For å oppklare, alle bonusreiser og eurobonus -poeng/status er nå under beskyttelse? Isåfall ja, varer beskyttelsen ca. 9-12 mnd slik SAS estimerte? Jeg har en booking til Dubai med TK i alle segmenter i Januar 2023, er disse billetter nå i trygge hender? TK flyr alle disse segmenter daglig uten avvik.
Finnes ikke sikkert svar, men SAS sier selv at bonuspoeng er trygge akkurat nå i alle fall. Dersom streiken varer og rekker, vil SAS uansett gå konkurs fordi de vil mangle penger til å betale regningene sine med. Det skjer etter omkring 6 uker med streik. Litt enkelt sagt. Såkalt likviditetskonkurs. Da er selskapet dødt lenge før de 9-12 månedene. Ifølge siste tall fra flyselskapet rapportert i media, taper de omkring 120 millioner SEK om dagen. Da renner tilogmed milliarder (de hadde endel i banken) fort ut av kassen - hvis ikke pilotene kommer seg tilbake på jobb og flyene kommer seg opp i luften for å generere inntekter.
Jeg tror SAS nå er villig til å strekke seg mye lengre enn sist for å komme pilotene i møte. De hadde en interesse og motiv i å la streiken stå mens søknad om konkursbeskyttelse ble behandlet i rettsvesenet, nå er det på plass.
https://check-in.dk/domstol-godkender-ansoegning-fra-14-sas-selskaber/ Interessant at de ikke har søkt for følgende selskaper, som da heller ikke er gjenstand for prosessen: SAS Ground Handling, SAS Cargo, SAS Oil samt SAS EuroBonus
Vil vel tro at det i de selskapene hvor det kanskje er svært liten gjeld, og ikke noe å hente ift. Ch. 11? Det er vel selskapene med de store leasingkontraktene som er poenget med Ch 11 tenker jeg.
Dere har helt sikkert rett, men samtidig må disse da være så løskoblet fra resten av SAS at man fikk lov til å holde dem utenfor. Litt rart om du kan dra inn alt av passiva i retten, uten å dra inn alt av aktiva.
https://flysmart24.no/2022/07/09/professor-tror-styret-vil-fjerne-sas-sjefen-for-a-skape-ro/ Tror Carsten Dillings dager er talte her også
Hele SAS AB: nei. Da ryker alt, siden de eier alle under-selskapene. SAS Norge AS (eller Sverige osv): ja, det er en teknisk mulighet uten at resten av bolaget går åt skogen.
Synes dere ikke at nåværende streiken ligner på daværende streik i Iberia i 2011? https://www.independent.co.uk/trave...ria-scraps-flights-during-strike-6282651.html SAS Connect minner jo akkurat om Iberia Express: https://www.flightglobal.com/iag-approves-2012-launch-for-iberia-express/102421.article
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/i-strupen-pa-sas-pilotene-forraederi/76622581 Mellomleder-laget og bullshitarbeiderne i SAS støtter ikke pilotene. Mellom linjene: "Om dere ikke gir dere, må SAS spare ved å nedbemanne masse mellomledere og bullshitarbeidere." Og før folk hyler: Jeg er selv både mellomleder og bullshitarbeider.
https://e24.no/naeringsliv/i/28Qoxx/sas-vil-tvinge-leasinggiganter-til-forhandlinger Visjonen er da å bli et rendyrket narrowbody-selskap, og da gjerne point to point? Da ser jeg ikke helt for meg hvordan CPH kan fortsette å være stor-hub. Mulig danskene ombestemmer seg?
Jeg leste ikke artikkelen slik at de skal kvitte seg med alle widebody, men først og fremst A350. Det kan jo åpne for at de beholder (de fleste) A330 og beholder en del langruter men kanskje færre enn i dag. Vi får se...
Jeg er nok ikke alltid uenig med deg, men jeg tror du hadde blitt tatt mer seriøst her inne om du hadde tilpasset språkbruket noe .
Står vel ganske klart at det gjelder noen fly og ikke alle. I tillegg til å bli kvitt noen av Airbus A350-flyene, vil SAS trolig også ønske å levere tilbake noen av sine leasede Airbus A330. Dette er vel en nødvendighet for øyeblikket, så har de nok ambisjoner om å bygge opp igjen en flåte med langdistanse fra verdens navle, CPH
Etter å ha gjort litt analyse, så ifølge rapport fra SAS at per april 2022, eier de 8 langdistansefly og leaser 6 stk. I tillegg til de har 3 A321LR som brukes også på langdistanse. Bilde nedenfor viser en oversikt over flyflåte deres. Jeg laget rød strekk for å vise at det er disse SAS ønsket å kvitte seg med, spesielt Boeing 737. Da får de inn noe cash iallfall. Videoen viser intervju med Anko at A321LR bruker 20 tonn drivstoff for å fly til Nord-Amerika, imens A330 ville ha brukt 48 tonn på samme strekning. Jeg har forstått slik at Anko planlegger å bestille flere A321LR, og han har sagt at SAS har for mange store fly og de står jo på bakken under pandemi. Han sa at det gir ingen mening å ha 8 a330 og 8 A350, isteden kunne de ha hatt enten a330 eller a350 for bruk til langdistanse. Der er jeg enige om, og er litt spent på hvilke flytyper ender de opp med a330 med a321LR eller a350 med A321LR i lengre fremtiden.
Av interesse: Hva skjer egentlig i bakgrunnen når SAS ombooker til Star Alliance? Må SAS betale fullpris (altså prisen som jeg ser på konkurrentenes hjemmeside) når dem ombooker? Eller har dem gunstige avtaler med hverandre. Har selskapene i *A avtalt noe plikt til å hjelpe hverandre når det kommer til irrops?
AvdW var jo ute nylig og roste 321LR og ville ha flere, ikke minst pga point2point-mulighetene flyet åpner for. Usikker på om hvor mye hub det blir i CPH når "noen" 350 og 330 blir borte. De har jo heller ikke veldig mange widebodies per i dag, sett opp mot en del andre selskap. Jeg får bare beklage spydighetene mot powerpoint-lagende, excel-utfyllende blåruss, @themichael . Du glemte også å sitere meg på at jeg selv er en bullshitarbeider, så jeg går ikke akkurat klar av egne anklager her