, LL_Air and 16 others like this.

Del denne siden