SAS sine økonomiske utfordringer (Chapter 11-prosessen) og veien videre

Tråd i 'Nyheter' startet av Kaffen, 24. okt 2021.

1. Gribb

Gribb Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,184
    Bonuspoeng:
    93
    For å oppklare, alle bonusreiser og eurobonus -poeng/status er nå under beskyttelse? Isåfall ja, varer beskyttelsen ca. 9-12 mnd slik SAS estimerte?

Jeg har en booking til Dubai med TK i alle segmenter i Januar 2023, er disse billetter nå i trygge hender? TK flyr alle disse segmenter daglig uten avvik.

2. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,348
    Bonuspoeng:
    293
    Finnes ikke sikkert svar, men SAS sier selv at bonuspoeng er trygge akkurat nå i alle fall.

Dersom streiken varer og rekker, vil SAS uansett gå konkurs fordi de vil mangle penger til å betale regningene sine med. Det skjer etter omkring 6 uker med streik. Litt enkelt sagt. Såkalt likviditetskonkurs.

Da er selskapet dødt lenge før de 9-12 månedene.

Ifølge siste tall fra flyselskapet rapportert i media, taper de omkring 120 millioner SEK om dagen. Da renner tilogmed milliarder (de hadde endel i banken) fort ut av kassen - hvis ikke pilotene kommer seg tilbake på jobb og flyene kommer seg opp i luften for å generere inntekter.

3. puckno

puckno Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    416
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg tror SAS nå er villig til å strekke seg mye lengre enn sist for å komme pilotene i møte. De hadde en interesse og motiv i å la streiken stå mens søknad om konkursbeskyttelse ble behandlet i rettsvesenet, nå er det på plass.

4. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
  5. Gribb

Gribb Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,184
    Bonuspoeng:
    93
  6. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,857
    Bonuspoeng:
    113
    Vil vel tro at det i de selskapene hvor det kanskje er svært liten gjeld, og ikke noe å hente ift. Ch. 11? Det er vel selskapene med de store leasingkontraktene som er poenget med Ch 11 tenker jeg.

7. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    Dere har helt sikkert rett, men samtidig må disse da være så løskoblet fra resten av SAS at man fikk lov til å holde dem utenfor. Litt rart om du kan dra inn alt av passiva i retten, uten å dra inn alt av aktiva.

tobeornot999 liker dette
  8. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
  9. olestolen

olestolen Medlem

Likes mottatt:
    393
    Bonuspoeng:
    63
    Kan SAS gå konkurs medan at SAS Link og SAS Connect består?

10. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,348
    Bonuspoeng:
    293
    Hele SAS AB: nei. Da ryker alt, siden de eier alle under-selskapene.

SAS Norge AS (eller Sverige osv): ja, det er en teknisk mulighet uten at resten av bolaget går åt skogen.

themichael and olestolen like this.
  11. Gribb

Gribb Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,184
    Bonuspoeng:
    93
    The_Dude liker dette
  12. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    sutenai, Insomnia4u and trygveat like this.
  13. Oppirumpadi

Oppirumpadi Medlem

Likes mottatt:
    130
    Bonuspoeng:
    43
  14. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
  15. Cforoe

Cforoe Bonusjeger

Likes mottatt:
    677
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg leste ikke artikkelen slik at de skal kvitte seg med alle widebody, men først og fremst A350. Det kan jo åpne for at de beholder (de fleste) A330 og beholder en del langruter men kanskje færre enn i dag. Vi får se...

16. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,496
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er nok ikke alltid uenig med deg, men jeg tror du hadde blitt tatt mer seriøst her inne om du hadde tilpasset språkbruket noe :rolleyes:.

ChrisTW, Storbaba, mrhaakon and 3 others like this.
  17. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Står vel ganske klart at det gjelder noen fly og ikke alle.

I tillegg til å bli kvitt noen av Airbus A350-flyene, vil SAS trolig også ønske å levere tilbake noen av sine leasede Airbus A330.

Dette er vel en nødvendighet for øyeblikket, så har de nok ambisjoner om å bygge opp igjen en flåte med langdistanse fra verdens navle, CPH :)

The_Dude, Cforoe, Gribb and 1 other person like this.
  18. Gribb

Gribb Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,184
    Bonuspoeng:
    93
    Etter å ha gjort litt analyse, så ifølge rapport fra SAS at per april 2022, eier de 8 langdistansefly og leaser 6 stk. I tillegg til de har 3 A321LR som brukes også på langdistanse. Bilde nedenfor viser en oversikt over flyflåte deres. Jeg laget rød strekk for å vise at det er disse SAS ønsket å kvitte seg med, spesielt Boeing 737. Da får de inn noe cash iallfall.

000B8E1A-CBD4-4A1B-92B8-E876E33B74AF.jpeg

Videoen viser intervju med Anko at A321LR bruker 20 tonn drivstoff for å fly til Nord-Amerika, imens A330 ville ha brukt 48 tonn på samme strekning.

Jeg har forstått slik at Anko planlegger å bestille flere A321LR, og han har sagt at SAS har for mange store fly og de står jo på bakken under pandemi. Han sa at det gir ingen mening å ha 8 a330 og 8 A350, isteden kunne de ha hatt enten a330 eller a350 for bruk til langdistanse.

Der er jeg enige om, og er litt spent på hvilke flytyper ender de opp med a330 med a321LR eller a350 med A321LR i lengre fremtiden.

markus, The_Dude, Are and 1 other person like this.
  19. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,496
    Bonuspoeng:
    113
    Av interesse: Hva skjer egentlig i bakgrunnen når SAS ombooker til Star Alliance? Må SAS betale fullpris (altså prisen som jeg ser på konkurrentenes hjemmeside) når dem ombooker? Eller har dem gunstige avtaler med hverandre. Har selskapene i *A avtalt noe plikt til å hjelpe hverandre når det kommer til irrops?

20. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    AvdW var jo ute nylig og roste 321LR og ville ha flere, ikke minst pga point2point-mulighetene flyet åpner for. Usikker på om hvor mye hub det blir i CPH når "noen" 350 og 330 blir borte. De har jo heller ikke veldig mange widebodies per i dag, sett opp mot en del andre selskap.

Jeg får bare beklage spydighetene mot powerpoint-lagende, excel-utfyllende blåruss, @themichael . Du glemte også å sitere meg på at jeg selv er en bullshitarbeider, så jeg går ikke akkurat klar av egne anklager her :)

themichael liker dette

Del denne siden