Min reiseforsikring hos Storebrand (Akademikerne Super) skriver dette under "innhenting og forsinkelser": "3. Forsinkelser og utgifter som ikke omfattes: Reise- og overnattingsutgifter som er betalt med bonuspoeng, CashPoints eller andre medlemsfordeler" Er dette vanlig forbehold? Jeg forstår at det er vanskelig å erstatte bonuspoeng hvis en reise avbestilles, men jeg er overrasket over at de ikke dekker innhenting av reiserute hvis den opprinnelige bestillingen er en bonusreise!
Det er vel transport- og overnattingskostnader, betalt med bonuspoeng, som menes her? Disse er ofte vanskelig å prissette og mange reiseforsikringer har derfor et slikt forbehold. Andre dekninger på forsikringen skal ikke være omfattet av begrensningen, men vi hadde nylig et eksempel på "et krumspring" fra et annet forsikringsselskap, så det kan være lurt å få en skriftlig avklaring.
Var i kontakt med Storebrand angående dette i dag, da jeg må skaffe reiseforsikring siden det ikke dekkes av ny arbeidsgiver. De sa at dersom jeg planla å reise en del med bonusbilletter var det nok ikke å anbefale nettopp på grunn av det Einar skriver over her. Slik jeg kjenner forsikringsselskaper er de nok raske med å vise til dette når man trenger de som mest. Såvidt jeg kan se er det Fremtind og Gouda som skiller seg ut? Fremtind med noen forbehold (erstatter ikke refunderte bonuspoeng, fair nok. Men virker jo da som de erstatter evt poeng man ikke får tilbake), og Gouda helt uten.
Gouda ersatter IKKE EB-poeng - jeg ringte de idag for å sjekke siden dette ikke er omtalt i vilkårene. Hun måtte sjekke og kom med informasjon i e-post med tilbudet...
Er det noen som dekker dette? Det viktigste er at de dekker innhenting av reiserute (i samme klasse), uavhengig av om noe er betalt med poeng eller penger. Isåfall får denne regelen kun konsekvenser ved avbestilling pga sykdom etc. Og da får man jo som regel igjen poengene med mindre de har gått ut på dato.
Sykdom som bryter ut innenfor 24 timer før avreise er et risikomoment når man reiser på partnerbilletter. Unntaket for bonuspoeng gjelder som regel også erstatning for reiseavbrudd, i tilfelle man skulle ende opp sengeliggende iløpet av ferien.
Problemet er ikke bare knyttet til de siste timene før avreise. Poeng kan ha utløpt lenge før reisen skal skje, og i tillegg har man selvsagt CT som også kan være utgått - sistnevnte vil man trolig kunne få tilbake av SAS i et tilfelle der sykdom inntreffer (mange har i alle fall fått det til). Ett annet problem er om noe inntreffer mens man er på reise som du skriver. Jeg har ikke gjort så mye research men så av en annen post på forumet fra noen som ble rammet (husker ikke selskap), men de fikk da billetter på ECO hjem... Skulle gjerne hatt et selskap som likestilte betalte billetter med poengbilletter - dette rammer sannsynligvis også de som kjøper vanlige billetter for poeng, selv om det der kan være lettere å finne verdien på brukte poeng..
Lurt at du sjekket det, litt samme som det var med Storebrand altså, samtidig dumt de ikke har spesifisert det noe sted. Nå gikk jeg for Fremtind siden jeg ikke rører noe som har med Gjensidige å gjøre, ser jo ut som det var/er det beste valget da.
Prøver meg i denne tråden. Har bagasje som er forsinket. Betalte en billett med SAS MC Premium og en med Amex Elite (som nå er nedgradert til Classic). Hvordan regnes minst 50% av reisen når det er EB billetter. Får jeg dekket av kortenes forsikringer på forsinket bagasje?
Jeg kan kun svare for SAS MC Premium. Forsikringen gjelder så lenge skatter og avgifter er betalt med kortet. Det har jeg erfart i praksis og det er også spesifisert i vilkårene. Du må sjekke hvilket kort som har den høyeste belastningen av skatter og avgifter. Begge forsikringene kan ikke være gyldige samtidig om Amex har tilsvarende vilkår på minst 50% av transportkostnader (og at forsikringen også gjelder på bonusbillett).
Vær obs på at de ofte praktiserer at hele reisen (ink hotell/fly/andre kostnader) må være innenfor disse 50% av totalbeløpet.
Et lite sidespor; Om man har vanlig helårs reiseforsikring, trenger man da å blande inn kredittkortforsikringen?
Nei. Faste helårsforsikringer er ofte bedre enn kredittkortene sine alternativer. Jeg forholder meg alltid til vår familieforsikring.
Hva om hotell også er betalt med poeng (og et mindre beløp avgifter betalt med en annen sitt kort) Enig! Har den også, men kom på at man kunne stacke, og når stacking gir en del mer spenn, så hvorfor ikke? spørsmålet er: vil Amex Elite Gruppeforsikingen gjelde fortsatt selv om kort nå er nedgradert til Classic
I utgangspunktet ikke, men du kan bli spurt om du har andre forsikringer som kan være dekkende av helårsforsikringen. Forsikringsselskapet ønsker gjerne å dele utgiftene med andre om de kan. Eksempelvis fanget gjensidige opp at vi også var dekket av amex sin reiseforsikring og vi ble bedt om å oppgi kortnummeret til vårt amex elite. Vi fikk likevell full utbetaling fra gjensidige og de delte mest sannsynlig utgiften i forsikringssaken med amex.
Nei, keg bruker kun helårs forsikringen. Det fine er at de spør hvilke kredittkort du evt har betalt med, og selv ordner opp med den/de andre som også har forsikret deg. Du ser ikke noe mer til den saks - resten skjer i bakgrunnen.
Som @tobeornot999 og @bighc skriver kjører reiseforsikringsseslkapet regress i etterkant om du har flere forsikringer (de deler utgiftene). Jeg er usikker på om det er skatter/avgifter de vektlegger i poengbooking for fly/hotell eller en slags estimert kostnad. Min erfaring er at norske selskap stort sett er rimelige, mens internasjonale er ganske striks på reglene. Ville tatt en tlf i forkant å hørt med kundeservice, ev ta opp samtalen i tillegg.
For SAS MC Premium sin reiseforsikring så holder det å bare ha betalt skatt og avgifter for flyturen. Hotell og annet kan du ha betalt med amex eller annet kort uten at de bryr seg Forsinket bagasje er noe du kan melde hos flere selskap og få erstatning. Selvfølgelig ikke for samme klærne osv du har kjøpt, men si du har 5000,- på helårs forsikringen og 5000,- på ett kredittkort så kan du handle for 10 000,-
Kan sende inn 10.000 til forsikringen og de tar det de får fra kredittkort og dekker resten, eller må man sende to krav?