Ser ikke noen grunn til at Norwegian skulle kutte ut 24 timer regelen? At SAS ensidig endrer gjør jo ikke at konkurransen mot andre selskaper enn SAS forsvinner. Feks har British Airways 24 timers regel også. Samt Luftie.
Om denne regelen egentlig bare er en ulempe, så vil de jo kutte den om de kan. Man kan liksom sette opp renta så fort DNB har gjort det. Om denne regelen egentlig ikke er en spesiell ulempe for selskapet, så kan man jo lure på hvorfor SAS bruker tid og energi på å kutte den. "Samkjøring" tror jeg lite på. Når det gjelder rebook/cancel 1/3 timer før avgang: Tipper det at dette egentlig ikke er noe problem på long haul, de fleste har vel forstått innen 3 timer før om de skal fly eller ikke. Men på kortdistanse? Dette kan straffe seg skikkelig i bedriftsmarkedet.
Noen som vet om dette også gjelder TPC? (Jeg regner ikke med det siden den fleksibiliteten er hele poenget med TPC, men SAS er jo like konsistent og troverdig som Trump)
Veldig upraktisk :/ Kan forsåvidt se at dette har kostnader mtp at de må billettere og kansellere, men hva med heller å videreføre tjenesten med et 250kr gebyr pr bestilling? De gjør jo at kundene fortsatt har noe fleksibilitet, og at SAS vil få betalt / dekket sine kostnader.
Ja da blir det slutt på impulsbestillinger. Har definitivt beholdt flere enn jeg har kansellert med denne regelen, men bookingfingeren sitter løsere med den ekstra lille tryggheten. Men det er vel noen som har regnet seg fram til at de fleste ikke er som meg.
Vilkår som dette eksisterer utelukkende fordi det er lovpålagt eller fordi konkurransesituasjonen tilsier at dette må tilbys for å ikke skille seg negativt ut i markedet. Det vil være lav terskel for Norwegian å justere betingelser når deres eneste direkte konkurrent på nettverk ut fra Skandinavia ikke lenger tilbyr angrefrist.
SAS har allerede samkjørt loungeregler for premium economy, endringsgebyr er justert opp fra 650 NOK/SEK til €70 og nå dette. HQ i Paris ønsker nok ikke at SAS selger code share på AF/KL med bedre betingelser enn i deres egne kanaler.
Ikke uenig i premisset ditt. Men Norwegian konkurrerer også med BA, LH-gruppen osv. Derfor er jeg forsiktig optimist og håper de beholder regelen. Å beholde denne konkurransefordelen vs SAS koster neppe koster stort I rene kroner siden Norwegian har moderne (i motsetning til SAS) systemer som håndterer eventuelle avbestillinger veldig greit. Det skal også sies at Norwegian likevel er "luringer nok" til å ta betaling (ikke bare reservasjon) fra kortet umiddelbart, og deretter sitte på pengene en ukes tid før de betaler tilbake etter avbestilling. Har ikke brukt 24-timers regelen mye, men dette er i alle fall erfaringen min for tilbakebetaling på en god del flex-avbestillinger. Det blir rentepenger og likviditetsboost av slikt, når man gjør det ti-tusenvis av ganger i året
Kanskje vi alle burde sendt hver vår klage-epost om at dette er bedritent gjort? For å legge press på de med hva vi synes?
Nå skriver E24 om det. Dem har også kontaktet Norwegian, som skriver at dem "vet at kundene våre setter pris på å ha 24 timers åpent kjøp og har derfor ingen planer om å endre på dette". SAS ønsker ikke å svare på avisens spørsmål før mandag. Kan det tyde på at SAS kanskje snur i denne saken likevel? https://e24.no/naeringsliv/i/o3o1BK/sas-fjerner-aapent-kjoep-det-er-kjipt-gjort
Herlig med 2 ting her: 1) Norwegian svarte akkurat slik jeg synes de burde 2) kommentaren fra Forbrukerrådet: "lovlig, men kjipt av SAS" Kunne ikke vært mer enig med FR, og som en annen skrev lenger opp i tråden: SAS gjør det veldig vanskelig for kunder å like dem. Dette er jo bare en av endringene, den andre nylige var jo: ngen ubrukt flex refusjon ved no-show/glemt/misset avreise. Den har de nå utsatt - men de har jo tydelig vist at de vil ha endringen...
Opplevd? Tja. Faktisk? Ingen aning. Alliansebytte gjorde jo at ting litt litt skeis. Men på en måte ja, jeg så kanskje en svak antydning til at det var litt lettere å få tak i bonusseter etter at de innførte betaling.
"Three strikes and you're out" Strike 1 - overgang til Skyteam strike 2 - setereservasjonsgebyr når man booker vanlige businessbilletter Strike 3 - ta bort 24-timers åpent kjøp jeg har alltid vært fan av SAS, men nå syns jeg det har gått for langt. Jeg kommer aktivt til søke meg til andre flyselskaper. Jeg sier ikke at jeg går inn for å boikotte SAS, men jeg har nå ingen grunn til å velge SAS over andre. Min lojalitet til SAS er omtrent lik som SAS sin ledelse sine lovnader om at ingenting skulle endres ved overgang til AF Jeg har lenge kalt AF for Airdrit, synd at de drar med seg SAS ned i møkka.
For at dette ikke bare skal bli noen bjeff i starten, og så dør protestene ut, synes jeg det er på sin plass å kontakte SAS og fortelle hva man mener om slikt. Det tar hele tiden bort kundefordeler og gjør det mindre og mindre attraktivt å foretrekke dem, så jeg lurer på strategien bak slike avgjørelser. Minner dessverre om tankegangen til Ryanair og andre lavprisselskaper, bortsett fra prisen da... Jeg har akkurat sendt mail til [email protected] og luftet min mening om det de holder på med, og oppfordrer flere til å gjøre det samme.
Har tenkt litt på det her.. Elkjøp hadde i "alle" år åpent kjøp i X antall dager. Det er jo verdens beste argument når selger står i butikken og kunden er usikker på å handle eller ikke. "Kjøp det og bestem deg når du kommer hjem". Jeg tror dette solgte betydelig flere produkter enn det som kom i retur. Hos SAS kunne de tenkt på samme måte. Istedenfor at kunden kjøper billetter og kanskje "glemmer" å kansellere innen 24 timer, eller velger å beholde de for det er mye styr å kansellere og bestille andre, så vil kunden sjekke andre muligheter før de eventuelt kjøper billetter hos SAS. For meg virker dette som en dårlig løsning, både for SAS og kundene..
Sendte inn til SAS, og fikk ett litt overraskende svar: "Jag beklagar att du känner såhär, men detta är inte information som SAS i nuläget gått ut med officiellt. Skulle denna ändring implementeras så kan jag absolut förstå frustrationen, men som sagt kan jag i nuläget inte bekräfta någonting gällande detta." Jeg svarte tilbake med henvisning til nettsiden hvor det står
Jeg fikk beskjed om at det er en test: "Vi kommer att vidarebefordra detta till rätt team, då vi ständigt strävar efter att förbättra upplevelsen för våra kunder. Det här är något vi för närvarande testar, och det är möjligt att det kommer att förändras i takt med att vi lär oss och anpassar oss. Din input betyder mycket för oss – särskilt som en av våra värdefulla Diamond-kunder. Tack igen för att du hörde av dig."
Det er mye forskjellige svar her tydeligvis. Jeg fikk nå denne når jeg svarte med henvisning til hvor det står på nettsiden: Hej XXX, Tack för ditt mejl. Jag är ledsen att du känner såhär. Den här informationen har SAS ännu inte gått ut med offentligt. Vi tackar för din feedback angående detta och tar det vidare. Vi strävar alltid efter att bli bättre och utvecklas och därför uppskattar vi era tankar och åsikter. Tack för att du väljer SAS. Om du har ytterligare frågor eller behöver hjälp i framtiden, tveka inte att kontakta oss. Njut av resten av dagen! Vänlig hälsning, Elin SAS Customer Service EuroBonus