SAS sine økonomiske utfordringer (Chapter 11-prosessen) og veien videre

Tråd i 'Nyheter' startet av Kaffen, 24. okt 2021.

1. October

October Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,649
    Bonuspoeng:
    113
    Pilotene sa at det i siste time kom et nytt krav fra SAS uten å si hva det var. Hvis det var slik at SAS faktisk tilbydde gjenansettelse, kan det da hende at dette kravet var at kostnad for sertifisering på airbus var dette nye kravet?

2. October

October Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,649
    Bonuspoeng:
    113
    Tja, hvis vi statusmatches og Pandion statusmatches til HON så tenker jeg at jeg kan leve med M&M. I alle fall en periode :p

kiev, tobeornot999 and Brukernavnet like this.
  3. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,347
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, 6 pilotstreiker på 12 år sa vel Anko på trappen utenfor Næringslivets hus i Sthlm.

4. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,347
    Bonuspoeng:
    293
    Nah, tror ikke det blir mye sympatistreik nei.

Noen gærne dansker, kanskje. Men ikke et ras av andre streiker.

Husk at fagforeningen må ta over lønnsbetalingene under streik, mens statene (i Skandinavia) betaler under permisjon.

5. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,347
    Bonuspoeng:
    293
    Haha, fat chance! :D

Må heller gå til Agean da, for å finne noen som deler ut poeng og status som fulle sjømenn.

anders82 and October like this.
  6. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,449
    Bonuspoeng:
    183
    Ingen ekspert her, men som nevnt tidligere. Vilkårene i Connect så da meget bra ut
    At pilotene er forbanna for at de må søke på nytt har jeg full forståelse for, men her virker de å ha undervurdert den godeste Anko...
    De får jo viljen sin nå da. Har en venn som jobber i SAS og Facebook er full av info om hvor jævlig ledelsen er, men det er lite selvkritikk å hente fra pilotene
    De virker ikke å ha forstått at flybransjen har endret seg siden 1992...

7. ordnetseg

ordnetseg EBG saved my life!

Likes mottatt:
    1,563
    Bonuspoeng:
    93
    Har SAS hatt en såpass gjennomtenkt strategi at de kjørte 4xstatuspoeng-kampanje over en lengre periode for å øke antall gull-og diamantmedlemmer slik at konkurrerende selskaper/allianser ville tenke seg om 2 ganger før de matcher status i den situasjonen de nå er i? Det ville jo virkelig vært krise for sas dersom de mister denne kategorien av passasjerer raskt og i stort antall... Nå er det jo liten risiko innenlands, men allikevel. #konspirasjonsteorier :p

Eddie47 liker dette
  8. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,721
    Bonuspoeng:
    293
    Bør man egentlig bestille billetter for eventuelle vouchers før SAS får godkjent chapter11?

9. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,496
    Bonuspoeng:
    113
    SAS selv sier jo at dem fremdeles vil ta imot disse vouchere:

https://www.sasgroup.net/investor-relations/accelerating-sas-forward/transformation-plan-en/

Men for min del så skal jeg nok prøve å bli kvitt både vouchere og poeng. Selv om jeg ikke får top verdi for dem, så er det nok mye bedre å betale en ellers dyrt innenriksreise enn å måte bestille en toalettbørste til 82 820 poeng i Eurobonus shoppen :D. Man vet nok ikke om Chapter 11 ikke blir Chapter 7 til slutt.

https://www.saseurobonusshop.com/en/vipp11-toilet-brush-black

tobeornot999 liker dette
  10. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,347
    Bonuspoeng:
    293
    Your guess is as good as mine, tror jeg er treffende her. Ingen vet.

Og det SAS sier idag kan endre seg i morgen, hvis kreditorene (særlig leasing-selskapene) setter hardt mot hardt og tar tilbake flyene SAS leier. De har antagelig klausuler i kontraktene om at de kan gjøre dette hvis selskapet går i retning av konkurs. Og fra dag 1 når de misligholder leie-betalingene.

I en bisetning: Helt utrolig at ikke pilotenes foreninger ser dette.

Veldig rundt regnet er over halve gjelden på 30 mrd SEK til tredjeparter utenom de skandinaviske statene. Disse kreditorene kan slå seg sammen og lage trøbbel, hvis de vil. De skandinaviske statene vil nok være milde og snille kreditorer, og tape pengene sine uten å mukke. Men globale fly-finansieringsselskaper gir ikke ved dørene.

Rett nok kan de ikke begjære SAS konkurs mens selskapet står under chapter 11 beskyttelsen. Men den varer i høyden 8-12 mnd.

Og de kan i den perioden legge planer for å leie ut flyene til noen som har penger å betale leie fra dag 1 når SAS går ut av chapter 11 hvis ikke prosessen har funnet en løsning.

Mange av flyene som SAS leier (særlig Airbus flåten) er ganske ny og moderne, og kan i dagens situasjon antagelig greit leies ut til andre flyselskaper istedet.

I motsetning til under corona. Og derfor var tidspunktet bedre for Norwegians tilsvarende runde i Irland istedet for SAS sin i USA nå.

Avixlo, themichael and Kaffen like this.
  11. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,496
    Bonuspoeng:
    113
    Men det er vel usannsynlig? SAS har jo lov til å dekke løpende forpliktelser under Chapter 11, så leasing selskapene bør få betalt. Det er bare gjelden fra før søknaden som er berørt. Men disse pengene er stort sett tapt dersom SAS går mot Chapter 7 (og det må dem vel uten fly). Så for leasing selskapene er det kanskje bedre at SAS fortsetter å betale sine løpende kostnader og at dem enten får en del av gjelden tilbake eller eiendeler i et restrukturert SAS.

tobeornot999 and Eddie47 like this.
  12. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,347
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg håper, sikkert som de fleste, at det er usannsynlig.

Men de mest pessimistiske analytikerne mener kassen er tom for likvide midler i løpet av noen uker eller i beste fall måneder. Når alle kostnader utenom lønn løper videre under streiken.

Mens ingen nye penger kommer inn.

Så situasjonen kan bli at det ikke er mulig å betale for leasingen uansett om viljen og juridisk mulighet er der.

themichael liker dette
  13. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,347
    Bonuspoeng:
    293
    .... Og i fortsettelse av det forrige innlegget mitt, her er en god E24 artikkel som utdyper det samme og med mer detaljer:

https://e24.no/boers-og-finans/i/z7...g-med-streik-her-er-sas-stoerste-utfordringer

14. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
  15. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,347
    Bonuspoeng:
    293
    Tja er det verre å spare seg til fant enn å bruke penger man ikke har til å gi piloter vilkår som ikke er bærekraftige for selskapet?

themichael and NoLimit like this.
  16. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,857
    Bonuspoeng:
    113
    Kan SAS-ledelsen "gi noe" til pilotene, som de kan gamble på at de kan kvitte seg med som en del av Chapter 11-prosessen? Eller er det helt usannsynlig? I så fall kunne de vel gjort det før de filet C11-søknaden??

Men problemet ligger vel kanskje først og fremst ift. behvoene for å få inn investorer, jfr. nyhet om at de først krevde 10 års avtale med pilotene som er rimelig heftig..

17. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    11,064
    Bonuspoeng:
    183
  18. Nurse82

Nurse82 EBD, Hilton diamond

Likes mottatt:
    1,071
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg ser at eurobonus skal videreføres og det er jo bra :) Men nå når de har fått konkursbeskyttelse, vil det da føre til at kundene risikerer å ikke ikke vil få refundert sine utgifter i forbindelse med streiken? Dette skjedde vel med Norwegian når de var under konkursbeskyttelse. En grunn til at SAS-ledelsen tør å la denne streiken fortsette kanskje...

19. puckno

puckno Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    416
    Bonuspoeng:
    63
    Mitt tips er at SAS ledelse kommer tilbake på banen ila veldig kort tid, nå som de har fått innvilget konkursbeskyttelse.

Skarven and themichael like this.
  20. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,246
    Bonuspoeng:
    183
    I lys av denne konkursbeskyttelsen, så kan SAS nå gi pilotene ett ultimatum. Enten så går de med på SAS sitt forslag eller finne seg en annen jobb å drive med. Så tror denne streiken snart er over i lys av denne konkursbeskyttelsen de nå er under.

Del denne siden