Nå kom det faktisk mail om kundnöjdhetsundersökning idag fra SAS, godt jeg ventet med å svare på den til jeg så dette. Enig i at SAS har fått ett problem med det utvidede Plus saver tilbudet som gir alt for mange billig tilgang til Lounger osv, da må det bli ulønnsomt. Eller for å snu på det så måtte noe sånnt komme etter at de slapp nyheten om utvidet plus saver. :-/
Har sittet og lurt nå, og det er sikkert noen som vet svaret: hva er egentlig definisjonen på tredjeparts fast track? Er ikke Fast Track (med unntak av *A fast-trackene, eller type CPH) for det meste en tjeneste flyplassen selger til SAS, og dermed per definisjon tredjeparts? Er det noen som vet hva som brukes for å definere om en fast track er tredjeparts eller ikke?
Er det bare meg som ikke synes dette er forferdelig dramatisk eller er det noe jeg ikke har fått med meg? Det skal sies at dette ikke påvirker meg i særlig grad da reisemønsteret mitt stort sett gir meg tilgang til *A lounger og EBG-status, men hvis det er prisen man må betale for Plus Saver til anstendig prisnivå er det egentlig greit nok for meg å gi slipp på 3rd party-loungene. Synes kanskje det kjipeste er at Fast Track ryker...
Star alliance.com: All Star Alliance Gold Status holders are welcome to visit any lounge with a Star Alliance Gold sign at the entrance before your Star Alliance member airline flight. Even if you are not a Gold customer, you can still gain access to our lounges if you are travelling on a member airline in international First Class or Business Class. *** Hvis SAS strammer inn på lounge slik de gjør,... Bryter de ikke med Star Alliance prinsipper her?
Star Alliance gold for fortsatt lov til å bruke Star Alliance lounger. Det er tredjeparts lounger, altså lounger som Star Alliance ikke eier, men som SAS har kjøpt kundene sine inn på, som faller bort. Så faller tilgangen til Star Alliance lounger for reisende med Pluss bort noen steder, men det har de full rett til å gjøre, ettersom det er et ekstra gode SAS har gitt til passasjerer med den billettypen, som ikke har med status å gjøre.
Helt seriøst det her kan de ikke tro kunder som står for 70 % av inntjeningen (som de selv hevder) skal ta lett. Si meg en eneste grunn til å gidde å opprettholde gull eller diamant kortet når de kutter så vanvittig i tilbudet. Fast track har vært veldig ettertraktet når man reiser ute i verden og når man som gold member ikke lenger får tilgang til det ute i Europa og enkelte interkontinentale flyplasser så synes jeg det er kroken på døra. De får rett og slett dra til he***ete.
Galskap! Mail sendt. Oppsummert: Differensier produktet mer, men ikke drep nisjen tidligere enn nødvendig/mer enn nødvendig please...
Nei, det er vel ikke forferdelig dramatisk for noen egentlig - kanskje med unntak av SAS. Vi som kunder har alternativer heldigvis. Det de gjør er å forringe et tilbud til de som reiser mest - og som de selv hevder er viktig for dem. Tilgang til lounge ute i Europa var en av de få små fordelene som gjorde at trofaste kunder valgte SAS på feriereiser. Selv opptjener jeg EBD på long haul men har 3-4 turer til "hytten" i Spania og 5-6 turer til familien på vestlandet i løpet av året. Hvorfor skal jeg betale mer for å bruke SAS når alle fordelene tas bort? Da kan jeg like godt velge noen andre. Som en helt annen reklame sier - like bra, bare billigere...
Anbefaler alle å sende epost direkte til SAS sin CEO: [email protected] Så får han se hva hans kunder mener
Med Plus slipper man inn i *A-lounger i Europa slik jeg tolker det. I USA og Asia må man være *G for å slippe inn i de.
Ja, de jeg postet her: https://insideflyer.no/forums/threads/sas-kutter-tilgang-til-3-parts-lounger.6918/#post-115356
Alle som sender inn epost kan gjere som meg - og utheve ordet KOMMUNIKASJON. I desse tider med kommunikasjonsrådgivere på kvart eit gatehjørne - er det rart at SAS ikkje kommuniserer ut slik viktig informasjon (ivertifall til sine beste kunder) i veldig god tid i forvegen. Samme tullet som det er med EB 3.0. Gir snart opp..
Helt ærlig så forstår jeg SAS. - Det er alltids dyrere å kjøpe fra 3. part, som er mye mer "kommersielt drevet" og har priser som antakelig er dobbelt opp av hva de har for samarbeidet innenfor Star Alliance. Om man ser på reisemålene, så er det antakelig en SA lounge i de viktigste / store byene hvor forretningsreisende reiser mest. Deretter så ser de nok på pris/nytte. Om de betaler 15-20 EUR for å få en turist til å slippe inn i loungen, som mange av de knapt har noe annet enn kaffe, te, brus og enkle snacks knapt verdt en EUR, så er prisen høy for et sete og Wifi-tilgang. Vi skal nok heller ikke se bort fra at det er mange andre SA-aktører som gjør tilsvarende samt at det er en "priskrig" i dette markedet. Loungene vil ha godt betalt for et enkelt produkt. Og dersom det er få brukere fra SAS, så parer de betydelige penger på dette. Samtidig har GULL+ kundene full tilgang til mange forholdsvis gode lounger. Så jeg vil i motsetning til andre si at dette er en "spissing av tilbudet", hvor de som reiser mest opprettholder lounge-tilgang der det er viktigst å ha de, mens turistreisende mister en del lounger (uavhengig av status)... (PS: Ja, jeg forstår at det er mange reisende til Gdansk osv på reelle jobbreiser, men det er nok færre av de enn Gull+ til London, Paris osv)...
Enig, og dette minner meg litt om hylekoret som kom da SAS for en tid tilbake halverte poengene du fikk per flyvning. Tror de fleste som den gang sa at de aldri mer kom til å sette sine bein ombord i en SAS-maskin, har sanket godt med EB poeng i ettertid. Med dagens flypriser skjønner jeg at man må være kostnadsbevisst, og da synes jeg ikke det er unaturlig at man tar dette grepet.