Lurer på om SAS skjønner hva de faktisk driver med her. Det strider jo mot alt de har reklamert med de siste årene at de satser på "traveler", etc. @peterfox Kjører Insideflyer en sak på dette og spør SAS som en uttalelse? Hvis SAS faktisk har tenkt til å gjøre dette så er press i media beste måte å reversere det på.
Den reelle årsaken til dette er nok planene om evig-EBG til folket. Da kan de stoppe gamlefar som har sluttet å reise i jobben for å slurpe cava på deres regning 2 ganger i året i Alicante.. Og neste skritt: Nordicwings! Alle fly til/fra småbyer blir flyttet til datterselskapet Nordicwings, SAS selv flyr kun mellom OSL-CPH-ARN og intercontinentalt. Nordicwings forblir i Eurobonus, men faller utenfor *A. Alle seter er eco og gir 250 eller 500 poeng per flight avhengig av fleksibiliteten på billetten. Mat og drikke ombord kan kun kjøpes med EB-poeng. PS. Are Aviation Consulting NUF LTD skal ha sitt honorar på 15mnok for denne gode planen. Og evig-EBG som et tegn på goodwill..
Jeg er ikke helt enig i det, jeg har reist på jobb på flere av disse stedene i år: Vilnius, Poznan, Manchester, Dublin, Barcelona, Bucharest, Linate (Malpensa mister ikke lounge ettersom dette er Lufthansa som driver). Er så absolutt ikke happy med dette her, EBG hadde det faktisk mye bedre før i tiden før PLUS kom på banen. Dette er vel måten de skal finansiere alle bollestuene sine på da? Samt ny innenrikslounge/suppelounge på OSL.
må si at dette er et ualminnelig skuffende tiltak. SAS er jo ved å være verken det ene eller det andre..... hvorfor i alle dage skal man velge SAS plus som produkt ?? Selv om jeg stort sett reiser til og fra de flyplasser der *gold gir lounge tilgang, må jeg jo si at jeg med EBG i hånden har satt stor pris på å kunne få kone mor med igjennom fast track og lounge på en overfylt Mallorca flyplass midt i sommerferien..... selv om SAS i mange tilfelle har vært dyrere enn f.eks Norwegian, er det SAS som er valgt, nettopp på grunn av de små ting. Den motivasjon forsvinner sakte men sikkert.....
Tenk at vi er i ferd med å få den bisarre situasjonen at selskaper som Luftwaffe tilbyr kontraktslounge til EBG/D på eco-billett mens SAS selv ikke gjør det... Så lenge det varer.
Det er forsåvidt forståelig med tanke på hva disse loungene sannsynligvis koster SAS i forhold til prisen på de billigste Plus-billettene. For min del er ikke denne endringen all verdens dramatisk siden dette er flyplasser hvor reisen typisk starter eller slutter (for min del i alle fall) og behovet for lounge ikke er all verden. Så lenge vi får beholde tilgang til *A-loungene skal jeg ikke rope alt for høyt... ...men noen forbedring er det definitivt ikke!
*OFFTOPIC! Er det bare jeg som syntes det er rart at en så utseendemessig flott lounge som i Barcelona ikke serverer noe håndfast mat?
Jaja... Da forsvant (enda) en grunn til å velge SAS på reiser i Europa. Tyder på at de er på vei tilbake til den gamle mislykkede strategien - for dyr til å konkurrere med low cost selskapene og for lite add ons til å konkurrere med de øvrige selskapene.
On topic: Jeg forstår godt at SAS kan ha gjort en vurdering av hva noen av kontraktsloungene tar seg betalt kontra hva man rent faktisk får igjen. La oss for eksempel si at loungen på BLQ fakturerer SAS 15 eller 20 euro pr. hode (eller en fastpris som gir en lignende snittpris pr. hode): Den prisen står på ingen måte i stil med det loungen tilbyr, og det kan godt være at SAS har fått litt kundesurving over det også. Derfra er veien kort til å tenke at man kutter ut hele skiten og heller satser på eget loungekonsept (som det riktignok kan diskuteres om er spesielt bedre enn en del kontraktslounger, om man ser vekk fra gullstuene på OSL og ARN). Det er ikke nødvendigvis SAS' valg i prinsippet som er problemet her, skulle jeg mene. Det vil si: Uansett hvor dårlige kontraktsloungene er og hvor dyre de er for SAS, så burde SAS i det minste ikke kutte adgangen for statuskunder. Det fremstår bare som smålig. Kanskje kan det være at SAS har forsøkt å reforhandle avtalene med disse loungene, men fått et alt-eller-ingenting-valg, d.v.s. businesskunder + statuskunder eller intet. Men det ville overraske meg om det allikevel ikke være mulig med en pr. hode-pris. Fremfor alt ville jeg fra SAS' side kommunisert alt dette på en bedre måte - eller, mer presist - truffet denne beslutningen og kommunisert den lenge, lenge før den ble implementert. Slik det er nå, så vil x antall personer ha kjøpt SAS-billetter fra eller via de nevnte destinasjonene ut fra forventning om lounge, enten det er statusløse Plus-kunder eller statuskunder, og mange av dem vil nok føle seg litt forsmådd - spesielt de som har valgt Plus nettopp for å få tilgang til lounge. Det kan være at SAS må kompensere disse på en eller annen måte, samtidig som det garantert blir litt sur stemning når noen forgjeves forsøker å komme seg inn i diverse lounger i sommer eller på forhånd finner ut at de ikke har lounge allikevel. Det er så utrolig dumt og unødvendig å irritere et kundesegment på denne måten, uansett hvor fornuftig SAS' beslutning kan være i utgangspunktet (i alle fall hva gjelder Plus).
Det jeg forventer nå er at SAS tar seg sammen og får til en korrekt visning av hva man får av tjenester når man bestiller reisen. Dvs. at jeg ikke bare får en generisk tabell over fordeler med de enkelte billettene, men basert på avreiseflyplass og status får konkret at "du vil på flyplass xx på din reise ha tilgang til lounge YY".
Ja, blir alltid skuffet over hva SAS IT klarer å mekke. Men dette burde ikke være veldig krevende... En kan jo se for seg at f.eks. Radisson på sine sider viser en tabell som sier at ved bestilling av deluxe-rom så er det kaffemaskin på rommet. Men etterpå sier at neida, det er kun i utvalgte byer og dersom du har status over det nivået.
En enkel måte å gjøre noe med dette på er jo det gamle trikset med "Walking Wallet" Er vel kanskje den mest effektive måten å vise at en ikke er fornøyd med et produkt.
Noen som husker nøkkelordet da SAS lanserte Go og Plus? http://www.sasgroup.net/en/sas-forenkler-reisen-introduserer-sas-go-og-sas-plus/ Forenkling. Holdt i drøye tre år. Byråkratene i Stockholm ble til slutt for sterke. SAS er nå tilbake der de hørte hjemme gjennom hele det forrige tiåret: Liten skrift, unntakslister, forvirrende begrepsbruk og utydelig konsept. Selv om de taper noen slag på veien ("maks x enheter i Plus" i mikroskopskrift på menyen), vinner de krigen til slutt. Den siste pressemeldingen tipper jeg er forfattet av "Komiske Roald" selv. Mvh EB 3.0 i 2016 m/rollover points