Det er stort sett jeg som får ansvaret for å arrangere disse turene. Planleggingen for turen startet allerede i begynnelsen av August i fjor, og med denne gjengen er det gjerne direkte fly og kort transfer fra flyplass til destinasjon som gjelder. Så da havnet vi opp med Chamonix rundt 1 time og 10 min fra GVA i ren kjøretid. 19.aug foreslo jeg Flyr tors-søndag denne helgen, og de skulle ha 2623 kr t/r OSL-GVA. Men som vanlig har en del av reisefølge beslutningsvegring! 5.Sept har gutta fått tillatelse hjemme til å bli med på tur, da har jo prisen med Flyr steget til 4013 kr per pers. Siden destinasjon er valgt, gidder ikke jeg å sitte på gjerde å vente lenger. Jeg trenger jo noen flere statuspoeng for å kunne opprettholde nivået på kortet i følge skjemaet mitt. På dette tidspunkt (dette var før kampanjer fra SAS og SEB MC), så bestiller jeg da en tur på LH sine sider, OSL-ZRH-GVA-FRA-OSL i business til 4256 kr. Jeg flagger dette for mine venner, altså 243 kr mer enn hva Flyr skal ha for OSL-GVA-OSL. 16.sept har 2 stk venner fått bestilt billetter med Flyr, og en venn har bestilt samme flyvninger i C som meg. Og vi 2 i business skal lande kun 25 min etter de som flyr med Flyr på GVA. Sistemann kommer med BA fra LGW på morgenkvisten. 7.okt Sjekket jeg tilfeldigvis prisene til Flyr på samme avganger som noen i reisefølget. Da skvatt jeg litt i sofaen, Flyr hadde da flyttet sine flyvninger til GVA fra tor-søn til fre-man. Så jeg varslet mine medreisende om denne forandringen, og de fikk tilbakebetalt det de hadde betalt. Da hadde de ikke noe annet valg enn booke seg inn på samme fly som oss to andre. En valgte Eco Classic med innsjekket bagasje og sete reservasjon. Neste valgte Eco Light uten bagasje og sete reservasjon, men vi avtalte internt at jeg i C kunne ta med han sin bagasje. Han ente opp med å betale nesten 2000 kr mindre enn om han skulle flydd Flyr. Nå vet jo alle hvordan det gikk med Flyr, så jeg vil si at de hadde litt flaks med den ruteendringen såpass tidlig før avgang. Selv om vi hadde bestilt på LH sine sider, måtte vi forholde oss til flyvende selskap ift medbragt bagasje, første flyvning er med Helvetic. Skal man ha med seg ski hos dem, ja da må man betale ekstra for lengde over 150 cm. Så alle lot være å ta med ski og brett. Som dere kanskje har forstått tar det litt tid for å organisere tur med middelaldrene menn med beslutningsvegring! Da har dagen kommet, bagasje er sendt avgårde. Frokost besøk i loungen fikk vi også tid til, før vi nå står på startstreken.
De er helt sikkert ikke bonusnisser som oss .. God tur og vær forsiktige i bakkene, husk at middelaldrende menn med for mye Jegerte og Glühwein i årene blir utrolig gode på ski.
Startporten på E5 viste grønt lys kl 08:14, ute i bussen vi ble stuet sammen uten klasseskille. Vi måtte vente til en VIP bil hadde blitt tømt for folk, før vi ble sluppet ut av bussen 08:24 Dagens fugl en E195-E2 fyller 2 år i mai. Ser ut som 2F ikke er så dum plass å sitte når de først får stengt døren og skrudd opp varmen. Kaldt å sitte i trekken når det er -9 ute. Dør stengt 08:43 og straks kom Eva og tiltalte meg med navn og ga meg Enkel start for dagens pilot, bare å sette den i 1.gir og gi gass fremover 08:53. Tok litt tid før vi lettet fra rullebanen Vel oppe i luften inviterte jeg kompisen fra 2C over på frokost. Men bordene var så slappe at vi flyttet oss over til hans 2 seter. Tok litt tid før serveringen begynte 09:40, fikk dette servert Baccarat bobler til frokost kan vi leve med. Etter maten flyttet vi oss over «loungen» for litt mer i glasset. Det var hyggelige folk som serverte oss, men vi måtte vente lenge før det påfyll. Siste runde Trodde vi! Fant ut at jeg har fått servert mindre bobler enn sidemann, mitt til høyre. Da fikk jeg et stort glass ekstra til å roe nervene før landing. Landet kl 11:14
Port nr 2 var inn til Det gikk fint for oss med status å gjeste inn de to andre. Litt bilder fra loungen Utsikt kan de også by på. Vi rakk ca 30 min der, før vi vandret mot B3
God tur, håper det A har kommet snø de siste 3 ukene og B at dere liker bratte bakker Kan tipse om at SWISS Senator loungen er under ombygging og ganske dårlig i Geneve.
Vi kom oss forbi port nr 3 Etter en kort busstur var vi fremme ved dagens siste fly En A220-100 som er 6,5 år gammelt Velkomst på 1DF Det var litt mer behagelig å vente på at døren skulle lukkes her med 11 grader Den lukkes 13:01 13:11 får vi beskjed om forsinkelse på ca 15 min, pga travelt luftrom 13:26 slapp piloten bremsen og vi ruller videre. Stopp og start om hverandre frem til vi kom i luften 13:42 Klønete gjort av cc før servering startet Dette er ca en 35 min i luften flight og vi ble tilbudt noe å spise Sammen med litt drikke. Når setebelte lyset kom på igjen, kom cc rundt til oss med bobler i glasset og fylte på for å tømme flasken. Inn for landing med Frankrike bakerst og Sveits nærmest Landet kl 14:08 Pøbel i rulletrappen
Jeg som reiser lett med bare håndbagasje gikk rett ut av bagasjehallen og møtte han som kom fra England. Sjåføren vi hadde bestilt på forhånd kl 14:15 hadde ennå ikke dukket opp, så null stress at vi måtte vente på bagasjen til de andre. 14:35 ringte Sam og lurte på om alle hadde fått bagasjen. Men vi var ikke helt i mål der ennå. 14:48 var alle mann og bagasje på plass utenfor møtestedet sjåføren møtte oss. Han kjørte en 8 seter så vi fikk god plass. Selskapet vi bestilte transfer med Koster €215 for 5 personer GVA-Chamonix. Avreise fra GVA 14:55 Sam var en veldig trivelig sjåfør og kom med mange gode tips for hva vi burde gjøre i helgen. Ankom leilighetskomplekset 16:07
Lucky you! Her i gården så er det champagne som gjelder… Blir ekstra velkommen hjem med en full vinkoffert
Innsjekking fungerte digitalt, tast 7474 for å komme inn i oppgangen. Gå en trapp opp og sving til venstre, så første dør til høyere. Der var det en nøkkelboks på døren Fikk nå opp boksen og låste oss inn i leiligheten. Gangen Stue Kjøkken Dobbeltrom i 1.etg Bad 1.etg Separat toalett 1.etg Seng på hemsen Toalett 2.etg Dobbeltrom 2.etg Her kan vi 5 klare å overleve helgen.
Når vi nå hadde kommet inn i leiligheten, så var det noen som syntes det var fornuftig og begynne å knote med hvordan HiFi anlegget kunne brukes. Mens vi andre var mest keen på å komme oss til butikken og hente ut ski/brett som vi har leid for denne helgen. Etter hvert kom vi oss ut døren og gikk mot butikken Shopping unnagjort og vi gikk innom Sport 2000 for å plukke opp utstyret til morgendagens tur i fjellet. 2 dagers leie av ski,hjelm og forsikring kostet € 69. Tilbake til leiligheten med ski og matvarer ble det drukket noen glass med øl og vin. Så var det på tide å skaffe seg litt mat. Sjåføren våres hadde jo som nevnt gitt oss noen tips, så da bar det mot sentrum og vi fant frem til Dette ser man på vei inn Etter bestilling av mat i 1.etg gikk jeg opp til 2.etg og fant dette bordet ledig Ca 30 min etter bestilling kom maten på bordet og vi kastet oss over maten Grisekult lokale med ca 3m fra vegg til vegg Burgeren var knallgod, men ikke bedre enn den jeg og @holmen spiste i Berlin. Etter litt mat, gikk vi hjem. Ble sosialt samvær i stuen med litt i glasset, før vi akkurat nå tar kvelden for å lade opp til i morgen.
Frokost før avreise til bakken Som turist får man utdelt gratis kollektiv kort ved ankomst Gikk 7 min til bussholdeplassen og satte oss på første buss 21 min senere kom vi til Argentière og tok gondolen opp i fjellet til 2765 moh. Utsikt mot Mont Blanc
Chamonix er et bra sted med bra skikjøring. Det begynner å bli noe uker siden jeg var der og snøen har vel blitt borte på enkelte steder også. Turen til Aguille du Midi med turen ned Vallee blanch husker jeg var det absolutte høydepunktet. Turen ned dit vinteren 1988 med buss fra Oslo S husker jeg som noe lang og trang. Husker mappen med alle valutaene du måtte ha med for å spise på veien ned. Men turen gjorde såpass inntrykk at det ble en i 1989 også
Det ble noen timer på ski, forholdene var fine og været var heller ikke så gæli. Kunne starte på 2765 moh og kjøre helt ned til 1400 moh. Som en ikke helt dreven alpinist ble jeg rimelig gåen i låra. Jeg og en til ga oss litt før de andre og tok bussen tilbake til Chamonix. Der bråbestemte vi oss for en tur opp til Aguille du Midi Kan skimte toppen oppe til høyre i bilde. Betalte velvillig €73 i kassen og stilte oss i kø. Tok ca 25 min før vår vogn ankom perrongen. Den tok oss opp til 2317 moh hvor vi måtte bytte til en ny gondol 25 min etter at vi startet på 1030 moh nede i byen kom vi frem hit Klok av skade fra fjellet i Bogota var det rolig gange rundt, selv da ble vi til tider rimelig svimle og det banket i hodet. Det er mulig å stille seg inne i den glass boksen til høyre i bilde Men det var 75 minutters ventetid. Vest-Europas høyeste topp øverst i bilde Fabelaktig utsikt herfra Chamonix nede i dalen Kompis i slaget i en av tunnelene Kunne vandret litt nedover her Men vi gjorde ikke det. Det er en heis inne i fjellet for å komme opp til toppen her Utsikt i en annen retning Litt av et byggverk som er her oppe Turen opp hit er virkelig en flott opplevelse og er verdt hver eneste krone. Vi brukte litt over 2 timer på denne turen, så ganske nærme det sjåføren Sam fortalte oss Tilbake i leiligheten var alle 5 samlet en kort stund, 4/5 stresset bort på afterski. Mens jeg ble igjen på balkongen med litt godt i glasset. Under den svarte prikken er Aguille du Midi. På toppen var det -7 grader, men her nede er det 12 grader og t-shirt på balkongen Deilig med litt alenetid og slippe å slåss seg frem til bardisken for litt drikke. Hmm, har jeg blitt så gammel allerede
Takk for at vi får være med på tur! Ser ut som flotte forhold og at dere har flaks/god timing med været. Ikke feil med en rolig ettermiddag med litt god i glasset på balkongen Nyt turen videre!
Begynte å savne gutta så jeg gikk mot byen. På vei ditt må vi krysse togsporet og nå kom det et tog Kom bort til partygaten rett ved togstasjonen Gikk inn på Chambre Neuf og fikk lokalisert gutta, heldigvis stod en av de i baren og han fikset en øl til meg. Rimelig stappa sted og meget høy luftfuktighet Samme vindu 2 min etterpå Rakk å drikke opp ølen før det var slutt på live musikken. Snartur bortom leiligheten før det ble en kjapp matbit på Videre dro vi til dette hotellet Som har en bar Var der noen timer før vi ruslet hjem ved midnatt. Neste år kan de feire 100 års jubileum
Gutta valgte å sove lenge i dag, så frokost var ikke klar før kl 10 Plukket opp skia i garasjen Og ruslet til Brevent gondolen som er det ski område rett ovenfor byen. Kan ikke klage på vær og føre. Ble en pitstop for lunsj her på Altitude 2000 €22,5 er stiv pris for pølse tallerken med en cola