SAS truer bjornpilot med sparken

Tråd i 'Nyheter' startet av OttoL, 09. jan 2021.

  1. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    https://www.resume.se/marknadsforin...ar-sas-med-att-satta-stopp-for-pilotprofilen/

    "Hans följare älskar att ta del av hans vardag som pilot på SAS. Men nu får Björn Lundström inte längre fota eller filma när han flyger – annars blir han av med jobbet. ”Jag upplever det som om att de avskyr att jag postar på sociala medier, och egentligen också att jag är så populär”, säger han."

    Resten paywalled, men trenger vel ikke å vite så mye mer.

    :rolleyes:

    Er visst ikke mye takhøyde i SAS for tiden. Et selskap som lever på nåde fra den svenske og danske staten.
     
    Earl, Kristian, Eddie47 and 1 other person like this.
  2. NoLimit

    NoLimit Evig ung

    Innlegg:
    378
    Likes mottatt:
    314
    Bonuspoeng:
    63
    Veldig merkelig, han har jo vært en meget god ambassadør for SAS på Instagram.
     
    Jonkebassen and RoadKing like this.
  3. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,145
    Likes mottatt:
    869,598
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg følger han daglig
     
  4. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,468
    Bonuspoeng:
    293
    Følger ham også, og synes det er meget god reklame for SAS.

    Men, jeg mener å ha lest at det de har reagert på er at han filmer fra cockpit, og at dette i følge reglementet ikke er tillatt. Eller noe sånt.
     
    flying_all liker dette
  5. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Synes det er pussig, han har jo holdt på i haugevis av år med det der. Han kan da ikke ha vært noe annet enn en positiv ambassadør for SK.
     
    Eddie47 liker dette
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Toskeskap. Enig med @OttoL , han er en super ambassadør for selskapet. Noen i ledelsen (om ikke alle?) er grumpy old geezers.
     
  7. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,150
    Likes mottatt:
    7,891
    Bonuspoeng:
    183
    Enig at han er en meget sympatisk ambassadør, og evner å gjøre mye av flygingen interessant og enkelt å forstå. Men man skal heller ikke se bort fra at det finnes noen EASA-regler for filming i cockpit. Når det er sagt så er det jo flere piloter som gjør det samme, så da er det vel et spørsmål om hvordan og hva man filmer.
     
    flying_all liker dette
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Hva er egentlig problemet med å filme fra cockpit?
    Det er tross alt vanlige passasjerfly det er snakk om, ikke siste skrik på jagerfly fronten i det amerikanske militæret...
     
  9. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    British Airways hadde jo her for noen år siden noen sånne some-ambassadører med Captain Dave i spissen, som plutselig fikk de beskjed at de ikke kunne legge ut noen videoer eller bilder lenger selv om de alltid presiserte at bilder eller film ble tatt i "non-essential parts of the flight". Nå har de fleste det siste året (de som fortsatt flyr) begynt å legge ut bilder igjen, så tror ikke at det er problemet.
     
  10. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Apropos amerikanske militæret anbefaler jeg å følge han her https://www.instagram.com/p/CERVe_6B_4i/
     
    jonss and RoadKing like this.
  11. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Kan det være noe så enkelt som at man er redd for at piloten blir for fokusert på å lage video og ikke tilstrekkelig fokusert på jobben som skal gjøres i flyet?
    Eller at kamerautstyret kan være et problem i seg selv, være seg plassering eller potensiell interference.

    Om man har en nulltolleranse for det så trenger man ikke definere grenser. Sparer potensielt mange konflitker og bedømninger av skjønn.
     
    RoadKing, NoLimit and holmen like this.
  12. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,420
    Bonuspoeng:
    93
    Ser nevnt noen andre steder på nettet at SAS kan ha flagget litt irritasjon for at han promoterer egne og andres produkter (bok og biler) samtidig som han framstår som en representant for SAS. Uten å vite om det stemmer så høres det ikke feil ut at noen vil reagere på det.... men da burde det være i fokus, ikke filmingen, så blir ikke helt klok på denne saken
     
    Insomnia4u, Jonkebassen and RoadKing like this.
  13. Blades33

    Blades33 Medlem

    Innlegg:
    222
    Likes mottatt:
    423
    Bonuspoeng:
    63
    Her tror jeg vi er ved kjernen: Han bruker SAS mer eller mindre aktivt til å promotere sine egne merkevarer (i første rekke denne flyskrekk-boken). Det er ingenting som hindrer han i å promotere sin egen bok utenfor arbeidstiden, men det er ikke helt uproblematisk å gjøre det i arbeidstiden, noe han tross alt gjør når han filmer i cockpit, feks.

    Men for en utrolig klønete håndtering..! Her burde man satt seg ned, funnet en god ordning for hvordan dette skal håndteres, og heller heie ham frem, som en god ambassadør.
     
    lMartin, Insomnia4u, KVTL and 6 others like this.
  14. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,268
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    Det er jo kanskje også sånn at SAS tenker at de bestemmer hvilke oppgaver han skal gjøre i arbeidstiden - og dette er ikke en arbeidsoppgave de ønsker han skal utføre :)
     
    Xflipper and Spielhaug like this.
  15. kristtorp

    kristtorp Aktivt Medlem

    Innlegg:
    400
    Likes mottatt:
    193
    Bonuspoeng:
    43
  16. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,635
    Likes mottatt:
    7,611
    Bonuspoeng:
    183
    Virker ikke umiddelbart lurt av SAS og potensielt hisse på seg 102 000(som er antall følgere han har), som nok er over snittet fly/reise interressert.
    Spesielt nå i en tid hvor de snart (forhåpentligvis) begynner bestille billetter igjen.
     
  17. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,468
    Bonuspoeng:
    293
    Gribb, Jonkebassen and kristtorp like this.
  18. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,150
    Likes mottatt:
    7,891
    Bonuspoeng:
    183
    Nå er det sikkert andre enn meg som kan ledelse og taushetsplikt ifm personalsaker, men slik jeg har forstått det så er det litt urettferdig siden SAS ikke har lov å kommentere slikt i media, og presentert sin side av saken. Derfor blir det nok slik at man hisser på seg Björns følgere uten å kunne kommentere fakta. Det har jo blitt sagt tidligere her at det tydeligvis er (minst) 2 sider av denne saken. (Som det som ofte er...)
    Jeg tar ikke SAS sin side her altså, for all del.
     
    ChrisTW, holmen and trygveat like this.
  19. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg ville selv vært varsom med å poste noe fra jobben min, ihvertfall uten å klarere det med ledelsen i selskapene jeg jobber for først. I det han poster det fra en SAS-cockpit så kan det for noen virke som om det er SAS som står bak. Kanskje de allerede har en policy mot å filme / vise sine egne rutiner, ref frykt for terror eller lignende. Hva vet vel jeg.

    Hvis man ser på video fra for eksempel Kelsey fra 74 Gear så blir det vel aldri sagt eller vist hvem han jobber for. (Kanskje han ikke engang er pilot, men bare kjører catch me if you can-opplegg? :-D)

    For SAS så kan en slik "på innsiden"-konto derimot være veldig god PR, men det er ikke sikkert de mener nytten overgår kostnaden/risiko.
     
  20. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    454
    Likes mottatt:
    338
    Bonuspoeng:
    63
    Vel, jeg kjenner ikke til saken, men jeg har jobbet i bransjen lenge og de fleste selskaper har tydelige regler om hvorvidt det er greit å filme i cockpit.
    Det er spesielt blitt flere ganger kommet påminnelser fra myndighetene rundt det spesielt i take off og approach fase.
    Så uten å gi rett til noen av partene er det ikke utenkelig at SAS ønsker å redusere risiko på sin side.
     

Del denne siden