Reisekombinasjon: Busan + Tokyo

Tråd i 'Reisemål' startet av DJViking, 30. sept 2024 kl 20:11.

Tags:
  1. DJViking

    DJViking Medlem

    Innlegg:
    162
    Likes mottatt:
    95
    Bonuspoeng:
    28
    I September i år har jeg vært i 9 dager Seoul Sør-Korea.
    Til neste år vil jeg også tilbake til Sør-Korea, men da besøke Busan. Samme tidspunkt September.

    Jeg har også lyst å reise til Tokyo. Dermed tenkte jeg kanskje å kombinere begge.
    Først reise til Seoul (fordi Finnair flyr ikke til Busan lenger). Deretter ta toget (3timer) til Busan.

    Jeg regner med 6 dager (5 overnattinger) i Busan.
    Deretter ta flyet til Tokyo tidlig på den sjette dagen.
    Jeg regner med 5 dager (4 overnattinger) i Tokyo.

    I år reiste jeg med Finnair til Seoul, med mellomlanding i Helsinki. Det passet meg bedre som bor oppe i Tromsø. Når jeg ser på flyprisene nå for enkeltbilletter så er det veldig mye dyrere enn å kjøpe tur/retur til en enkel destinasjon.

    Tromsø - Seoul: 14800kr
    Tokyo - Tromsø: 18500kr
    Totalt: 33300kr
    Prisen for fly mellom Busan/Tokyo vil komme i tillegg.

    Tromsø - Seoul: 10650kr (tur) / 11760kr (retur)
    Totalt: 22410kr

    Tromsø - Tokyo: 9800kr (tur) / 10800kr (retur)
    Totalt: 20600kr

    Hvorfor er det så mye dyrere å bestille enkeltbilletter?
    Er det ikke mulig å bestille en tur/retur, med retur fra en annen flyplass?

    Hadde det bare vært mulig å fått prisen for Tromsø/Seoul (10650kr) og Tokyo/Tromsø (10800kr), totalt 21450kr.
    Jeg måtte betale over 10000kr mer, kun for å bestille 2 enkeltbilletter i stedet.

    Det virket som en god plan til å begynne med. Reise først til Busan for 5 dager, deretter Tokyo for 5 dager. Men det ville blitt for dyrt, ikke verd det.

    Tenker jeg heller reiser bare til Busan i 2025, så blir det Tokyo i 2026. Bare jeg som er veldig utålmodig og vil få mest mulig ut på kortest tid.
     
  2. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,303
    Likes mottatt:
    6,442
    Bonuspoeng:
    183
    Det du etterspør er en open jaw-reise. Velg multi-city på finnair.com og legg inn TOS-SEL / TYO-TOS: upload_2024-9-30_20-46-33.png
     
    Nordlands liker dette
  3. 1884derby

    1884derby Aktivt Medlem

    Innlegg:
    400
    Likes mottatt:
    826
    Bonuspoeng:
    93
    Forslag: Vurder Busan-Japan med båt i stederfor fly. Vet ikke om det er noe særlig billigere, men det gir en annen opplevelse.
     
  4. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,388
    Likes mottatt:
    3,672
    Bonuspoeng:
    113
    Det er mulig å ta båt, hurtig eller vanlig, fra Busan til Fukuoka. Hvis du skal ta mye tog så fantes det før et togpass for både KTX og Shinkansen, mulig det eksisterer enda. Får sett mer av Japan på den måten.
     
  5. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    878
    Likes mottatt:
    2,752
    Bonuspoeng:
    93
    Hovedårsaken til at det er dyrere med enveis er nok at flyselskapene vil at du skal fly begge veier med dem, og sikre at de selger omtrent like mange billetter hver vei på hver rute. Nesten alle selskap differensierer prisene slik utenriks, med unntak av noen lavprisselskap som selger alle billetter som enveis (t/r = 2x enveis).

    Om du vil reise slik du hadde tenkt ville jeg søkt opp multi-city rute slik @trygveat beskriver, og kjøpt separat fly PUS-NRT. Alternativt kjøpe t/r Tokyo med Finnair og separat t/r NRT-PUS (fås fra 1000,- per vei), fly fra Tokyo tar for øvrig kortere tid enn tog fra Seoul.

    Det er forresten for tidlig å bestille flybilletter med lavprisselskapene der, noen av de legger ikke ut før 6mnd før. Jeg så derfor på prisene i mars.
     
  6. DJViking

    DJViking Medlem

    Innlegg:
    162
    Likes mottatt:
    95
    Bonuspoeng:
    28
    Var ikke klar over den muligheten. Takk for tipset.

    Prøvde det ut nå hos Finnair.
    Merkelig Business var ikke mulig å velge.
    Heldigvis kunne jeg velge Premium Economy.
    Men på returen fra Tokyo til Tromsø, så kunne jeg kun velge Premium Economy Light. På turen til Seoul kunne jeg velge Light, Classic og Flex.

    Dersom jeg valgte retur på Lørdag 20 September 2025 i stedet på fredagen, så kunne jeg velge Premium Classic, men fortsatt ingen Flex. Valgte jeg retur på Torsdag 18 September 2025, så kunne jeg velge Flex på returen.

    Liten vits å velge Flex på Tur, hvis jeg ikke kan velge Flex på Retur.
    En annen grunn til at jeg velger Flex er å kunne velge foretrukket sete, men kan hende dette kan kjøpes utenom (tror det koster 900kr per sete).

    Ser at hvis man er en liten person, eller ikke har noe i mot litt 13 timer med tortur å sitte i Economy, så kan man få rimelige billetter fra Tokyo (4500kr).

    Ennå 1 år til September 2025, men noen av billettene fra Tokyo står det "Last N at this price. N < 8).

    Er det noe spesielt med Tokyo som gjør at man ikke kan velge Flex-billetter?
     
  7. DJViking

    DJViking Medlem

    Innlegg:
    162
    Likes mottatt:
    95
    Bonuspoeng:
    28
  8. DJViking

    DJViking Medlem

    Innlegg:
    162
    Likes mottatt:
    95
    Bonuspoeng:
    28
    Reise tur/retur til Tokyo.
    Etter ankomst Tokyo ta båten til Busan (Eller fly).
    Etter 5 dager reise tilbake til Tokyo og være der i 5 dager og reise tilbake til Norge fra samme flyplass.

    Det er jo også en mulighet.

    Jeg sjekket båtpris, og en vei kostet ca. 120 dollar.
    En tur/retur med Fly Tokyo-Busan ville kostet meg rundt 4000kr (kjapt søk på Google Flights).
     
  9. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    878
    Likes mottatt:
    2,752
    Bonuspoeng:
    93
    Som nevnt har ikke lavprisselskapene sluppet billetter så langt frem i tid enda, når de slippes kan du få t/r til 2000kr. For øvrig om det er båt til Fukuoka så sparer du ikke noe på det, da Shinkansen til Tokyo derfra koster 1700kr, ev. fly 1000kr. Men sikkert verdt det for opplevelsen, og du kan ev. spare litt med en natt eller to på rimeligere hotell i Fukuoka vs. Tokyo.
     

Del denne siden