Spørsmål om leiebilforsikringer (Samletråd)

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Fredrik81, 16. mars 2016.

  1. jonasali

    jonasali Nytt Medlem

    Innlegg:
    12
    Likes mottatt:
    9
    Bonuspoeng:
    3
    Er enig med siste taler. De ekstra forsikringene kan doble leieprisen og vel så det. Sannsynligheten for at noe skjer er liten og den store støyten med egenandelen tar Amex for deg. Så da blir det bortkasta penger. Det er klart de vil gi deg utrygghet og dårlig følelse ved å ikke kjøpe forsikring til 200 kroner dagen.
    Men det er bare salgstriks ettersom det er forsikring og ikke leie de tjener på.

    Ta bilder og video når du henter og leverer og få kvittering for levert bil. Så er du safe.

    Så sparer du 300 AUD.
     
  2. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Enig, ta alltid bilder av eventuelle skader med mobilen (selv om de er registrert); gir timestamp og location. Så en kjapp videorunde med mobilen på full kvalitet; inkluder ruter, trippteller, fuel gauge, interiør og papirene du har signert – så har du full dokumentasjon. Både ved henting og levering.

    Vis også på videoen hvor du tar det opp (gjenkjennelig plassering).

    Det hele tar bare noen få minutter, og jo dyrere leiebil jo viktigere.

    Brom Brom.
     
    KRS and miura like this.
  3. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,443
    Likes mottatt:
    8,832
    Bonuspoeng:
    183
    Har ikke funnet for mye på dette i tidligere innlegg, så jeg bestemte meg for å lage en egen tråd.

    Gikk hardt ut hos Avis på MXP i sommer og avslo galant alle forsikringer. "It is covered by my uber cool, fantastic SAS AmEX platinum. And btw, am I registered for the Juli extra points campaign?"

    Kommer aldri til å skje noe, dessuten har jeg jo PC status. Dette går bra.

    Fast forward 10 dager så skjer dette:
    image.jpeg

    Jeg har alltid kalt en stein for en stein, helt til jeg rygget på den. %#%^$$€}

    Frem med forsikringsvilkår, her må det finleses:
    - jeg som kjørte bilen? Check
    - edru? Check
    - kostet bilen mer enn 500k? Neppe. Riktignok oppgradert, men fortsatt en 1.6L relativ standard sak. Bra det ikke var 911'en i FRA

    Ringte AmEx kundetelefon og der var det nesten ingen hjelp å få, men fikk et telefonnummer. Denne tjenesten er out-sourcet videre til Crawford&Co.

    Ringte C&C med bange anelser, men kom i prat med en hyggelig, norsktalende agent. Hun sendte over skademeldingsskjema.
    image.jpeg

    Dokumentasjon er oversendt. Nå venter jeg i spenning på utfallet. Har jeg klart å få med alt av dokumentasjon. Er det noe med liten skrift jeg har oversett?

    Jeg skal oppdatere med resultatet når det kommer.
     
    flagglaks, Baldrick, Edin and 4 others like this.
  4. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Det høres jo lovende ut så langt. Lykke til, jeg venter spent på resultatet.
     
  5. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde mer eller mindre tilsvarende episode i BCN for et lite år siden. Måtte betale et €30 "admin.gebyr" til Hertz for deres håndtering av en "adverse event". Resten ble håndtert mellom Amex og Hertz uten at jeg trengte å involverer forsikringsselskapet.
     
    Baldrick and hansomlikerklm like this.
  6. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,443
    Likes mottatt:
    8,832
    Bonuspoeng:
    183
    Merkelig, da har det vært en endring. Var det SAS AmEx du brukte?

    Jeg måtte jeg legge ut og kreve tilbake. Får håpe jeg får poeng for utlegget :)
     
  7. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,853
    Likes mottatt:
    5,476
    Bonuspoeng:
    183
  8. bighc

    bighc Bonusjeger

    Innlegg:
    1,353
    Likes mottatt:
    4,306
    Bonuspoeng:
    113
    Dette blir interessant å følge. Benytter meg selv av dette flere ganger hvert år, og har ikke hatt erfaringer med Crawford enda.
     
    CrotchRocket liker dette
  9. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Det var SAS Amex Plat jeg brukte, i profilen knyttet til CDP'en er det mitt UK Amex Centurion som er listet som hovedkortet mitt, men jeg bytter alltid til SAS Amex som betalingskort når jeg plukker opp bilen. (Engelskmennene er utrolig byråkratiske mhp. forsikringer osv, selv om dekningen er god).
     
  10. stashorizor

    stashorizor Aktivt Medlem

    Innlegg:
    278
    Likes mottatt:
    97
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg har også sendt inn et krav til crawford. Vi får se. Da jeg ringte fra avis stasjonen var det ingen der som tok telefon. Det bare ringte.. ikke den beste starten. Så angir dem ingen email. Foretrekker digital signerte dokumenter over posten..
     
  11. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,443
    Likes mottatt:
    8,832
    Bonuspoeng:
    183
    Mindre enn 1 uke, inkludert postgang, etter at jeg sendte inn kravet, fikk jeg i dag epost om at beløpet var utbetalt min konto. Noe flyplassavgifter og noe småtteri som ikke ble dekket, men ellers "alles gut" som de sier på LH F.

    Meget fornøyd. Si nei til egenandelforsikring! (med mindre du vil unngå papirarbeid i etterkant, da)
     
    bighc and Kjakan like this.
  12. slemtiger

    slemtiger Nytt Medlem

    Innlegg:
    21
    Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    3
    Så med andre ord kan bi takke nei til alle ekstra forsikringer leiebilselskapene forsøker å pushe på deg når du henter bil?

    De kan være veldig aggressive når de forsøker å selge, man får jo følelsen av at om noe skjer så er du økonomisk ruinert for livet om du ikke kjøper deres tilleggsforsikringer.

    Spesielt husker jeg at de pushet "veiassistanse", for om noe skulle skje så var man visst forpliktet til å bruke dem, uavhengig om man måtte ha global dekning via f eks Falcken.
     
  13. TommyL

    TommyL Senior Medlem

    Innlegg:
    539
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Leide bil hos Goldcar på Sardinia...gjennom Expedia. Et sant helsike å slippe unna ekstra forsikringer, måtte lage et svare leven for å slippe. Dama påstod at det ikke fantes kredittkort som dekket skader på bilen, og ble pottesur da jeg blånektet å betale ekstra, har aldri opplevd maken. Tok en halvtime med krangling for å få utlevert bilen. Synd de ikke forstår norsk, eller så skulle jeg sendt henne link til denne tråden...
     
    Bjoern In America liker dette
  14. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113
    Det er dette som er så deilig med Hertz Gold som gjør at jeg bare møte opp, viser sertifikatet og får nøkkelen til bilen. Ingen spørsmål, ingen hazzle overhodet. Betaler gjerne litt ekstra for det...
     
    geddi, Are, TommyL and 1 other person like this.
  15. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Goldcar er vel også et typisk snik-selskap..
     
  16. TommyL

    TommyL Senior Medlem

    Innlegg:
    539
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Det blir ikke
    Ja det blir ikke en gang til for å si det slik.
     
  17. Nanping

    Nanping Medlem

    Innlegg:
    114
    Likes mottatt:
    79
    Bonuspoeng:
    28
    For å ta en oppsummering for en som er helt grønn på dette, leiebilforsikringen som følger med American Express kortene er så bra at man ikke trenger å kjøpe noen forsikringer av utleieselskapene?
     
  18. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    De fleste quotes du får ut fra norske nettsteder/tlf. henvendelser inkluderer CDW og TPI (Theft Protection Insurance). Denne "pakkeløsningen" har en egen beregning, gjerne inkl. fri km, som gjør den gunstig i forhold til hvis du ber om en pris uten noen som helst forsikring. Jeg bruker Amex' til å dekke SuperCDW, dvs gi meg kasko uten egenandel, DER ser jeg nytteverdien.
     
    Larata liker dette
  19. Nanping

    Nanping Medlem

    Innlegg:
    114
    Likes mottatt:
    79
    Bonuspoeng:
    28
    Takk for svar Pingus.

    Det vil si at du ikke handler noe ekstra enn det du ble quotet i Norge? Så bruker du Amex til å dekke resten om noe skulle skje? (bare så jeg forstår det riktig :) )
     
  20. Enhanced

    Enhanced Nytt Medlem

    Innlegg:
    44
    Likes mottatt:
    27
    Bonuspoeng:
    18
    Det er vel primært egenandelen ved eventuell skade som SAS Amex'en har forsikring mot. Så hvis leiebilselskapet oppdager / finner opp en skade etter innlevering av bilen, så tar forsikringen kostnaden på den egenandelen du må betale pga. skaden (den er vel ofte i 5-10K NOK segmentet).
     
    Nanping liker dette

Del denne siden