Reiseforsikring og poengreiser

Tråd i 'Norwegian Reward' startet av kajh, 25. aug 2020.

1. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    11,055
    Bonuspoeng:
    183
    To krav, og du må passe på at det du melder inn er ulike kjøp. At du ikke melder inn samme utlegg for bukse og genser hos begge selskap. Gjør ikke regress på den type dekning som man gjør med feks avbestilling o.l

2. btm

btm Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,402
    Bonuspoeng:
    93
    Når du nedgraderer/avslutter Amex Elite er de veldig påpasselige med å påpeke at man ikke lenger blir dekket av reiseforsikringen på reiser som er kjøpte med Amex Elite-kortet. Det står for så vidt klart i pkt 1.1.C.

Jeg har heldigvis ikke fått bruk for forsikringen ennå, men jeg synes punktet om bonuspoeng er veldig interessant.

"Minst 75% av reisens kostnader (transport, overnattinger, utflukter, fritidsaktiviteter) må betales med SAS EuroBonus American Express Elite Card eller EuroBonus-poeng" (min utheving). Selv med min avgrensede akademiske juss vil jeg tolke dette som at man fint er dekket av forsikringen hvis man drar på en ren bonustur på EB-poeng (hotell og fly), så lenge du betaler bussen med Amex. :p Så kan man alltids sikre seg ved å ta skatter/avgifter på Amex-kortet, men det bør nok ikke være vanskelig å argumentere for at bruk av bonuspoeng også er en kostnad. Selv med en poengverdi på 10 øre så utgjør det som regel mer enn skatter og avgifter uansett.

3. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    1,134
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er 1.1.C
    IMG_3877.jpeg
    Så da tolkes det som når man benytter reiseforsikringen og ikke når man kjøpte selve reisen?

btm liker dette
  4. btm

btm Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,402
    Bonuspoeng:
    93
    Stemmer. Hvis du ringer/chatter med Amex ang nedgradering eller oppsigelse så har de vært veldig tydelige på dette de tre gangene jeg har gjort det (ila siste tre år). At det er reisetidspunktet (eller reisen om du vil) som gjelder - ikke kjøpstidspunktet.

5. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    1,134
    Bonuspoeng:
    113
    Vil det si det motsatte også? Kjøp når man er Classic og får Elite sin forsikring i reisetidspunktet? Har kun brukt nettsiden for nedgradering, muligens jeg ikke er flink nok til å lese all tekst.

6. btm

btm Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,402
    Bonuspoeng:
    93
    Not-a-lawyer, men hvis du betaler minst 75% av reisens kostnader med EB-poeng så tolker jeg det dit hen, ja. Men, ikke hvis du har betalt >75% av reisen med Classic, altså.

mrt liker dette
  7. thool

thool Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,706
    Bonuspoeng:
    93
    Gouda som jeg har via forskerforbundet har endret sine vilkår iht til det som er diskutert over (kompensasjon for bonusreiser). Sendte dem en e-post for å oppklaring. Kanskje nyttig for andre å lese:

Svar fra Gouda:

jgroneng and btm like this.
  8. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,868
    Bonuspoeng:
    183
    Da er det vel ingen forsikringsselskaper som dekker tap av bonuspoeng lenger?

Del denne siden