Sri Lanka (CMB)

Tråd i 'Bonushjelp' startet av fastlane83, 15. aug 2017.

1. fastlane83

fastlane83 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Hei

Vurderer en tur dit i februar med familien. Har neste 300000 EB poeng jeg ønsker å bruke i tillegg til en CT. Hvilke *A selskap er best/enklest å bruke dit? Tenker da på færrest transfers og reell mulighet for å finne en bonusreise?

2. zeala

zeala zee

Likes mottatt:
    164
    Bonuspoeng:
    43
    Vi brukte CT til Sri Lanka i business. Fløy Turkish ned, veldig fra fly fra Istanbul, men litt av en melkerute ned - Svg - cph -ist - cmb. Turkish stopper innom på Maldivene på vei, men måtte ikke gå av flyet. Knallservice på flyet!
    Fløy Air India på vei hjem. Fraråder det på sterkeste om du kan unngå dem. Ett døgn forsinket, horribel kundeservice, ikke behjelpelig i det hele tatt. Delhi flyplass var også 100% miserabelt.
    Tror Austrian også flye dit om du kan oppdrive billetter - vi fant ikke

3. Fredrik81

Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Tror også Turkish er det eneste/beste valget om man skal fly C hele veien og gjerne er mer en to personer. Om dere er fire som reiser så må du ha 360 000 poeng, er dere kun tre så klarer du deg meg 240 000. Når det er sagt så er avgangene ned rimelig sein fra IST så det finnes kanskje bedre valg om man ikke er mange i reisefølget. Fordelen er at om man kun har 300 000 poeng og er fire reisende så er det ikke spesielt dyrt å betale for fjerdemann som også drar inn litt poeng.

4. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    36,998
    Bonuspoeng:
    293
    Finner ikke noen egen Sri Lanka tråd blant reisemålene. Så jeg bumper denne.

Ser du etter måltid det er verdt å reise over halve verden til? Da tror jeg disse tre skal på listen.

Dharshan Munidasa lager Sri Lankisk mat med Japansk påvirkning, blant annet.

Ellers synes jo jeg, som kanskje ikke er helt objektiv at Sri Lanka er et reisemål verdt å utforske i seg selv.

Har du tips og ideer til steder og opplevelser på øya? Hvordan bør vi fly dit?

sday, Edvard, Henrik and 4 others like this.
  5. Markal

Markal Senior Medlem

Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Qatar er veldig greit fra Oslo. OSL-DOH-CMB. To relativt korte flyturer, 6+4 timer ca. Vi kjøpte biz på nyttårssalg i fjor.

Steder og opplevelser:
    Sigriya klippen er obligatorisk.
    Nuwara Eliya der te-plantasjene ligger var en morsom opplevelse. Man kommer plutselig til en litt rar versjon av England oppe i fjellene.
    Adams Peak snakker mange om, men vi har ikke vært der. Er kun deler av året det er mulig og det kan være veldig mye folk.
    Kandy med tempelet der man har Buddahs tann.
    Også kan man fint legge inn et par dager der det er strender. Mange muligheter der. Negombo, Hikkaduwa, Unawatuna osv.

Det vi gjorde som kan anbefales er å leie bil med sjåfør for rundtur på øya. Da får man sett mye.

6. Malmo

Malmo Status: EBD

Likes mottatt:
    784
    Bonuspoeng:
    93
    Hvor du bestilte dette? Hvor lenge og hvor mye kostet det ca? Skal dit i januar.

7. Markal

Markal Senior Medlem

Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Vi bestilte hos Norlanka Travels. Det er en norsk dame som har flyttet til Sri Lanka og startet reisebyrå primært myntet på nordmenn som reiser dit. Vi betalte ca 14.000 for to pers med sjåfør i 5 dager og 4 netter på hotell med inkludert frokost og middag (veldig vanlig på slike turer i Sri Lanka).

Malmo liker dette
  8. Malmo

Malmo Status: EBD

Likes mottatt:
    784
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for tips!:)

9. bighc

bighc Bonusjeger

Likes mottatt:
    4,342
    Bonuspoeng:
    113
    Vi var der i 30 dager og leide sjåfør med bil fulltid for hele perioden. Kostet oss 12.000,- og var absolutt verdt det. Da er han standby hele tiden, og man kan dra akkurat dit man måtte ønske. Du finner mange av disse på Tripadvisor.

mathiasfe and Malmo like this.
  10. sday

sday EBS, Avis pres, Hertz pres,Sixt Plat

Likes mottatt:
    212
    Bonuspoeng:
    43
    For dem som ønsker litt mindre masseturisme preget kan Nord og nordøst anbefales.

Er sønn av srilankesiske innvandrere fra Nord.

RoadKing liker dette
  11. lMartin

lMartin Jeg var ung og trengte poengene! Moderator

Likes mottatt:
    6,312
    Bonuspoeng:
    183
    Reiser til Colombo på lørdag. Er først og fremst jobbreise, men har lagt inn noen fridager også. Tar gjerne imot tips til ting å se/gjøre. Har noen fridager solo og noen fridager med fruen som kommer etter senere. Aktiviteter som passer på en regnværsdag ser dessverre ut til å være høyst relevant...

Skjermbilde.PNG

12. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,592
    Bonuspoeng:
    293
    En god bok, en hengekøye og en øl :)

Travellingalf, Are and lMartin like this.
  13. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    36,998
    Bonuspoeng:
    293

Sjekk NorLanka i Unawatuna. For noen late dager på stranden. Eventuelt vet jeg om en Norsk dame som leier ut to flotte villaer i samme landsby.

Derfra kan en dra på leopard og elefant Safari i Yala og se borgen i Galle.

Turen på Adams Peak eller til Lands END er fin om dere liker fjell.

Liker dere te og sandwichen og forvirret engelsk stil tar dere toget til Nuwara Eliya. Eller en bil med sjåfør dit, og toget derfra til Ella. Den togstrekningen er spektakulær( og togene spektakulært slitne)

Ellers liker jeg konboen En natt i Kandy. Sjekk hotellet helgas frolly. Og så bil nordover til Dambulla templene og Sigriya. Aller helst bo lokalt på hotellet designet av Geoffery Bawa der oppe og klatre opp på sigriya i soloppgang og besøk Dambulla templene når solen går ned og lokalbefolkningen ber.

Det har du noen kortere turer . Som også kan settes sammen til en lengre.

Britta_Alsing, grisefod and lMartin like this.
  14. Markal

Markal Senior Medlem

Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis du er glad i skalldyr og slikt kan du spise på Ministry of Crab som ligger i Dutch Hospital (plassen heter det, ikke vært sykehus på et par hundre år...) i Colombo. De skryter av å stå på en liste over "top 50 restaurants in Asia". Akkurat det skal jeg ikke garantere for, men det var god sjømat. Krabber fisket samme dag osv.

Når det gjelder været kan du ta Yr med en klype salt i Asia. Min erfaring er at de melder mye dårligere vær enn det egentlig er. Sommer er regntid på vestkysten, men det kommer som regel som regnskyll. Vi var der om sommeren sist og hadde mye sol og fint.

Hvor lenge skal du være og hvor mange dager har du fri fra jobb der nede? Hva du bør gjøre avhenger av antall dager til rådighet ;)

Britta_Alsing and lMartin like this.
  15. lMartin

Likes mottatt:
    6,312
    Bonuspoeng:
    183
    Det skal sjekkes ut :)

Høres bra ut!

Skal være 16 dager. Har fri i helgene og har også fri fredag den helga fruen kommer nedover. Forhåpentligvis litt fri på ettermiddager/kvelder også.

16. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    36,998
    Bonuspoeng:
    293
    Slenger meg på anbefalingen av Ministry og Crab og som alltid i tropiske strøk. Værvarsler har en tendens til ikke å fange opp at det er lokale byger eller ettermiddags regn, som oftest.

17. Markal

Markal Senior Medlem

Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Med helgefri så rekker du litt. Ville prøvd å få til Sigriya klippen og Kandy ihvertfall. For mer avslapning går det an å ta turen ned til feks Unawatuna for litt strandliv. Litt off-season, men det var helt kurant da vi var der i juli i fjor.

18. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    373
    Bonuspoeng:
    83
    Forstår at det er monsuntid på forskjellig tid på øst-og vestsiden av øya. Hvor bør en reise i slutten av april? Hvor stor er egentlig øya, altså hvo rlang tid tar det fra Colombo som vel er på Vestsiden til Østsiden?

19. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    36,998
    Bonuspoeng:
    293
    Du kan lese om været her :)

Uansett er dette et tropisk land med ettermiddagsregn som kan komme året rundt.

Det er store forskjeller fra en tør sone i nord på høyslette og og nede i Yala til en våt kaldere sone rundt te plantasjene fra Nuwara Eliya til Ella.

Fra flyplassen kan du hentes i bil og kjøres til hele øya på en dag.

Galle eller Kandy 2,5 timer
    Trimcomalee 7 timer
    Nuwara eliya 5 timer

Sånn ca

Hvis du har bil med sjåfør så klarer du å se mye av øya på 5-7 dager. Med noen timer i bilen hver dag.

20. lMartin

Likes mottatt:
    6,312
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har dessverre bommet litt på forbruket mitt av snus og har tatt med litt for lite. I skrivende stund er jeg helt tom og forløsning er 24+ timer unna. Er det mulig å få kjøpt snus eller noe som ligner, noe sted i Colombo?

Malmo liker dette

Del denne siden