Per skrivende stund er det enda ikke sendt plassoppsigelse. Dette må gjøres 14 dager før en streik kan starte.
Jeg vurderer å bestille noe backup billetter med DY. Er det noen her som kan fortelle meg om Norwegian Flex enkelt kan avbestilles på web og om det tar langt å få pengene tilbake? Det er fire år siden jeg sist satt en fot inn i et DY fly...
Hadde en backupbillett med DY til i går. Avbestilte den når jeg skjønte at SAS avgangen ikke ville bli avlyst. Penger tilbake på kortet et par dager etter avbestilling over nett. Fungerte såpass bra at jeg heller ville avbestilt SAS-billetten.
Tidligere har jo DY hatt begrensninger på Flex-billettene sine for å unngå at folk spekulerer ved en eventuell SAS-streik. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/OpgJyA/norwegian-fjerner-flex-billetter-foer-mulig-sas-streik Regner nok med at det kommer så fort en eventuel plassoppsigelse er levert fra SAS.
Takk for hjelpen - backup for alle reiser er bestillt . Jeg husker godt da det var streik hos SAS sist. Når streiken var et faktum, gikk også prisene hos DY i været. Jeg var i Stockholm når det var streik og dagen før streiken var prisen på en billett ARN-TRD på rundt 2 600,- NOK - neste morgen var prisen endret til 5 200,- NOK. Som et resultat tok jeg nattog i 1. klasse hjem (noe som faktisk kan anbefales) og SAS refunderte uten problemer disse 2 500,- NOK som jeg brukte på togbilletten, samt 3-retters på restaurant .
Lurt å kjøpe dem tidlig. Og de kan jo endres både fritt i tid og uten kostnad. Samt refunderes uten penalty om ønskelig. Super enkelt å avbestille. Og pengene kommer greit tilbake. Men jeg synes det ofte tar litt lang tid (mellom 1 og 2 uker) der hvor SAS på sin side får det gjort på 2-3 dager.
Samme gjelder Flyr-flex. I tillegg får du ledig midtsete om du først skal ut og reise med de. Selv holder jeg meg langt unna SAS (siden det er en greie i denne tråden å presisere at man aldri flyr DY)
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rERRbl/derfor-kan-det-bli-sas-streik Denne artikkelen ble publisert i går, men det er ingenting nytt i den som jeg kan se. Jeg håper for all del at SAS unngår streik, men hvorfor drøyer dette så lenge? "Klokset vil ikke si noe om når de planlegger å melde plassoppsigelse". Kanskje de skal vente til like før sommerferien slik at konsekvensene blir størst mulig...
Det er vel mer sannsynlig at de alle prøver å finne en løsning som ikke innebærer streik? De ansatte har vel etter covid hatt permitteringer og mindre vakter (variabel lønn) så å ta en streik kommer jo til å føles i lommeboka også.
Desverre lite sannsynlig at dette går bra uten streik. Løsningen gjennom permitteringer i Norge under covid har jo vært statlig garantert full lønn. Og det har vært bra. Både Sverige og Danmark har hatt trangere ordninger. Men problemet til SAS er fortsatt mange titalls forskjellige, i overkant økonomisk gode, avtaler. Disse avtalene forsvinner ikke over natten. Selv om alle andre lønnstakere bare kan drømme om lignende. Gjelder hele SAS systemet, og var som kjent ikke lenge siden feks baggasje handlers streiket på CPH sist...
Om pilotene skulle gå til streik og flyvninger blir kansellert har jeg forstått det slik at man har visse rettigheter. - kreve penger tilbake. - ombooking til alternativ rute, på samme klasse. Siden vi muligens havner mitt oppi denne streiken (om det skulle bli aktuelt) på vår neste tur til NYC lurer jeg på om samme rettigheter også gjelder på bonusbiletter? Vil SAS (Dennis) booke oss om på raskeste mulig rute, eller kommer de til å påstå at dette ikke er mulig siden det ikke finnes ledige bonusbiletter? En smule nervøs for et slikt scenario etter at den første turen gikk i vasken grunnet covid...
Under streiken i 2019 ble jeg booket om til OSL-LHR-BOS-EWR med British Airways (eco), så tur blir det nok. Legg inn slack på +/- 1 dag på reisen, så har du flere muligheter
I 9 av 10 tilfeller vil du møte negativt svar fra SAS om at det ikke er ledige bonus billetter når du ringer dem. Er du heldig, slik jeg var en gang med en svensk agent i Stockholm. Det ble kansellering under Covid perioden og SAS skyldte på syk personell. Jeg forklarte situasjonen og sa at det finnes mye ledig med Austrian, SWISS, Turkish og Lufthansa til USA på den datoen. 5 min senere var billetten fikset i samme klasse (Business). Saken er enkel de kan hvis de vil.
https://www.dn.no/luftfart/sas/anko...-en-mulig-streik-pa-internt-mote/2-1-1206340? " SAS-pilotene har foreløpig ikke gått videre til Riksmekleren i Norge – eller lignende myndigheter i Danmark og Sverige – for å be om megling og varsle et eventuelt streikeuttak. Det er minst 14 dagers varsel fra streikeuttak og til en eventuell streik kan tre i kraft. " I tillegg står det noe om at det har vært kontakt mellom partene i ettertid, men ikke så mye mer enn det. Så da må man jo bare vente og se.
Bred omtale i DN i dag, som var linket over. Mye interessant, inkl også en kommentar artikkel som i korte trekk sa at Sverige og Danmark kommer til å redde SAS. Men at det sitter lenger inne denne gangen, og at det først blir nødvendig for SAS å vise at de får en avtale med pilotene og andre grupper som gjør at de kan komme ovenpå igjen økonomisk. Og det skal jo mye til, med den sinnsyke gjelden (min egen kommentar). Bak betalingsmur, dessverre, så da er det vel ikke innafor å klippe fra innholdet: https://www.dn.no/luftfart/sas/anko...v-en-mulig-streik-pa-internt-mote/2-1-1206340