Reise i mai for 160.000 bonuspoeng og CT

Tråd i 'Reisemål' startet av Gullars, 17. nov 2017.

  1. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,173
    Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Hei!

    Etter å ha latt meg fascinere av dette blogginnlegget, bestemte jeg meg for å gå litt ekstra nøye til verks når jeg og min kjære skal på langtur 4.-21. mai neste år. Jeg har litt over 140.000 bonuspoeng og en companion ticket nå, men vil i begynnelsen av desember ha ca. 160.000 når poeng fra Amex-kort, DNB-kort og Fjordkraft tikker inn.

    Vi er i utgangspunktet ikke helt i mål med reisemål, men ser for oss at det blir Asia eller Australia (Vietnam, Kina, Thailand, Japan, Sydney eller egentlig hva som helst som er litt eksotisk med fine ting å se).

    1) Er det noen reisemål som er lettere enn andre å realisere med bonuspoeng og CT? Har veldig lyst til å få til førsteklasse mesteparten av veien, men blir ikke grinete over business class heller :)

    2) Er det et krav når man bestiller CT at tur/retur er samme destinasjoner, eller kan vi f.eks. bevege oss litt rundt i Asia og bestille retur fra en annen lokasjon?

    3) Har jeg tilstrekkelig med bonuspoeng til å maksimere ut potensialet på turen, eller bør jeg trikse meg opp til noe mer? Hvor mye bør man ha?

    Håper noen kan hjelpe en urutinert stakkar i gang :)
     
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,100
    Likes mottatt:
    33,406
    Bonuspoeng:
    293
    Asia er enklest å få, USA vanskeligst. Men det dukker også opp muligheter andre steder

    Nei, nå kan du bestille med forskjellige inn og utreise, såkalt Open Jaw.

    Med 160000 poeng har du nok til reise for to til USA, Midt Østen og Nord (+ litt midt) Afrika i First. Skal du lenger må du opp i 190 evt 240 er vel værstingen, Stillehavet (men det er i praksis uoppnåelig).
    Reiser du Biz kommer du langt med 160000 pts. Se på poeng uttaket i Star Alliance på SAS' sine hjemmesider.
     
  3. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,613
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    1) Du må ha 190 000 for First Class til Asia, og 240 000 for Australia/Oseania..

    2) Det er åpnet for "Open Jaw" så ja, du kan fly til Bangkok og reise hjem fra Singapore F.eks.

    3. 140 000 til Asia i Business, så der er du innenfor.. Vil si det nok for deg er best å booke en Business Tur til 140´ nå, og heller ha litt for neste års CT, om du regner med å ligge på samme opptjening også neste år.
    Om du derimot kan dra inn mye poeng neste måneden eller så, opp til 190 000, så kan du jo fly F.. Men problemet med en så lang reiseperiode, er at du er begrenset til F med Asiana eller Thai, og Lufthansa kan du kun få på Utreise, da det ikke er lov å endre hjemreise når utreise er foretatt(Og lufthansa først åpner for booking 14 dager før reise)

    C
     
  4. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,355
    Likes mottatt:
    19,628
    Bonuspoeng:
    293
    Et poeng er også at det er lettere å finne den riktige reisen om man kan booke i god tid.
    Seter er ikke ubegrenset så de forsvinner etterhvert..
    Ingenting er mer frustrerende enn å mangle et segment på en perfekt reise.
     
  5. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,173
    Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for tilbakemeldinger! Høres ut for min del som om det kan være lurt å sikte seg inn på Asia med business da, så har jeg litt poeng igjen til neste års tur - som påpekt ovenfor her (takk for tipset!).

    Følger opp med noen tilleggsspørsmål jeg da :)

    4) Er det alternativt mulig å ta First ene veien og Business andre? Da høres det jo ut for at jeg havner omtrent rundt 160.000 poeng.

    5) Er det noen byer i Asia som er enklere enn andre å sikte seg inn på? Ser for meg en Open Jaw for å få sett litt forskjellig :)

    6) Ved bruk av Open Jaw, kan jeg også bruke CT til å reise mellom destinasjonene i Asia? Eller gjelder det kun på tur/retur-reisene mellom Europa og Asia?

    7) Er det noen tidspunkt som er bedre enn andre å bestille på? Er det for eksempel noe som heter kampanjer når man bestiller eurobonus-billetter, eller er prisene like uansett?
     
  6. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,701
    Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    4)
    Da må du i tilfelle betale for First begge veier, selv om du reiser i Business den ene veien.

    5)
    Kina og India er vel lett tilgjengelig. Ellers er vel Tokyo, Bangkok, Bali og Singapore populære steder å reise til på bonuspoeng. Men, her er det vel stort sett bare fantasien (og tilgjengelighet selvfølgelighet) som setter grensene.

    6)
    Nei, tilknytningsfly må du bestille utenom. Men det er ofte billig å reise innad i Asia, også i Business/First.

    7)
    Ingen kampanjer ved bruk av EB-poeng og CT. Unntaket kan være om du reiser med kun SAS.
     

Del denne siden