Road trip USA, julen 2018

Tråd i 'Reisemål' startet av holmen, 04. nov 2018.

Tags:
  1. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,603
    Likes mottatt:
    63,608
    Bonuspoeng:
    293
    Hei folkens!
    Vi skulle egentlig på 14dagers cruise i Karibien i julen. Planene ble endret da en i reisefølget ble utsatt for en bilulykke, og ikke kan reise. Kona og jeg har derfor litt tid i USA som må planlegges på nytt.

    Vi flyr til New Orleans 19. Desember, har 3 netter der, og så har vi leid bil. Retur fra MIA er 27. Desember.

    Det vil si at vi har tiden fra 22. Til 27. Desember på å komme oss til MIA, og må finne et hyggelig sted å "feire" jul underveis.

    Tanken nå er å kjøre (med en overnatting på veien) til feks Savannah eller Charleston, og finne et fint gammelt hotell hvor vi kan feire julo i 2 dager, og så kjøre til MIA med en overnatting på veien.

    Har noen tips til denne reiseruten? Eller forslag til noe helt annet? Vi har vurdert å droppe leiebil, og heller fly til et eller annet sted, men da ble det for mye å velge mellom. :p

    Vi har også mulighet til å flytte returen til feks. 30. Desember.
     
  2. Sooninson

    Sooninson Medlem

    Innlegg:
    179
    Likes mottatt:
    421
    Bonuspoeng:
    63
    https://www.plantersinn.com/
    Bodde på Planters Inn da jeg var i Charleston. Utrolig flott hotell, god service og sentral beliggenhet. Var der riktignok ikke i julen, men ser de har juleåpent. Tipper på høy «sørstatsjulestemning» på dette hotellet.
     
    holmen liker dette
  3. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,603
    Likes mottatt:
    63,608
    Bonuspoeng:
    293
    Har sett på Planters Inn, faktisk. Men det kostet 10k for to netter, det ble litt i overkant.
     
  4. vegasbaby

    vegasbaby Aktivt Medlem

    Innlegg:
    293
    Likes mottatt:
    298
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg ville kjørt til Atlanta, deretter Savannah og så østkysten hele veien ned til Miami, feks via St. Augustin.

    Atlanta er en kul og progressiv by, med mye bra shopping. Tipper man kan få gode priser på noen av luksus-hotellene over jul, særlig i Buckhead.

    Savannah er fabelaktig, mye deilig mat og vakre omgivelser. Charleston er litt mer konservativ, og noe mer "satt",

    Nordlige Florida (Tallahasse, Gainsville og Jacksonville) er også ganske kjedelig, og Orlando er etter mitt syn mest for barna (og ev. golf).
     
    holmen liker dette
  5. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,603
    Likes mottatt:
    63,608
    Bonuspoeng:
    293
    Vi har regnet litt på tidsbruken, og har flyttet returen til 30. Desember, så vi rekker å se litt på veien.

    Kona vil se på endene på Peabody i Memphis (og kanskje se Graceland med julepynt), så vi må en tur nordover først. Trenger kanskje en overnatting på veien, og lurer på om Birmingham er et sted som er noe poeng å reise innom?
    Trenger også et stoppested mellom Charleston/Savannah og Miami. Er St. Augustine som @vegasbaby foreslår et bra sted? Eller Daytona Beach?

    Utkast til reiserute per akkurat nå:
    OSL-ARN-MIA-MSY
    New Orleans
    Kanskje en stopp på veien?
    Memphis
    Nashville
    Pigeon Forge (Dollywood!)
    Charleston/Savannah
    Daytona Beach/St. Augustine
    Mami
    MIA-OSL

    Må nok kutte en stopp eller to for å ikke ende med alt for mye kjøring.. Også må vi ende opp på et hyggelig sted rundt julaften, hadde jeg tenkt. Akkurat nå blir julaften i Nashville eller Pigeon Forge. Litt usikker på om det er optimalt.
     
  6. Ombo

    Ombo Medlem

    Innlegg:
    198
    Likes mottatt:
    928
    Bonuspoeng:
    93
    St.Augustine er en nydelig by og Amerikas eldste. Daytona er `Syden` og har ikke i nærheten så mye sjarm og egenart som St.Augustine.
     
  7. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,745
    Likes mottatt:
    872,604
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg ville brukt en dag eller to i Pigeon Forge .. og Dollywood. Det er et lite mini Orlando .. artig turiststed. En runde i Great Smoky Mountain og Cades Cove ..
    http://www.cadescove.net/wildlife/
    Min datter sier hun har truffet bjørn der flere ganger .. ta med matpakke fra Subway på veien fra Pigeon Forge til Cades Cove ..

    Fra Pigeon Forge kjører du østover mot Johnson City og opp i fjellet til Banner Elk og Sugar Mountain. Der finner du alpelandsbyer og alpinanlegg (ofte med kunstsnø og god varme i luften), bra hoteller og after skiing. Derfra kan du kjøre til Charleston, Myrtle Beach og Savannah ..

    Før Pigeon Forge kunne jeg hatt lyst å stoppe i Chattanooga ..

    Skal sjekke med min datter on hvordan julen er i Pigeon Forge og Dollywood .. hun har hatt sesongkort i Dollywood de siste 10 årene og hun bor på Hønefoss ..

    https://www.dollywood.com/themepark/Festivals/Smoky-Mountain-Christmas
     
    Last edited: 04. nov 2018
    holmen liker dette
  8. vegasbaby

    vegasbaby Aktivt Medlem

    Innlegg:
    293
    Likes mottatt:
    298
    Bonuspoeng:
    63
    Yes, Daytona er avoid at all cost. Tacky beach by.

    God reiseplan. Memphis og Nashville er to artige byer, foretrekker kanskje Memphis - hadde en mer livlig downtown.
     
    holmen and Ombo like this.
  9. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,745
    Likes mottatt:
    872,604
    Bonuspoeng:
    293
    Jul i Pigeon Forge - Dollywood

     
    holmen and vegasbaby like this.
  10. Kalsnes

    Kalsnes Medlem

    Innlegg:
    213
    Likes mottatt:
    686
    Bonuspoeng:
    93
    Da sitter vi på samme fly hjem :)
    Kjører Miami i 5 dager, Key Largo 1 dag, Key West 3 dager og en dag til i Miami før hjemreise. Vil anbefale deg "safari" i Everglades om du har muligheten.
     
    holmen and Thomas123 like this.
  11. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,709
    Likes mottatt:
    5,931
    Bonuspoeng:
    183
    Hukommelsen er ikke lenger hva den en gang (aldri) var :) Tror kanskje du allerede har spurt om, og fått tips om New Orleans? Hvis ikke -og du ikke har vært der før, er det jo atskillige steder/aktiviteter som kan anbefales (Riktignok med forbehold om at jeg aldri har vært i French Quarter i jula) .....
     
    holmen liker dette
  12. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,603
    Likes mottatt:
    63,608
    Bonuspoeng:
    293
    Da blir det i alle fall ikke Daytona Beach.

    St. Augustine er nå på lista! Og ligger i grei kjøreavstand mellom feks. Savannah og MIA.
     
    Ombo liker dette
  13. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,603
    Likes mottatt:
    63,608
    Bonuspoeng:
    293
    Nydelig! Dollywood er nå også på lista!

    Har du noe tips til Chattanooga?
     
  14. Elo

    Elo Snuteflyger

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    466
    Bonuspoeng:
    63
    Husk Willie Mae’s i New Orleans da. Texas er jo også fantastisk å oppleve. Rodeo + biff!
     
    holmen liker dette
  15. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,603
    Likes mottatt:
    63,608
    Bonuspoeng:
    293
    Daytona er ute av lista :)
    Jeg tittet på kartet, og så hva som var halvveis til MIA.

    Var i Memphis og Nashville for et par år siden, men kona har ikke vært der. Likte meg godt begge steder, men velger to netter i Memphis fremfor en natt i hver by.
     
  16. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,603
    Likes mottatt:
    63,608
    Bonuspoeng:
    293
    Vi endte opp i minikabinen, da det ikke var ledig dobbeltsete foran. Har ikke testet minikabinen til SAS før, så det blir noe nytt.

    Everglades har vi testet før, har familie i West Palm Beach. Men det kan absolutt anbefales!
     
  17. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,603
    Likes mottatt:
    63,608
    Bonuspoeng:
    293
    Willie Mae's står på lista også, det var noen som tipset om det i en annen tråd!
     
  18. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,603
    Likes mottatt:
    63,608
    Bonuspoeng:
    293
    Du husker rett! Denne planleggingen startet nemlig for flere måneder siden, da cruiset fortsatt var på planen.
    New Orleans har vi skullet til hele tiden. Jeg har vært der før, men kona har ikke.
    Mottar gjerne tips til New Orleans uansett, vi har 3 dager der!
     
  19. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,603
    Likes mottatt:
    63,608
    Bonuspoeng:
    293
    Reiseruten er i stadig forandring, og akkurat nå ser den kanskje slik ut:
    Skjermbilde.JPG
    New Orleans 19-22/12
    Memphis 22-24/12
    Chattanooga 24-25/12
    Pigeon Forge (Dollywood!) 25-27/12
    Savannah (eventuelt Myrtle Beach/Charleston) 27-29/12
    St. Augustine 29-30/12
    MIA retur 30/12

    Kjøreetapper på 2,5t - 6,5t.
    Den lengste er fra Pigeon Forge til Savannah, mulig vi skal se på en pitstop på veien der. Vær og føre kan nok gjøre at ting tar litt lenger tid også.

    Reiseruten ser sikkert ikke sånn ut i morgen. :cool:
     
    Neonex, Kalsnes, Thomas123 and 2 others like this.
  20. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,392
    Likes mottatt:
    5,546
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg, kone og kids drar også hjem med balja den 30. Des. (Da har vi vært der 3 uker totalt med henholdvis 1 uke på øst, 1 uke Orlando og 1 uke vest)
     
    Kalsnes and holmen like this.

Del denne siden