SAS Begrenser antall enheter i Plus på enkelte destinasjoner

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av veeegard, 06. mars 2019.

1. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,983
    Bonuspoeng:
    293
    Er ute for min del, om det så innebærer en overnatting i Zürich, Wien eller Lisboa. Nok er nok.

Det gjør jo også SAS MC mindre attraktivt, det er fortsatt kult på IC, men der skal du jo være ultrafleksibel, booke et år i forveien eller ekstremt glad i Kina for å finne noe.

democomputer, snartur and furlong like this.
  2. Kristian

Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

Likes mottatt:
    38,642
    Bonuspoeng:
    293
    Eg meiner å hugse at tidlegare marknadssjef i SAS Eivind Roald lanserte SAS Plus som eit 'business light'-produkt. Heile greia liknar meir og meir på eit 'economy light'-produkt...

Spørsmålet er om
    - a) 'forbetringane' spreier seg til resten av rutenettet?
    eller
    - b) SAS sluttar med dette tullet?

Håpet seier b), fornufta seier a)...diverre...

drsyk, furlong, Sonictravel and 2 others like this.
  3. Jan Fredrik

Jan Fredrik Veteran

Likes mottatt:
    1,723
    Bonuspoeng:
    113
    Noe av det dummeste jeg har hørt. Og det dummeste SAS har gjort på utrolig lenge!

4. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,506
    Bonuspoeng:
    183
    Det stemmer ikke. SAS er pliktig til å si nei til å selge alkohol til overstadig berusa personer.

Dessverre så støtter jeg dette tiltaket. Jeg har selv vært med på flere ubehagelige flyturer på OSL-ALC med passasjerer i SAS Plus som har fått alt for mye å drikke og laget ubehagelige situasjoner for både andre passasjerer og besetning.

5. veeegard

veeegard Veteran

Likes mottatt:
    9,395
    Bonuspoeng:
    183
    OK. Du skal få det inn med teskje.

Dette var et poeng for å understreke at å sette en absolutt grense på 3 enheter er feil vei å gå, om målet er å forhindre de få personene som ikke klarer å beherske inntaket skal bli apekatt. De vil vel uansett finne andre måter å få i seg nok på.

Enkelte burde nok sikkert spist mindre kjøtt, mindre sukker, og kjørt saktere på veien også. Det blir ikke satt import-forbud mot kjøtt og sukker, med fartsmåling og deklarasjon av samtlige kjøretøy som kjører over norgesgrensa av den grunn.

Edit: Det var altså en sammenligning for å illustrere at å sette en grense for absolutt alle, ikke er hensiktsmessig, siden de negative konsekvensene ofte blir tyngre enn de positive.

Last edited: 07. mars 2019
    Jan Fredrik, drsyk and RoadKing like this.
  6. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,506
    Bonuspoeng:
    183
    Teskje trenger du nok selv... :p

Man får se hvordan dette implementeres i praksis, men jeg synes det er bedre å sette en grense på tre enheter per person enn å ha fulle apekatter rundt meg som ikke klarer å oppføre seg. Jeg vet at mange klarer å drikke tre enheter og fremdeles oppføre seg pent, men min erfaring tilsier at det gjelder langt i fra alle.

:D

7. vegardg

vegardg Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,171
    Bonuspoeng:
    163
    De er pliktig til å si nei til å servere gratis alkohol til overstadig berusa personer også.
    Så lenge de fremdeles tilbyr alkohol for salg ser jeg ikke at dette tiltaket løser noen av de problemstillingene du skisserer.

8. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Valget har blitt ennå enklere her. Jeg flyr Norwegian direkt fra Ålesund istedenfor SAS AES OSL LPA ... eller LH OSL FRA LPA osv. Ikke bare billigere men får jo nesten 2 dager ekstra som hadde gått i reising hver vei

EndreD liker dette
  9. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,983
    Bonuspoeng:
    293
    SAS er ikke pliktig å servere hverken gratis eller betalt alkohol til noen som er åpenbart beruset. Slik har det alltid vært.

Jeg er veldig enig i at det er en uting at folk ikke kan styre inntaket sitt, men da er det just det som er problemet, at inntaket ikke har blitt styrt, hva enten det er betalt for eller ikke.

At SAS introduserer en grense på 3 enheter på enkelte flygninger (strekninger?) vil ha absolutt nix nada innvirkning på overstadig berusede personer, annet enn på bunnlinja til SAS, frustrasjon hos mannskapet og irritasjon hos kundene.

De som vil drikke, de drikker uansett. De drikker i loungen (eller blir de å få bare 3 enheter totalt for reisen, så det de måtte innta i loungen vil påvirke totalregnskapet?), de drikker ved pub, restaurant, kafe, smugdrikker taxfree varer...

Hvis dette er et reelt problem på disse strekningene, burde de heller a) Ikke solgt Plus på disse strekningene og b) hatt totalavhold ombord.
    Hvorfor gjør de ikke det mon tro... Jo det skal jeg si deg, fordi de bryr seg ikke om de søte små rundt omkring, at de blir eksponert for fulle voksne får være deres problem. SAS bryr seg ikke om folk blir fulle. Men de vil veldig gjerne ha mere penger i kassen...

Men det er jo greit. SAS velger hvilke produkter de ønsker å selge. Hvis det finnes et marked for produktene deres, så kan vi vanskelig klandre dem for det.

Å betale mange hundrelapper ekstra for europeisk Plus forekommer meg mer og mer som en stor vits. Jeg fatter ikke hvorfor de tviholder på det der. SAS er et GO selskap i europa, hverken mer eller mindre (eller jo, mye GO Light her gitt).

Jeg syns de skal holde seg til å selge GO.

Personlig, skal jeg fortsette trenden fra ifjor, jeg skal reise biz med Lufthansa, Swiss og Austrian i europa. Ikke bare er servicen på disse, fri for en masse unntak, regler, fotnoter og whatnot som gjør at folk kommer til forum som dette for å forstå hva de kan vente seg av service/servering (SAS egne folk har jo mistet oversikten). Men jaggu, som en annen påpekte, er disse billettene også ofte rimeligere enn SAS GO. Forstå det den som kan.

kfly, Liza, Jonkebassen and 10 others like this.
  10. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,593
    Bonuspoeng:
    113
    Nå er det ikke lenge til før SAS blir til Ryanair :). Kanskje på tide å bytte til Aegean Airlines når det gjelder gullkort og adgang til business class loungene ute i verden. Jeg så i går servering intra europa med Aegean Airlines Business Class vs. SAS PLUS og jeg må si: fyyyyyyy f"eennn for et nivå dem holder, det skal da ikke være mulig hvor bra det ser ut hos dem. Og mens (mange) her inne med gullkort/diamantkort lever av polarbrød med ost og skinke, så går SAS i profitt og sjefen selv med et par millioner mer i lønn. Så lenge dere som virkelig bruker flere hundre tusner kroner enten det er jobb eller ferie på SAS for å få den statusen dere ønsker men ikke sier i fra NOK er NOK så vil dette bli vondt til verre.

11. veeegard

veeegard Veteran

Likes mottatt:
    9,395
    Bonuspoeng:
    183
    Her er svaret jeg fikk fra SAS angående nektet lounge ved barn reisende alene i Plus (https://insideflyer.no/forums/threads/god-søndagsmorgen.12943/page-2):
    upload_2019-3-7_9-39-14.png

Her er svaret jeg fikk angående SAS sin nye 3-enhets forbedring:
    upload_2019-3-7_9-39-52.png

Kunne de ikke bare satt på autosvar? Det hadde jo spart dem for enda litt penger.
    "Takk for at du skrev til oss kjære lojale kunde. Dine synspunkt er viktige, men vi bryr oss egentlig ikke."

12. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Kanskje SAS kan hente tilbake reklamen for Braathens Back: "Folk her har ingenting å klage på, for de får jo ingenting".

Kristian and EndreD like this.
  13. flying_all

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde vært lett valg, hadde bytta om Aegean hadde flydd AES OSL :(

Travellingalf and SVG_flyer like this.
  14. flying_all

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg fikk tilbake 1500kr hvert fall når jeg hadde booka sas plus men ble satt bak i GO :(

15. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,430
    Bonuspoeng:
    183
    Lufthansa har ikke noe begrensning for å si det sånn.. Og man er garantert uten nabo. Minuset er vel at de kan sereve ting som minne om grevling til tider, men det gjør jammen meg SAS og.
    Jeg forstår for så vidt argumentet med mindre fyll, men man har jo et lovverk i bakhånd som skal håndtere dette med overdreven skjenk.
    Nei takke seg til Luftwaffe og deres germanske naboer. Der er det orden i sysakene

16. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,991
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er jo selvfølgelig forvirret, som vanlig.
    Gjelder tre enheter i Plus også for Diamanter og Pandion?
    Gjelder tre enheter for de som sitter i Go og betaler for en enhet?
    Gjelder tre enheter for Diamanter og Pandion i Go?

Så vidt jeg kan se gjelder fotnoten bare for de som har kjøpt SAS Plus billett.

• Gratis drikke i SAS Go når vi tilbyr salg om bord.*
      Gi gjerne beskjed til personalet vårt om at du er om bord ved å vise frem Diamant-kortet eller Diamant-statusen din i SAS-appen.
    * Gyldig for deg og en venn eller opptil fire familiemedlemmer som sitter sammen med deg, unntatt alkoholholdig drikke på innenlandsflygninger.

Liza, McBuljo, RoadKing and 2 others like this.
  17. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,593
    Bonuspoeng:
    113
    Kanskje bytte ut Lufthansa Business med Austrian Business via Wien til Dublin? ;)

anders82 liker dette
  18. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,430
    Bonuspoeng:
    183
    Flyr faktisk med Swiss tilbake :)
    Og så skal til USA med Austrian i C i mai

RoadKing liker dette
  19. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,593
    Bonuspoeng:
    113
    Tenke du vil like denne: er ganske klart her hvilke selskap man bør fly med ut av europa og hjem hvis muligheten byr seg :).

flying_all, Eddie47 and anders82 like this.
  20. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,593
    Bonuspoeng:
    113
    Kopi paste på dem begge?

Del denne siden