SK907 og SK910 - oppturer og skuffelser

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Travellingalf, 28. nov 2015.

  1. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,445
    Likes mottatt:
    2,442
    Bonuspoeng:
    113
    Kom hjem fra New York i går og siden dette var mine første flygninger med SAS´ nye kabin så tenkte jeg å dele litt med mine erfaringer.

    OSL - EWR lørdag 21.11.15 (SK907):
    Som enkelte kanskje allerede har fått med seg så var det bare så vidt jeg og kameraten min rakk denne. Faktisk ble avgangen holdt igjen i 15-20 minutter for å vente på oss to og fire andre som kom inn fra Ålesund etter å ha sittet tre (!) timer innesnødd i flyet på Vigra flyplass før avgang.
    Men vi rakk det og siden SAS var så hyggelige å spandere Courtesy Upgrade på oss fra GO til Plus så ble dette til slutt en riktig så hyggelig overfart. Gode stoler med god plass, relativt god mat og fly flyt av drikke (og snacks) hele veien. Alt det tekniske fungerte bra og vi rett og slett koste oss på denne dagflygningen.

    EWR - CPH torsdag 26.11.15 (SK910):
    OT feilet igjen, men denne gangen var det god plass i både Plus og Business så jeg oppgraderte oss til Biz med poeng. Og dette hadde jeg gledet meg til - første gang i SAS´ nye Business-kabin som jeg har lest og hørt så mye om! Men akk så skuffet jeg ble... :(
    Dette er er jo en kveld/nattflygning og da kan det jo være greit å få seg noen timer søvn. Men dette viste seg å være helt umulig på denne avgangen grunnet at det var så sinnsykt varmt i kabinen. Dette i kombinasjon med mye tekniske problemer med stolene førte til mye uro under hele overfarten og førte etterhvert til mange trøtte og sure tryner. Jeg og flere andre sa fra til crewet underveis bl.a. om varmen og manglende utdeling av vann/drikke, men fikk lite gehør for dette. De skulle "se på" problemet med varmen og kom etterhvert rundt med drikke, men da hadde de aller fleste i kabinen allerede gitt opp å sove.

    Nå vet jeg ikke hvor lenge det er siden dette flyet ble oppgradert, men noe særlig mer enn noen måneder kan det vel uansett ikke være. Og at den tekniske standarden er så dårlig allerede på de nye stolene er helt forferdelig og må være fælt både for passasjerer, crewet ombord og SAS. Jeg tipper at i alle fall halvparten av stolene i Business på denne overfarten hadde større eller mindre problemer. Spesielt når folk skulle ha stolen opp igjen etter å ha (forsøkt å) sove så måtte crewet tilkalles for hjelp. Og de måtte da til med manuelle løsninger for å få stolene på rett kjøl igjen.
    På min stol så synes jeg panelene for styring av stolen var veldig lite responsive og jeg måtte ofte trykke flere ganger eller holde inne "knappen" lenge for å få noe til å skje i det hele tatt. Massasje-funksjonen slo seg av og på etter eget forgodtbefinnende og det lille "panelet" for å slå av og på lys i taket og tilkalle crewet fungerte ikke i det hele tatt.

    Så på tross av at mat, drikke og service var ok eller bedre så ble hele denne returen svært farget av den nye kabinen og dens mangler. Jeg håper og tror at dette var ett "mandagsfly" og en "mandagskabin", men viss ikke så må SAS få rettet opp i disse problemene snarest.

    Min foreløpige konklusjon etter disse to flygningene er i alle fall at Plus i den nye kabinen er overraskende bra og noe jeg gjerne gjør igjen. Og på "kortere" turer som f.eks. til/fra New York så er dette etter min mening mer enn bra nok til at man har en fin tur. Jeg tror også man kan sove brukbart i disse stolene uren at jeg prøvde det selv.
    Min kamerat som aldri har flydd i Plus eller Business på langdistanse før var faktisk vel så imponert over nye Plus som Business. Han syntes også de nye Business stolene var for harde.
    Når det gjelder det nye Business-produktet så er jeg altså ganske så skuffet. Men jeg er villig til å gi den en ny sjanse når muligheten byr seg igjen og jeg håper dette var ett engangstilfelle!


    Hva synes dere andre som har prøvd Plus/Business i den nye kabinen?
     
  2. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    513
    Likes mottatt:
    1,102
    Bonuspoeng:
    93
    "Sauna-strategien" virker å være et populært trikst blant crew for å få folk til å svime av. Har svettet mye i Business med særlig SAS og Lufthansa på langdistanse. Med tanke på at folk får utdelt tepper/dyne, burde det være bedre å ha det kjølig og så få folk som fryser kle på seg.
     
    Bjørn Helge liker dette
  3. Anton80

    Anton80 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    314
    Likes mottatt:
    180
    Bonuspoeng:
    43
    Vi har jo også tidligere hatt en diskusjon her inne mtp tempratur på flyet. Selv om noen her ikke nektet for at det kunne bli for varmt, for da var det bare å ta av seg genseren(som om man har på den når det er så varmt at man ikke har mulighet til å sove).

    Bedre med noen grader for kjølig(man har da både dyner, tepper og klær det er mulig å ta på seg)
     
  4. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,445
    Likes mottatt:
    2,442
    Bonuspoeng:
    113
    Helt enig i det. Jeg endte til slutt opp i bare t-skjorte og kameraten min reiste i shorts (og t-skjorte), men det ble likevel for varmt. Jeg foretrekker heller at det er litt for kaldt så kan man eventuelt kle på seg og/eller bruke teppet for å holde varmen.
     
  5. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er timer fra min første tur i nye SAS biz, ad problemstillingene dine alf (notam: dette var a330e).

    Det var noen minutter med sauna når vi satt på bakken. Vår eminente purser tullet med det på PA systemet og var ærlig. Han hadde skrudd feil, og det var 30 grader i shedet for de 21-22gradene han ønsket å gi oss. Om noen minutter skulle det bedre seg. Og før vi tok av var alt i orden. Jeg er en frossenpinn og lå under dyna hele vegen til Hong Kong, så at det var noe sauna kan jeg ikke si. Jeg måtte ligge oppå hendene mine for å varme de.

    Fullsatt businesskabin (100% full) - ingen hadde problemer med stoler eller IFE. Alle kom seg helt opp og ned. Ingen laget unødvendig bråk (?!). Det var det gubbene i midten av kabinen som gjorde - når alle andre hadde lagt seg var de høylytte bergenserene travelt opptatt med å diskutere ISIL/Syria. Når de endelig slokna snorket de som f**** og jeg mistenker de for å stå bak prompelukten som seiv gjennom kabinen 2 gang.

    Disse stolene er av samme ulla som swiss og austrians nye biz-stoler: de har en innebygd massasjefunksjon som alltid er på. Det er for å hjelpe blodgjennomstrømmingen i ryggen tror jeg. Ingen problemer å skru av/på massasjefunksjonen (den store, som virkelig tar i) - jeg brukte den to ganger. Panelet lyser når det registrerer trykk, så det var ikke veldig vanskelig å se.

    Business-stolene kan justeres i hardhet, jeg er veeeeeeldig ømfintlig for dette da jeg er veldig tynn og ryggraden min stikker ut. Så jeg trenger padding i rygg og ræv. Etter jeg prøvde stolen på Frösunda for langt og lenge siden var jeg veldig bekymret for at stolen skulle være for hard; men heldigvis er FIRMER SOFTER funksjonen veldig effektiv. Jeg hadde en god og myk stol når jeg hadde den på det nest nederste hakket for firmness. Sov i 4 timer av 9,45 timer. Prøvde aldri lyset i taket da jeg hater lys på nattflyvninger, og å mase på crewet gjør jeg aldri :p Men han foran meg var en flittig benytter av å plinge på crewet.

    Et nydelig svensk flagg klarte purseren også å lage med mood-lightningen i taket før landing i Hong Kong. (Lite patriotisme! Som han sa på PA-systemet :) ). Virker som A330E fungerer sømløst og at crewet hadde vært med før :) image.jpeg
     
  6. shyneno

    shyneno Senior Medlem InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    673
    Likes mottatt:
    279
    Bonuspoeng:
    63
    merke ikke noe når jeg trykka på firm/soft greia jeg... men så er jeg feit da :-(

    ellers var jeg ekstremt fornøyd med nye biz og var fin fin temp når jeg reiste fra hong kong. (men det var også 330e)
     
    braathens safe liker dette
  7. elgaaen

    elgaaen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    370
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg var storfornøyd med Biz kabinen.. Men enig at touchen på stolen er litt lite responsiv.
    Ellers fløy jeg morgenflygning med Virgin America en gang, da var det så kaldt at jeg hakket tenner.. Det var ikke så digg!
     
    braathens safe liker dette
  8. Exigo

    Exigo Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Nettopp vært på langweekend i HKG og fløy A330-300e økonomi ned og biz opp i dag. Jeg må si meg storfornøyd med den nye kabinen til SAS.

    Økonomi var som forventet helt ok, skuffet ikke og benplassen var bra (180 cm over havet her). Sov helt greit ned til HKG.

    Hjem i dag var veldig bra. Kjempegode stoler som fungerte uten problemer. IFE hikket ikke en eneste gang. Men det var for min del litt for varmt, jeg er veldig varm til vanlig så jeg savner de luftdysene for ekstra kjøling. Sov uten pledd i bare t-skjorte og fremdeles litt for varmt, spesielt nede i fotbrønnen. Så ble jeg aldri helt venner med plassering av betjeningspanelet for biz stolene. Uansett hvordan stilling stolen var i så var ikke knappen lett tilgjengelig. Måtte vri og strekke på meg for å nå de. Dette er selvfølgelig flisespikkeri.

    Alt i alt kjempefornøyd med HKG turen og hvis SAS får kontroll på temperaturen så er det ikke mye for meg å klage på.
    Heller kaldere enn varmere med tanke på pledd.
     
    Last edited: 29. nov 2015
    Flemming Poulsen, Anton80 and shyneno like this.
  9. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Frøys også tilbake fra HKG, nesten så jeg måtte spørre etter enda ett pledd for ikke å ligge å skjelve. Særlig i fotbrønnen ble det kaldt.

    Men det er skikkelig typisk meg, eneste flighten jeg ikke har frosset på var Emirates i business class - der sov jeg uten pledd. Montro om ikke dere hadde dødd ombord der, haha :p
     
  10. Eriksan

    Eriksan Nytt Medlem

    Innlegg:
    25
    Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    3
    Kan også slenge meg på det med temperatur. Hjem fra NYC i sommer i C var det så varmt ombord på SK908 at jeg nesten ikke fikk sove, ikke spesielt behagelig å ligge og svette. Har også mange ganger tidligere fått føle på varmen i SAS og Lufthansa kabinene på long haul business. Ellers var jeg kjempefornøyd med den nye businesskabinen og setet, mat og service var også helt topp. Temperaturen på utreisen på SK907 var forøvrig som den skulle.
     
    Flemming Poulsen liker dette

Del denne siden