Hehe godt poeng i siste setningen din EndreD, jeg slet selv med å innse at "søk om refusjon" var det riktige stedet for en avbestilling jeg hadde innenfor 24t regelen..
Lounge inngang koster noen hundrelapper, eller er sponset av banken. OSLounge er bedre enn SAS gull stue er nå min (gjentatte) erfaring siste par uker. Jeg liker en bra airline lounge, men det er ikke selvsagt at flyselskap skal drive flyplass-restauranter, om man tenker på det.
Om Sas går konkurs, drar de med seg meg i samme fallet 1,5 mill eb poeng ned i det sorte hull er et grusomt mareritt jeg ber til høyere makter at ikke skjer Kanskje jeg bør slå av automatisk eb overføring?
Hvordan bør man taktisk posisjonere seg med tanke på innestående bonuspoeng hvis SAS går konkurs? Antar at poengene er tapt hvis de står urørt på eurobonus kontoen ved en konkurs? Men hvis man har booket flere poengreiser så blir dette kanskje dekket av reiseforsikringen ved en konkurs????
Ja, poengene er tapt ved konkurs, både på EB-kontoen og omsatt i bonusreiser. En ordinær reiseforsikring dekker ikke konkurser. Om du betaler reisen med kredittkort er du dekket av bestemmelsene i finansavtaleloven, men kun opptil beløpet som du du belastet kortet med (typisk skatter og avgifter på bonusbilletter.)
Det er vel bare å løpe til EB-shopen og handle med seg det som gir dårligst value pr poeng. En smekkfin blender fra SMEG går vel for 75.000 poeng?
Kastrup er Danmarks største arbeidsplass og tiltrekker seg et utall andre virksomheter. Dersom SAS går konkurs vil jo «magneten» Kastrup miste mye av effekten og det kan ikke danske myndigheter bare sitte og se på.
Selv om SAS går konkurs, så vil det ikke si at alle de som reiste med SAS før konkursen slutter å fly. De vil forsette å fly, men da med andre selskaper enn SAS.
SAS har CPH som sin største HUB og hvis SAS forsvinner vil passasjerer fra hele Nord-Europa søke til andre HUBer …
Eneste brukbare svar er å reise fort for poengene Jeg pleier å holde saldoen på max 400-500k, og de poengene har en ca-verdi på 50k i biletter. Om SAS dør, så dør poengene også. Men jeg tror absolutt ikke dét skjer. Både dansk og svensk stat vil holde dem med nok cash til å overleve. Men de har nesten 30 milliarder SEK i gjeld, og ingen sjanse i havet til å betjene den gjelden. Så de kan "ta en Norwegian" og restrukturerere. Men altfor få vet hvor utrolig god jobb Norwegian gjorde (Geir Karlsen, kudos til deg) med akkurat det. Statistisk sett er det veldig nær 0% sjanse for at også SAS kan få til det samme. Så de må nok håpe på statlig redning atter en gang. Samtidig har de fått slik hjelp i hver krise tidligere, så det skjer nok som nevnt igjen også.
Er det en lur ide å screenshote appen + SAS Bonuskonto på nettside i tilfelle de går konk slik at vi kan matche status med andre flyselskaper i tilfelle SAS går konk?
Kan i alle fall umulig skade Men så er det jo et spørsmål om andre selskaper vil matche med et bonus-nivå hvor det utstedende selskapet ikke lenger eksisterer, da...
Det vil alltids være noen som kjøper opp boet. Da er eurobonus delen interssant for noen…..så på en eller annen måte blir nok eurobonus kontoen levende videre
Hvorfor ikke? En status er jo normalt sett bare et bevis på at du reiser mye, og slike kunder er jo alle flyselskaper interesserte i.
Sier meg enig i den, status kunder er de som "generer" cash i deres øyne, selv om en del hos SK har fått både gullkort i gaver og via kredittkort avtaler, men slikt vet de ikke hos OneWorld eller Skyteam som er et pluss for oss. Takker ikke nei til oppkjøp hos OneWorld.
Er vi sikker på at poengene dør? Eurobonus er jo skilt ut i eget selskap. Jeg kan ikke mye om selskapsstruktur og hvordan en konkurs i morselskapet vil påvirke EB, men kanskje noen med bedre kompetanse kan belyse det?
Det står litt om dette i vilkårene for EB, på sas.no. I korte trekk forteller de der at bonusselskapet er et eget datterselskap under morselskapet SAS. All SAS sin lånegjeld ligger pt i morselskapet, og mesteparten av driften og betjeningen av rutenettet gjøres også direkte av ansatte i morselskapet. Dette er en av tingene Anko vil endre og flytte til 2 nye datterselskaper hhv driften av hhv store og små fly (enkelt sagt), og som piloter aksjonerer mot i disse dager - men det er en annen historie. Jeg savner nok litt innsyn i økonomiske tyngdelover fra dem som hevder at bonusselskapet vil overleve selv om SAS går konkurs. Bonusselskapet har kundelister som har en viss verdi, men de har også en enorm gjeld til alle kunder som har spart opp poeng og som i prinsippet (selv om alle vi bonusjegere vet det kan være vanskeligere i praksis) kan kreves utbetalt i form av flybilletter. Min klare påstand er at dette datterselskapet i sum har en enorm, negativ verdi - og at ingen vil kjøpe mer enn kanskje smulene som heter kundelister ved evt konkurs. Den løpende driften består i at de selger og får inntekter fra salg av bonuspoeng i store mengder til eksterne selskaper som Amex og SAS MC/SEbank og til flyselskapet selv som interntransaksjon i konsernet. Men selv om bonusselskapet med det har god cashflow og løpende inntekter på slikt salg, så har de selvsagt også løpende kostnader til å kjøpe billetter for dem som vil "ta ut bonuspoeng av banken". Og altså en stor gjeldspost overfor alle kundene de skal innfri poengene til.
Takk for grundig utredning Billettkjøp mellom selskapene i *A utgjør veldig små summer. En tur i first interkontinentalt passerer vel så vidt 1000-lappen. Men det er klart, mange bekker små blir jo mye penger til slutt.