Mandag den 10 August så flyr jeg til Mallorca, og jeg lander der på morgen 11 August og da har jeg booket to netter på ett strategisk plassert hotel på øya for å få med meg denne solnedgangen med total solformørkelse ca 10 minutter før den går ned. Planen er å prøve å ta noen skikkelige bilder av dette fenomenet, så mer vil komme her
Veldig bra! Jeg opplevde selv en tilsvarende lav solformørkelse i Argentina i 2019. Det var virkelig flott! Jeg ser frem til flotte bilder!
Dette håper jeg også ... For hele Mallorca er fullbooket, så klin umulig å hoste opp ett rom der nå hvis de sender meg avgårde og jeg lander på øya dagen før
Det var smart tenkt. Vi andre får ta til takke med 80% formørkelse her på bjerget. Husk å skaffe mørke nok briller!
Solformørkelsen på Mallorca blir jo veldig lav over horisonten, så håper du kommer deg til vestkysten. Jeg tenkte lenge å ta en tur for å se den fra Puig Major 1436 moh, men den toppen er stengt pga militæranlegg. Satser heller på solformørkelsen sør i Spania 2.august 2027.
Jeg har gjort litt reaseach og jeg booket ett hotel som er 4 kilometer fra det punktet jeg har på kartet, og det er i tilfelle trafikkork. Dermed kan jeg gå til fots tilbake til hotellet om trafikken står i stampe på øya
Fant et par nyttige verktøy for å evaluere lokasjoner: ShadeMap - Simulate sun shadows for any time and place on Earth Balearic Eclipse Finder — 12 August 2026
Da er det dagen, da ferden starter fra KRS, heldigvis ingen streik da, så gleder meg til turen ned til Mallorca for å se på kveldsola
Lenge siden jeg har flydd via OSL, og jeg som hadde tenkt meg en skarp en på loungen men det var tynt, også så jeg at de hadde kylling og noen kyllingubber. Organisajonen "Sammen om nøden" serverer bedre mat til uteliggerne i Kristiansand. Kanskje SAS burde gå på ett kurs hos dem på sammensenterert i byen vår for å gjøre maten bedre på SAS? Ikke vet jeg men bare en tanke... Terningkast lounge: karakter 2 De serverer kalorier i en form, selv om at jeg ikke ville kaldt det mat på loungen. Det eneste positive er at den er ryddig og ren med greie møbler. Så ikke det beste etter min mening, ikke verd å fly via OSL for denne loungen i det hele tatt, men da vet jeg det.
Det er fin utsikt ute på kveldingen på flyvningen til CPH Så det er flere måter å ta bilder på Blir på CPH igjennom natta, men det går fint
Men gikk du i den betjente "baren"? Det er lenge siden brennevinet ble tatt ut av hylla og satt der. Den er til høyre for buffeten i første delen av loungen.
Ganske varmt på Mallorca, det er 37 grader, så da må en kjøle seg ned litt Også ha en kaffe til Skal snart ut å teste vinkelene i forhold til hvor jeg bør stå under solformørkelsen i morgen
Etter nøye research så har jeg funnet plassen, og slik så det ut der, nøyaktig ett døgn før på minuttet. Så da er det 3,4 kilometer til fots i morgen også, så får vi krysse fingrene skikkelig l morgen
Slapper av her nå på bassenget Det blir en varm tur til fots i dag Så er det bare å krysse fingrene på at det blir klart i solnedgangen når sola er formørket