Reiseplaner for 2017 må revideres - solotur til Asia?

Tråd i 'Reisemål' startet av lMartin, 14. nov 2016.

  1. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    På grunn av uforutsette omstendigheter må jeg revidere de konkrete reiseplanene mine for 2017. Planen om sommertur til Canada/USA med fruen skrotes inntil videre og jeg tenker nå mer i retning av en solotur til Asia i tidsrommet første halvdel av Mars. Poengsaldoen min er for øyeblikket på rundt ~70 000 så her må nok reisen betales med cash.

    Jeg ser for meg en varighet på 7-10 dager og minst to land. Jeg er ikke veldig erfaren på Asiareiser, men har sett meg ut Hongkong, Tokyo, Singapore og Seoul som mulige destinasjoner. Noen innspill på dette med tanke på årstid, egnethet for soloreise og hva som lettest lar seg kombinere fra dere erfarne?

    I tillegg sliter jeg litt med å finne gode reisedeals intra-Asia. Til/fra Asia finner jeg akseptable priser med SAS/Swiss/Austrian og Singapore hvis jeg betaler litt mer i en kombinasjon av Premium og Biz, men innen Asia har jeg egentlig bare funnet Ethiopian mellom Tokyo og Hong Kong hvis jeg skal holde meg innen *A. Jeg regner med de færreste faktisk betaler 15 000,- for NRT-HKG med ANA, så noen tips til hvordan jeg bør planlegge bookingen hadde jeg også satt stor pris på :)
     
  2. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Hva slags temperatur er du ute etter? Tidlig i mars begynner våren å titte fram i Seoul og Tokyo, mens det er like klamt og jævlig som resten av året i Singapore og Bangkok. ;) Hong Kong ligger midt i mellom.

    Er det business du er ute etter Intra-Asia? Hvis du har reist lite i Asia vill jeg anbefalt Hong Kong og Tokyo. To av verdens råeste byer. Du kan for eksempel kjøpe billett til Hong Kong fra Europa og så bruke noen av poengene dine på ANA HKG-HND/NRT. Det er korteste vei, men du kan også gjøre litt mer ut av det. Du kan for eksempel selvsagt legge inn en stopover i Seoul (Asiana har veldig god tilgjengelighet på award) på inntil 24 timer. Du kan også legge inn en stopover i Taipei på inntil 24 timer. For eksempel:

    OSL-ARN-HKG (betalt)
    HKG-ICN-HND/NRT (Asiana/ANA) (stopover på et døgn i Seoul)
    HND/NRT-TPE-HKG (EVA/ANA) (stopover på et døgn i Taipei)
    HKG-ARN-OSL (betalt)

    Det er klart det blir mye fly og lounge, men det er jo det som er gøy. ;) Da kan du logge fire nye land. :D
     
    Last edited: 19. nov 2016
    lMartin, Are, KRS and 2 others like this.
  3. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for gode innspill Herlov. Jeg har vært i Hongkong én gang før, det var min første og eneste tur i Asia, men jeg var ung og uerfaren og tror jeg hadde kommet til å fått mer utbytte av turen i dag og har ingenting imot å reise tilbake. Jeg kan jo ta Singapore en annen gang.

    Jeg liker det varmt. 25 grader+ er ikke noe hinder, men alt som er varmere enn hjemme er ok. Jeg ser for meg å kjøpe biz (evt. premium) på de lange strekkene. Jeg var inne på tanken om å fly TRD-TYO og tilbake HKG-TRD, og gå for LCC intra Asia. Jeg ser imidlertid at det ikke setter meg så langt tilbake å ta intra Asia på Award. Tokyo eller Seoul til HKG er tross alt en ganske lang reise.

    Ser det er mulig å få ganske gode priser med SAS i Plus eller Business. Hadde vært morsomt å prøve noe annet, men synes SAS sitt produkt er såpass strøkent at jeg vet ikke om det har noe for seg.
     
  4. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Ok, hvis du er glad i varme og fuktighet, kan man også ta en annen variant.

    OSL-ARN-HKG (betalt)
    HKG-BKK-SIN (Thai) (stopover på et døgn i Bangkok)
    SIN-TPE-HKG (EVA) (stopover på et døgn i Taipei)
    HKG-ARN-OSL (betalt)

    Eventuelt kan du bytte ut Singapore med Kuala Lumpur. Personlig liker jeg Kuala Lumpur bedre Bangkok. Singapore er jo en annen dans. Fortsatt fire land, men noen grader varmere!

    Jeg har reist til alle disse byene alene (med unntak av Taipei, som står på planen neste år) og synes det fungerer kjempebra. Bangkok er jeg ikke spesielt glad i, selv om det er et flymekka, mest pga. trafikkaos, lange avstander og dårlig kollektivtilbud. Likevel havner jeg der rett som det er pga. de beste prisene i business. o_O:cool: Som en outsider kan jeg også nevne Saigon. Fin by!
     
    Last edited: 19. nov 2016
    Are liker dette
  5. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Herlov@ Forstod det slik at han ikke skulle reise på award, men cash.
    Jeg hadde sett etter tilbud og tatt vurderinge derfra. Open jaw med cash er etter det jeg forstår ganske dyrt i de fleste tilfellene. Jeg hadde kjøpt SAS billetter på tilbud(eventuelt noen andre A) og reiset med LLC intra Asia.
    Det er flere her inne som skal ta turen ned til HKG i februar, og flyr Emirates F over til BKK(3t+3t), det kunne jeg tenkt meg. Videre fra BKK-SIN(eventulet Kuala Lumpur til samme pris) så kan du fly i eco fra 650kr med Thai Air Asia. Minst et døgn mellom disse flightene for å ha en god margin.

    SAS:6500kr
    Emirates 10 000kr
    Thai Air Asia 1000kr = ca 17 500Kr.

    Eks:
    ARN-HKG SAS i pluss
    HKG-BKK Emirates F
    BKK-SIN Thai Air Asia
    retur
    SIN-BKK Thai Air Asia
    BKK-HKG Emirates F
    HKG-ARN SAS i pluss
     
    Last edited: 19. nov 2016
  6. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Han ville reise på business, men syntes prisene var stive Intra-Asia. Da foreslo jeg award som et alternativ. Men spennende forslag fra din kant også. :)
     
    Fredrik81 liker dette
  7. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Kan ikke skylde på alkoholen :(
    Så virkelig ikke at det stod betalt ARN-HKG hos deg. Så ut som et spenende alternativ. Jeg lurer på er om det blir mindre poeng om han holder seg innen en zone.
    Ser at South East Asia F = 70 000poeng
    Central Asia & Far East Asia C= 75 000poeng
    Flyr han inn med LCC(Eller Emirates) fra HKG til BKK så kan han fly innen for South East Asia med F.
    F.eks BKK-SIN-CGK (Thai C ned til SIN og Singapore videre i F).

    Jeg tror dette er det beste alternativet, det hadde jeg gått for om det er mulig:
    Hadde han mot formodning klart å skrape sammen 100 000 poeng (Å kjøpe 30 000ville kostet 6000kr). Da ville jeg kjørt F med Thai HKG-BKK-Tokyo. Retur Via SIN med ANA og United i F. Alle F er korte, men 4 F for 100 000poeng er ikke så galt. Da hadde hverfall jeg klart meg i go opp og ned til HKG fra ARN. Når det er sagt så destinasjonen ikke lagt vekt på, annet en Gode F lounger :p

    Dersom C (75 000poeng) er målet så kunne HKG-TPE med EVA TPE-Tokyo med Japan air. Retur Tokyo-ICN Asiana ICN-HKG med Asiana eller Air India (for å få testet flest mulig forskjellige C produkter er man gal så er man gal).
     
    Last edited: 19. nov 2016
  8. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tenkte i utgangspunktet på å bruke cash hele veien, men det var mest fordi jeg ikke tenkte på å bruke poeng på de kortere delene av reisen. Hvordan defineres sonenene?

    Et alternativ jeg ser er:
    TRD - NRT/TYO med SK eller LH i C betalt
    HND/NRT - ICN (21,5 timer stopp i Seoul er vel ikke noe problem med award-billett?) - HKG i Asiana C
    HKG - TRD med SK eller LH i C betalt

    ...eller Swiss... Dette var vanskelig...
     
    Last edited: 20. nov 2016
  9. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,775
    Likes mottatt:
    10,107
    Bonuspoeng:
    183
    Skjermbilde 2016-11-20 kl. 02.00.31.png
    Null stress så lenge det er under 24 timer.

    Hadde selv en liknende reise tidligere i år hvor målet var Taiwan. Reiste da MUC-ARN-HKG-ICN-TPE-PVG-NRT-ICN-HKG-ARN-MUC. Hvor MUC-HKG-MUC var i betalt C og resten brukte jeg 50 000 bonuspoeng på (i tillegg til 1600 i skatter og avgifter) også dette i C. Skamløs plugg av reisebrevet mitt kommer her.
     
  10. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Tror at open jaw blir veldig mye dyrer. HKG er nok den billigste destinasjonen, om det ikke dukker opp noe bra tilbud.
     
  11. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Vet ikke hvordan det er hos LH eller Swiss, men hos SAS ser det ikke ut til at open jaw utgjør noen prisforskjell. I alle fall ikke så vidt jeg kan se.
     
  12. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Ser ut som du har rett, får opp ca 25 000kr i C på open jaw. I oktober fant jeg priser rundt 15-16 000kr til HKG, men ser at disse har øklt til ca 22 000 så da var det ikke rare forskjellen i C.
     
  13. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Open-jaw trenger ikke å koste noe ekstra.
    De fleste priser er satt opp slik at de kan kombineres tur/retur eller open jaw eller sirkeltur så lenge du har riktig selskap hele veien.
    Det får man spesifisert i fare-rules :)

    Forøvrig, min erfaring med EVA er at det er vanskelig å finne C-award intra-Asia. :(
     
  14. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke sikkert det har noe å si. Jeg er litt n00b på ExpertFlyer enda, men hos Asiana ser det ut til å være C-award i massevis i hele perioden det er aktuelt å reise.
     
  15. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Asiana er korrekt. EVA er problemet, forslaget over var jo å fly via TPE.
    Har forsøkt i lang tid å finne TPE-TYO eller omvendt som kan passe men det er håpløst :/

    Har heldigvis "krysset" EVA av listen før, men flyr de gjerne igjen.
     
  16. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Har heldigvis en del å ta av på avkrysningslista enda, spesielt i C og det viktigste er tross alt at flyturen er behagelig uansett flyselskap og at jeg får krysset av noen nye reisemål :)
     
  17. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Med tanke på begrenset tid og budsjett, har jeg foreløpig lander på følgende:
    TRD - CPH - NRT: SAS C
    NRT - HKG: ANA C
    HKG - SIN: SIA C
    SIN - xxx - TRD: SIA C(?)

    Som gjennomføres i løpet av ~8 dager i Mars 2017. Seoul utgår i denne runden med mindre noen med stor grad av overbevisning mener jeg bør bytte ut en av destinasjonene jeg har satt opp.

    Intra Asia med *A er jo svindyrt, så på NRT - HKG - SIN satser jeg på å svi av noen bonuspoeng for å slippe og reise med Tiger eller Jetstar.

    Når det gjelder returen med SIA ser jeg jo at dette blir noe dyrere enn f.eks. Swiss hele veien. Jeg har kun erfaring med SIA i økonomi og det synes jeg egentlig var ganske bra. Utover at SIA gir dobbelt så mange poeng, er det verdt de ekstra kronene? Og bør jeg gå for SIN-LHR med A380, SIN-CPH med 772 eller SIN-AMS med A350? SAS vil i utgangspunktet ikke la meg booke via AMS når jeg skal til TRD, men jeg regner med det vil ordne seg på en eller annen måte.
     
  18. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Med SQ får du gammel business til CPH.
    Det er 350 til AMS med ny business, LHR har ny business på 777 og gammel på 380.
    Du kan også fly 350 til DUS.
     

Del denne siden